Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulinställning, Slicks VS R-däck, Motorsvag mittmotorbil
2 besök senaste veckan (1388 totalt)
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Funderar lite på det här med hjulvinklar, Ska laborera lite med MR2 tänkte jag, Drar lite bakgrund först.
Toyota MR2 mk1, 124 friska pållar, runt 1150 kilo, Lågbudgetcoiloverkit, Polyurethanbussningar överallt.

Jag har tidigare åkt enligt några gamla rekommendationer jag hittade på nätet för MR2.

Jag har åkt med 1.6mm toe in fram, 3.2 mm toe in bak. Jag har haft 2 graders camber bak och ungefär 3 grader fram.

Förra året började jag med mindre camber men bilen blev betydligt stadigare när jag ökade till nuvarande inställning.

Jag gillar hur bilen beter sig idag, Den är relativt neutral och bettar helt ok.

Hur ska jag tänka nu när jag ska testa åka med slicks? Mer Camber, neutralare toe? Tips, råd och ideér mottages tacksamt.

Däcken jag har att tillgå är A048 195/55-15 Samt Michelinslicks som är 200mm breda.

Ev slitage på standarddäck är inget ni behöver ta hänsyn till.

Länk till projekttråden:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47686&highlight=

MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag ska åka Superstage nästa vecka, fre-lör, Planen är att ställa hjulvinklarna på fredagskvällen så att jag kan testa olika vinklar med så lika förutsättningar som möjligt.

Jag tar gärna emot olika tips. Jag lovar också att svara i tråden med redovisade tider vad de olika inställningarna kan göra.

MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ok, Fortsätter monologen, För att locka fram lite vettiga svar eller bara funderingar.

Jag råkade köra superstage i Emmaboda vid 4 olika tillfällen förra året.

De bästa tiderna från respektive gång var som följer:

1:37,59

1:36,54

1:36,25

1:36,47

Första tiden var med runt 1.5 graders Camber, Fick kämpa betydligt hårdare med bilen då för att uppnå den tiden.

Jag åker alltså relativt jämnt, Därför vore det rätt intressant att testa med olika inställningar för att helt enkelt lära sig mer om hur bilen beter sig.
Hade på sätt o vis varit roligt om man kunde få bilen mer överstyrd, Gillar när det sladdar lite

Jag ska alltså köra Fre-Lör om en vecka o kommer ändra hjulvinklar mellan de två dagarna, Jag kan också testa med en tredje variant till slutet på Juli när jag ska svänga lite med Toyotaklubben också.

Ta nu chansen och hjälp mig med tips och ideér på vad jag ska laborera med thumbs up

Har läst på lite här o jag tror inte att många här åker med så mkt toe som mig?

https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Jag utgick från denna infon när jag ställde bilen:

http://mr-2.info/AW11%20TRD%20Engine%20Suspension%20Prep%20Guide.htm

MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004

Trådstartare
I brist på svar så laborerade jag lite igår efter eget huvud, halshugg mig gärna...

Iaf, Det blev 4 graders camber fram, 3,5 graders camber bak, Typ noll toe fram och lite toe in bak, Ska bli intressant att testa med denna combon på fredag.

Vad tror ni, Snabbare eller långsammare med R-däck?

Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Tyvärr ingen expert, letar själv info. Men Emmaboda är ett flygfält, flygfält lutar utåt. Om du jämnför mellan olika banor så ska emmaboda SS köras med mindre camber.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (1388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande