| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbygge Mercedes 250CE med M104 3,2L motor. Tips önskas.
|
1031 besök totalt |
|
Håller på och planerar nytt avgassystem för mitt projekt. Tänkte bygga på Biltema rör ett 2,5" system och två ljuddämpare för att hålla ljudnivån acceptabel. Original grenrör och utan katalysator. Några frågor: 1. Jag saknar svets. Vad är smartaste sättet att markera alt. bygga dummy för att sen ta till någon som svetsar det som behövs? 2. Lambdasonden sitter originalt mitt i X-pipen på grenröret. Måste lambdan sitta mitt i X-pipen, eller räcker det om man skruvar fast den i endera grenrören? 3. Är det osmart at byta X-pipen mot Y-pipe för att kunna fortsätta med ett rör ända bak? Eller bör X-pipen sitta på och fortsätta med Y-pipen från den? 4. Beträffande ljuddämpare så finns det ngt speciellt att rekommendera från Biltema urvalet? Tackar vänligt för alla tips ty detta är mitt första DIY-avgassystem så knepigt kommer det i vilket fall att bli...
mvh johannes _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
|
Ingen som byggt avgassystem...
Motorn är alltså en HFM-SFI på 3,2 liter med variabelt insug/resonans klaff. Originaleffekt 220hp vid 5500rpm och Nm310 vid 3750rpm, redline 6400rpm. Utan kat så blir det väl 10-15 hp till? Vill behålla karaktären på motorn och undrar därför hur jag bör göra med X-pipen. Tar jag bort den så förlorar jag på låg- samt mellanregister... samtidigt så vill jag bygga med ett rör från extraktorn och bak...
Kan ngn proffs visa vägen... Tack. _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
|
När du bygger föreslår jag att du monterar systemet med klämmor i alla skarvar. När du är helt nöjd bestämmer du dig för vilka skarvar som skall vara skruvade och vilka som skall svetsas. I de som skall svetsas borrar du hål för popnit innan du tar bort klämman. Då kan du popnita ihop det i precis samma läge vid svetsningen.
En annan sak jag noterat är att Y-rör kan se riktigt bra ut från vissa leverantörer, andra är illa konstruerade med strypning där rören går ihop. Jag vet inte hur Biltemas är men kolla runt och jämför tex Biltema, Simons, Raka Rör (som är vanliga i Sverige, hur det är där du bor vet jag inte). Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
Mycket fina tips, tackar så mycket
Bara för att förstå helheten: kommer jag att förlora effekten av X-rör om jag fortsätter med ett Y direkt efter? Eller, är det bättre att skippa X-röret och gå med Y-rör direkt från den 2-pipiga extraktorn? Som sagt så vill jag ha ett rör (2,5") från extraktorn till mellandämparen och fortsätta med samma storlek till slutdämparen. _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1031 besök totalt |