Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 10432 besök totalt |
Den är väldigt svår att inte tycka om. Och personligen är det alltid de små och starka från München som har erbjudit den största attraktionen.
_________________ Peter Sundfeldt |
||||||
Kul! Åkte med en sån på Kinnekulle häromdagen som instruktör i passagerarsätet. Mycket trevlig upplevelse. Men satan vad tyst det var jämfört med vad jag är van med i min bil
![]() För att inte tala om hur effektivt och omärkligt dubbelkopplingslådan växlade... jämfört med vad jag är van vid ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
+1
En av mina kompisar har en och han behöver flintapinnebil för att kunna övningsköra med dottern. Så vi byter bilar (ofta på helger) och det passar mig förträffligt! ![]() ![]() EDIT: min kompis bil är ingen fyrkrafsare, den är rätthjulsdriven. ![]() (Man saknar dock riktig LSD.) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Trevligt bil, har kört den med 8-vxl automaten, men jag måste säga att jag föredrar den manuella lådan ändå. Har även kört M3 E92 med DKG låda. Men tycker den också passar mig bättre med manuell. Men i tex en 328i touring då kan jag ta automaten, för den är en jädra bra automat!
Anser att automaten har för många växlar när man ska växla manuellt som man gör i en "busbil". Motorn har ett enormt långt och trevligt register (har själv en 335i med N54 motorn) så några 8 växlar behövs inte tycker jag. Däremot vid brukskörning i automatläge är det säkert mer optimalt med 8 växlar osv. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Nisse om du menade att automaten i 135 o M3 E92 är samma så tror jag inte det, M3 har väl DKG medans 135 är en vanlig automatare som växalr riktigt fint. Jag blev klart impad över lådans karaktär när jag fick ett varv med LUX nere på ringen i hans 135. Mjukt o snabbt och varvvilligt som få andra automatare.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Jo, den här automaten växlar så fint och nyanserat, att det är lätt att ta den för en DKG. Och då är ju syftet uppnått. En sportig automatlåda som så att säga står för sin attityd, det var det jag imponerades av.
_________________ Peter Sundfeldt |
||||||
Jag provkörde vid lanseringen av F30 en 328i med automat och maken till seg låda har jag aldrig upplevt.
![]() Men eftersom det var vid lanseringen kanske det var en förseriebil? Jag upplevde att det var fel på den. Den 135i jag kört en del har automat och den är kanon. Rimligen inte samma låda eller så var det fakstiskt fel på den som jag fick provköra. Angående manuella lådor så hade jag flintapinne i min F31 328i men där var CDV:n så strypande att jag flera gånger höll på att elda upp kopplingen... ![]() ![]() Det var bättre förr! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Jag har kört 328i och 520d med nya automaten och de var kanon, inte seg alls.
DKG finns väl inte i någon "vanlig" bil nu, bara M3/4, M5 och M6. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
335i och 135i i sena dubbelturbomodeller fanns med DKG men M135i kommer väl inte med det vad jag förstår. Nerväxlingarna har sexig mellangas och launch control/2step är rätt kul med DKGn. =)
_________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Sen nya 1 serien kom och nya treserien så har det inte funnits DKG. Jag är av naturen skeptisk som fasen till automatlådor, men den ny 8-stegade är sjysst på riktigt. Både i snabbhet och förbrukning. Bana vette ju fasen ändå, det har jag inte provat. Har S-tronic (dubbelkopplingslåda) i audin och håller med om att det sjysst med mellangas och launch, fast jag blev lite förvånad att jag hade det med dieseln.
Exakt samma vet jag inte, men båda, eller egentligen alla nya finns ju med 8 stegad automat. Valbart om det skall vara sport variant eller inte. Sportvarianten har paddlar. Och sport+ val som extra steg i inställningarna. Stora skillnaden mot tidigare generationer är ju att de 8-stegade är klart snabbare och snålare än de tidigare slirautomaterna. Och att kanske inte är värt att krångla med dubbelkopplingslådor. Effektförlusten är inte så mycket större och snabbheten är inte så långt efter. Problemet är ju dock vid inbromsning men det är väl inte så mycket "vanligt" folk bekrymrar sig över det. Vanlig automat är ju billigare och lättare. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Man vill ju det ![]() _________________ Peter Sundfeldt |
||||||
Njaaeee, det är väl "tv-inslag" Motorjournalen light. Om man kan kalla det det
![]() _________________ ![]() |
||||||
Ja naturligtvis är det DKG i M3an, vet inte vad fan jag tänkte där.... Det vet jag ju ![]() ![]() Ändrat texten nu! Trevliga bilar oavsett ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Har kört massa varv på Knutan med en sådan, trevlig bil!
Dock lite mjuk i bakvagnen och blir lite svajig när man ökar tempot. X drive svår att köra i blött, understyr gärna i turn in och man måste deaktivera alla system och gasa sig ur kurvorna för att komma runt ordentligt. En balansakt dock för det driver på ordentligt ![]() Vi såg ju lite vad som kan hända Sjöström ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Många pratar sig varma om automaten men nu har jag kört 1000 mil med min m135 och håller inte helt med i allt beröm. Lådan är kanon när man kör aktivt. Den växlar snabbt och smidigt så där finns inget att klaga på. "Problemen" uppstår snarare när man kör i ett något lugnare tempo då den är helt omöjlig att segdra. Så fort man ens tittar på gaspedalen så ska den växla ner vilket gör körningen ganska så osmidig då och då. För övrigt är det kul att se dig i rutan igen! :-) _________________ Martin Elmeskog |
||||||
Tackar! Jo, hade varit bra att få tagit den till banan för lite hårdare utvärdering. Tror att den här hade RFT-däck, och den extra tyngden kan man ju vara utan där. Ändrade rubriken också, Magnus, så det inte råder någon tvekan. Kommer att spela in några trevliga bilar under sommaren och länkar in dem i den här avdelningen allt eftersom. _________________ Peter Sundfeldt |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 10432 besök totalt |