Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Provkörning BMW M135i Motorjournalen
1, 2   >>
10432 besök totalt
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Den är väldigt svår att inte tycka om. Och personligen är det alltid de små och starka från München som har erbjudit den största attraktionen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kul! Åkte med en sån på Kinnekulle häromdagen som instruktör i passagerarsätet. Mycket trevlig upplevelse. Men satan vad tyst det var jämfört med vad jag är van med i min bil

För att inte tala om hur effektivt och omärkligt dubbelkopplingslådan växlade... jämfört med vad jag är van vid

Stockholm
Här sen Nov 2002

+1
En av mina kompisar har en och han behöver flintapinnebil för att kunna övningsköra med dottern. Så vi byter bilar (ofta på helger) och det passar mig förträffligt! thumbs up

EDIT: min kompis bil är ingen fyrkrafsare, den är rätthjulsdriven.
(Man saknar dock riktig LSD.)

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trevligt bil, har kört den med 8-vxl automaten, men jag måste säga att jag föredrar den manuella lådan ändå. Har även kört M3 E92 med DKG låda. Men tycker den också passar mig bättre med manuell. Men i tex en 328i touring då kan jag ta automaten, för den är en jädra bra automat!

Anser att automaten har för många växlar när man ska växla manuellt som man gör i en "busbil". Motorn har ett enormt långt och trevligt register (har själv en 335i med N54 motorn) så några 8 växlar behövs inte tycker jag. Däremot vid brukskörning i automatläge är det säkert mer optimalt med 8 växlar osv.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Nisse om du menade att automaten i 135 o M3 E92 är samma så tror jag inte det, M3 har väl DKG medans 135 är en vanlig automatare som växalr riktigt fint. Jag blev klart impad över lådans karaktär när jag fick ett varv med LUX nere på ringen i hans 135. Mjukt o snabbt och varvvilligt som få andra automatare.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kändes som DKG i den bilen jag åkte med i. Men det betyder ju inte att det var DKG

Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jo, den här automaten växlar så fint och nyanserat, att det är lätt att ta den för en DKG. Och då är ju syftet uppnått. En sportig automatlåda som så att säga står för sin attityd, det var det jag imponerades av.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag provkörde vid lanseringen av F30 en 328i med automat och maken till seg låda har jag aldrig upplevt. Den fick en Chrylser Town&Country jag hade som hyrbil för några månader sedan att framstå som rapp.
Men eftersom det var vid lanseringen kanske det var en förseriebil? Jag upplevde att det var fel på den.
Den 135i jag kört en del har automat och den är kanon. Rimligen inte samma låda eller så var det fakstiskt fel på den som jag fick provköra.

Angående manuella lådor så hade jag flintapinne i min F31 328i men där var CDV:n så strypande att jag flera gånger höll på att elda upp kopplingen...

Det var bättre förr!

Der drüben
Här sen Dec 2002

Finns 135 med DKG ens?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Jag har kört 328i och 520d med nya automaten och de var kanon, inte seg alls.
DKG finns väl inte i någon "vanlig" bil nu, bara M3/4, M5 och M6.

Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

335i och 135i i sena dubbelturbomodeller fanns med DKG men M135i kommer väl inte med det vad jag förstår. Nerväxlingarna har sexig mellangas och launch control/2step är rätt kul med DKGn. =)

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

ILiveToRide skrev:

Är det samma låda i dessa bilar?

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

johmei skrev:
335i och 135i i sena dubbelturbomodeller fanns med DKG men M135i kommer väl inte med det vad jag förstår. Nerväxlingarna har sexig mellangas och launch control/2step är rätt kul med DKGn. =)

Sen nya 1 serien kom och nya treserien så har det inte funnits DKG.
Jag är av naturen skeptisk som fasen till automatlådor, men den ny 8-stegade är sjysst på riktigt. Både i snabbhet och förbrukning. Bana vette ju fasen ändå, det har jag inte provat.
Har S-tronic (dubbelkopplingslåda) i audin och håller med om att det sjysst med mellangas och launch, fast jag blev lite förvånad att jag hade det med dieseln.

BTG skrev:
ILiveToRide skrev:

Är det samma låda i dessa bilar?

Exakt samma vet jag inte, men båda, eller egentligen alla nya finns ju med 8 stegad automat. Valbart om det skall vara sport variant eller inte. Sportvarianten har paddlar. Och sport+ val som extra steg i inställningarna.

Stora skillnaden mot tidigare generationer är ju att de 8-stegade är klart snabbare och snålare än de tidigare slirautomaterna. Och att kanske inte är värt att krångla med dubbelkopplingslådor. Effektförlusten är inte så mycket större och snabbheten är inte så långt efter. Problemet är ju dock vid inbromsning men det är väl inte så mycket "vanligt" folk bekrymrar sig över det. Vanlig automat är ju billigare och lättare.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tycker resonemanget kring ratten och "jag vill ju vara Senna" är en given framtida klassiker thumbs up

Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tycker resonemanget kring ratten och "jag vill ju vara Senna" är en given framtida klassiker thumbs up

Man vill ju det , hade alltid den största ratten i min Radical och i den bilen blev det också mer känsla. Smala och stora rattar rules, fast den där feta M-ratten är ändå riktigt go' i greppet. Och för Göteborgutomstående är "änna" att jämställas med "liksom" eller ibland "nästan". Om du inte visste, alltså.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Är detta en ytterligare en vi-tycker-till-om-ny-BMW tråd ? Ligger det rätt under Bilder och videos ?

Bara lite nyfilen ?

Med vänlig hälsning,

Joachim

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Njaaeee, det är väl "tv-inslag" Motorjournalen light. Om man kan kalla det det Så det ligger rätt. Alternativt kan det kallas blandade youtubeklipp. Då ligger det på rätt ställe också. Eller missförstod jag dig på nåt sätt josen?

Göteborg
Här sen Aug 2005

Johan Sjöström skrev:
Nisse om du menade att automaten i 135 o M3 E92 är samma så tror jag inte det, M3 har väl DKG medans 135 är en vanlig automatare som växalr riktigt fint. Jag blev klart impad över lådans karaktär när jag fick ett varv med LUX nere på ringen i hans 135. Mjukt o snabbt och varvvilligt som få andra automatare.

Ja naturligtvis är det DKG i M3an, vet inte vad fan jag tänkte där.... Det vet jag ju
Ändrat texten nu!

Trevliga bilar oavsett thumbs up

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Har kört massa varv på Knutan med en sådan, trevlig bil!
Dock lite mjuk i bakvagnen och blir lite svajig när man ökar tempot.

X drive svår att köra i blött, understyr gärna i turn in och man måste deaktivera alla system och gasa sig ur kurvorna för att komma runt ordentligt. En balansakt dock för det driver på ordentligt

Vi såg ju lite vad som kan hända Sjöström

Här sen Feb 2003

Peter Sundfeldt skrev:
Jo, den här automaten växlar så fint och nyanserat, att det är lätt att ta den för en DKG. Och då är ju syftet uppnått. En sportig automatlåda som så att säga står för sin attityd, det var det jag imponerades av.

Många pratar sig varma om automaten men nu har jag kört 1000 mil med min m135 och håller inte helt med i allt beröm. Lådan är kanon när man kör aktivt. Den växlar snabbt och smidigt så där finns inget att klaga på. "Problemen" uppstår snarare när man kör i ett något lugnare tempo då den är helt omöjlig att segdra. Så fort man ens tittar på gaspedalen så ska den växla ner vilket gör körningen ganska så osmidig då och då.

För övrigt är det kul att se dig i rutan igen! :-)

Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
M Elmeskog skrev:
För övrigt är det kul att se dig i rutan igen! :-)

Tackar! Jo, hade varit bra att få tagit den till banan för lite hårdare utvärdering. Tror att den här hade RFT-däck, och den extra tyngden kan man ju vara utan där.
Ändrade rubriken också, Magnus, så det inte råder någon tvekan. Kommer att spela in några trevliga bilar under sommaren och länkar in dem i den här avdelningen allt eftersom.

Provkörning BMW M135i Motorjournalen
1, 2   >>
10432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande