Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette 454 1972 Mot strömmen.. | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15205 totalt) |
Hej.
Jag har tjyvläst har på forumet sedan 2011 och tänkte att det nu kanske är dags att dela med mig av mina tokigheter. Min bil är en Corvette 1972 cab som lämnade fabriken som en 200hk smallblock bil med manuell låda. Då jag köpte den satt det en 402 bigblock i den. Jag har haft Corvetten sedan 2009 och den var i ett hyggligt standardskick då den införskaffades, tanken var då endast att ha den för finåkning.. Detta klarade jag nästan ett helt år tills jag för första gången fick prova den på en bana.. Det var för övrigt första gången jag själv körde något annat än go-cart eller mc på bana. Bilen slingrade, neg och kved av behandlingen och bromsarna osade nygrillat, men jag tyckte det var väldigt roligt och innan helgen var över hadde jag många timmars körning bakom mig och en rasad motor. Trist men inget att gråta över sedan jag redan så smått börjat samla delar till en ny maskin. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Nya motorn byggdes mild, det blev en bra ihopsatt, solid och snäll 454 GenV (standardborr) med lågt insug och rull-hydraul och maxvarvet var traktoraktiga 5500rpm..
Effekten landade på 460hk och tanken då var att prioritera körtimmar snarare än race-prestanda. Jag måste ju få chassiet att funka samtidigt som jag också måste försöka lära mig köra bilen.. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Maskinen har funkat mkt bra under de 3 åren jag kört med den med undantag av att oljetrycket droppat under långa svängar. I övrigt har jag under de 3 åren förutom olja endast bytt en tändkabel..
Motorn åkte hursomhelst ur i höstas sedan jag inte ville tvinga fram ett motorras. Den såg riktigt fin ut innuti och bottendelen fick vara som den var. Jag uppdaterade dock maskinen med nya toppar och insug för att den skulle bli lite piggare och gladare. En känd racing-herre från Höganäs byggde om oljetråget och monterade en swing-pickup för att få ordning på oljetillförseln. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Det är ungefär där jag är i dag.
Jobbar förtvivlat med att få bilen klar till Procedual Racings körning på Anderstorp den 7:e och 8:e juli. Några bilder på spektaklet. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Jag kor med en snæll hydraulrulle i motorn, samma kam som satt i den tidigare 460hk konfigurationen med det alltfor låga insuget (for att få plats under huven).
Med de nya topparna och insuget ger motorn max effekt på 5800rpm och håller sig kvar fint till 6000rpm. 6000rpm ær max for kontinuerligt uttag sedan jag kor på GM:s org smidda vev och 7/16 stakar. Varvstoppet ær satt till 6400rpm och borjar slæcka cylindrar vid 6200rpm. Den gav som mest 547hk (oppna ror), med avgassystem+dæmpare och luftfilter landade effekten på 526hk/5800rpm på OK-Q8:s 98 oktan. Momentkurvan är flat och fin och genomsnittseffekten mellan 3800 och 6000rpm hamnade på 490hk som jag är väldigt nöjd med. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Låter som en "lättkörd" maskin så du kan fokusera på att utveckla köttklumpen mellan ratt och stol utan att svära över motorkaraktären. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Halloy Klingan. Jo det ær ju klart att chassit ær lite styvare nu æn då jag kopte bilen men det ær inte extremt på något sætt utan i stort sett rena aftermarket prylar. Forvånansvært mycket består fortfarande av orginaldelar. Kuggstångsstyrningen ær æven den ett "direct fit" kit från US som næstan passade på direkten. Krævdes inte mer æn kanske en veckas jobb for att få dit den vettigt.. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Har läst hela din tråd på Corvetteforumet Visst det kanske inte är så extremt men jag kan tänka mig att väghållningen är markant bättre än original. Du har ju uppenbarligen roligt på banträffarna. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Ja att kora bilen ær lite som ett krogslagsmål, lite stokig och man vet aldrig riktigt hur det ska sluta..
Skæmt åsido så upplever jag den inte vara så farligt stokig. Hur går det med Cobrabygget? _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Tråden finns i min signatur: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Håller på färdigställa ramen så jag har kommit en bit längre än vad jag har uppdaterat men så fort jag är klar med fckverket så kommer det bilder. Fick ett bakslag härom veckan när jag fick kapa bort två rör för att passagerarstolen inte fick plats och då får man gräva djupt för att hitta motivationen igen _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Första testrepan avklarad, lite justeringar, inkörning av lådan och en hjulinställning så börjar det likna något igen.
_________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
|
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Tack Klingan.
Dekalerna åkte av, ville se hur den såg ut utan... Allt är bara färg, plast och dekaler och man kan variera utan några större insatser. I år får den vara "plane Jane", så får vi se hur det blir nästa år.. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette 454 1972 Mot strömmen.. | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15205 totalt) |