Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Testet i Teknikens värld - Bankalas 2004 - Vinnaren är!!!
<<   1, 2, 3   >>
6496 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



FSN skrev:
Bhaaaa..... Mycket bortförklaringar och vridande och vändande på teorier.

Tjejer...... ett kulbilstest med dyra lånade bilar i Teknikens Värld. Ni borde veta bättre än att gnälla efteråt

JAG VANN JAG VANN



PS.

jag är en sämre förlorare än en bra vinnare

DS

EDIT: Jag vill passa på och tacka tävlingsledningen och alla medtävlare för en bra och väl genomförd tävling. TACK TACK thumbs up


okej, okej, och vi kan samtidigt konstatera att du kör som en gud också? Med din 924:a är du ju uppe och nosar Zondan'n i baken med GT3 RSén flera billängder bakom dig

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



tycker okså det e mysko tider.... jagmenar - jag drog runt Ring Knutstorp på 1,16 med min gamla CR-X 89 med 124hk & 17"

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
Bhaaaa..... Mycket bortförklaringar och vridande och vändande på teorier.

Tjejer...... ett kulbilstest med dyra lånade bilar i Teknikens Värld. Ni borde veta bättre än att gnälla efteråt

JAG VANN JAG VANN



PS.

jag är en sämre förlorare än en bra vinnare

DS

EDIT: Jag vill passa på och tacka tävlingsledningen och alla medtävlare för en bra och väl genomförd tävling. TACK TACK thumbs up


Ber om ursäkt för att din glänsande vinst kom i bakvatten pga vartiderna, grattis

Tror diskussionen om varvtider skulle blivit densamma om ngn vunnit Roadsport A på 1:17.... För fasen, ett avsvalningsvarv i Roadsport A går ju fortare än dom där tiderna!

Intressant om ngn av toppbilarna för övrigt klassar in i Roadsport A, får ju inte ha mindre än 3.2 kg/hk, och då snackar vi ju 1.06-tider.....

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



porschedriver skrev:
FSN skrev:
Bhaaaa..... Mycket bortförklaringar och vridande och vändande på teorier.

Tjejer...... ett kulbilstest med dyra lånade bilar i Teknikens Värld. Ni borde veta bättre än att gnälla efteråt

JAG VANN JAG VANN



PS.

jag är en sämre förlorare än en bra vinnare

DS

EDIT: Jag vill passa på och tacka tävlingsledningen och alla medtävlare för en bra och väl genomförd tävling. TACK TACK thumbs up


okej, okej, och vi kan samtidigt konstatera att du kör som en gud också? Med din 924:a är du ju uppe och nosar Zondan'n i baken med GT3 RSén flera billängder bakom dig


Bhaaa... igen. Lite ironi där?? Jag är 2 sek före Zondan (minst) om jag åker på 032:or

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Tävlingen är över. Nu vill vi ha en riktig rövarhistoria ang. priset.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

FSN skrev:
Tävlingen är över. Nu vill vi ha en riktig rövarhistoria ang. priset.....


Priset, ja...

Erik B skrev:
Kan vi försöka hålla oss on-topic?


Vet inte om jag törs skriva detta då Erik Den Store bad oss att hålla oss på mattan när jag skämtsamt slängde in Zonda-knapparna som ett prisförslag...
Kanske var det lite för låg nivå på priset, ber om ursäkt i så fall, men jag såg nog på denna "tävling" med en betydligt större klackspark än tävlingsgeneralen.
Jag har nämligen lite svårt för att se bilar som statusikoner, tycker liksom det är roligare att köra med bilarna än att hypa runt dem...

Hursomhelst... Storyn bakom knapparna:

Det var en dag i Septober, jag låg som vanligt och pressade i ytterfilen på den öde autobahn i runt 250 blås på väg till den cooola rejserbanan bland de blånande bergen. I backspegeln ser jag en liten prick som närmar sig med en faslig fart. Instinktivt pressar jag pedalen mot mattan, men fartökningen är diminutiv. Visst ja, jag hade ju ännu inte fått det nya chippet från Das Werkstuner som möjliggör feta fartökningar i 250-315 intervallet. Jag visste att redan nästa dag skulle jag stråla samman med tuninggubbarna i Fuckenheim för en ordentlig uppdatering av min pärla. Jag kikade en gång till i backspegeln. Pricken hade växt. Va faan, skulle jag tåla att bli omkörd av denna tingest. Varför kunde inte detta vara i morgon då jag fått det nya programmet installerat. Ett par flashande helljus. Helvete... han vill om... Jag vek motvillitgt åt sidan... Kikade in i bilen när den gled förbi bara en aning raskare än min egen takt. Döm om min förvåning då det som glider förbi är en Pagani Zonda med ingen mindre än Colbert Robin i förarsätet... Han ger mig sitt ofördelaktiga finger efter det att han petat sig i näsan med det samma. Jag blir vansinnig, instinktivt vrider jag ratten åt vänster och rammar Colbert. Paganin vobblar våldsamt, sladdar några gånger medans Colbert letar efter ESD, DSC och EBD knapparna, men han har ingen chans. Jag ser i backspegeln hur bilen sladdar in i armcot och fullständigt disintegreras i ett kolfibermoln... Jag stannar och backar tilbaka. Inget kvar som går att identifiera, ett fullständigt slagfält. Det enda som jag kan se som verkar någotsånär helt är en solkig necessär med en prislapp från ICA i Norrtälje och några lustiga knappar som måste ha suttit i Zondan's mittkonsol...
Jag plockade upp knapparna och drog.
I morgon skulle jag träffa Werkstunern. Aldrig mer skulle jag behöva förnedras av någon dryg superbilsfjant...



































Naturligtvis är allt jag skrivit bara trams...
Det finns egentligen ingen fantastisk rövar historia bakom anledningen till att jag sitter på dessa extremt värdefulla Pagani Zonda knappar som jag skänker till vinnaren.
Det råkar vara så att det företag där jag jobbar råkar vara sverigerepresentanter för det Taiwanesiska företag som producerar dessa knappar. Jag har fått några som varuprov...


_________________

Rice and shine
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lars Falk skrev:
Naturligtvis är allt jag skrivit bara trams...
Det finns egentligen ingen fantastisk rövar historia bakom anledningen till att jag sitter på dessa extremt värdefulla Pagani Zonda knappar som jag skänker till vinnaren.


En bra historia funkar alltid. Det spelar mindre roll att just denna inte var sann. thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313





Tack Lars.
Det bästa jag har läst på länge. Speedster ångorna verkar bita på dig också

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

S.Irlander skrev:

Tack Lars.
Det bästa jag har läst på länge. Speedster ångorna verkar bita på dig också


Tack för idag... Lite Speed(ster) ångor sitter aldrig fel...

_________________

Rice and shine
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Bra historia! thumbs up

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



problemet var väl dels att det var deras chefredaktör som körde bilarna om jag inte läste fel.
mao så kan det skilja väldigt mellan 2 bilar.

och så var tiderna tagna med olika kondition på bana.. allt ifrån torr till regn, så tiderna säger
tyvärr inte ett smak.

gallardon var snabbare tack vare fyrhjulsdriften, och carrera gt'n var den enda som var över 200km/h
på rakan

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Något annat som var konstigt var att först fick man den uppfattningen av att bilarna var rankade efter hur roliga de var på banan. Men sen när man läser texterna så hamnade GT3 RS lite längre ner på listan för att den inte var kul på vanlig väg medan Mercedes SLK enbart hamnade så högt som den gjorde för att det var den bilen som han mest skulle kunna tänka sig att semestra med.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Att Lotus Exige skulle göra över 1.17 runt knutstorp Med en duktig förare så är den mkt snabbare

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Erik B skrev:
Dags för Mäkinen att ge upp Smart Roadstern?

Smart Roadster "Den minsta bilen visar sig också vara den sämsta. Åtminstonde för bankörning."
De skriver ner den rätt hårt, typ den är bra när man ska parkera så man kan tänka på annat.
Attans också! Jag får väl köpa en vanlig Smart istället...
Har kört 400 mil den gångna veckan och har sett två Smart Roadsters. Den ena blåste om mig i sisådär 170-180km/h på Autobahn i hällregn där jag knappt vågade köra 110 med Hondan. Den andra svängde in på utsläppet till Nordslingan när jag svängde ut.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



AndreasNystrom skrev:
problemet var väl dels att det var deras chefredaktör som körde bilarna om jag inte läste fel.
mao så kan det skilja väldigt mellan 2 bilar.

och så var tiderna tagna med olika kondition på bana.. allt ifrån torr till regn, så tiderna säger
tyvärr inte ett smak.

gallardon var snabbare tack vare fyrhjulsdriften, och carrera gt'n var den enda som var över 200km/h
på rakan


Det stod (som jag förstod det) i tabellen om en viss bil hade kört på torrt eller vått eller i regn. Med lite vana har man rätt bra koll på tidsskillnader i regn vs. torrt på knutan.

Med mina 272 hk på 1400 kg kommer jag upp i lite över 190km/h, och jag vet att en GT3a eller Turbo är en bra bit över 200km/h med vettig förare. Så slustatsen är den att.....

Teknikens världs "chefsredaktör" kör som en KRATTA, en snigel kör snabbare, helt sanslöst värdelöst, uruselt super LÅÅÅÅÅNGSAMT

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



porschedriver skrev:
AndreasNystrom skrev:
problemet var väl dels att det var deras chefredaktör som körde bilarna om jag inte läste fel.
mao så kan det skilja väldigt mellan 2 bilar.

och så var tiderna tagna med olika kondition på bana.. allt ifrån torr till regn, så tiderna säger
tyvärr inte ett smak.

gallardon var snabbare tack vare fyrhjulsdriften, och carrera gt'n var den enda som var över 200km/h
på rakan


Det stod (som jag förstod det) i tabellen om en viss bil hade kört på torrt eller vått eller i regn. Med lite vana har man rätt bra koll på tidsskillnader i regn vs. torrt på knutan.

Med mina 272 hk på 1400 kg kommer jag upp i lite över 190km/h, och jag vet att en GT3a eller Turbo är en bra bit över 200km/h med vettig förare. Så slustatsen är den att.....

Teknikens världs "chefsredaktör" kör som en KRATTA, en snigel kör snabbare, helt sanslöst värdelöst, uruselt super LÅÅÅÅÅNGSAMT


Sen när har du 272 hk?? Jag tror nog Tolli lockat fram en hel del till nu

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



964c2 skrev:
porschedriver skrev:
AndreasNystrom skrev:
problemet var väl dels att det var deras chefredaktör som körde bilarna om jag inte läste fel.
mao så kan det skilja väldigt mellan 2 bilar.

och så var tiderna tagna med olika kondition på bana.. allt ifrån torr till regn, så tiderna säger
tyvärr inte ett smak.

gallardon var snabbare tack vare fyrhjulsdriften, och carrera gt'n var den enda som var över 200km/h
på rakan


Det stod (som jag förstod det) i tabellen om en viss bil hade kört på torrt eller vått eller i regn. Med lite vana har man rätt bra koll på tidsskillnader i regn vs. torrt på knutan.

Med mina 272 hk på 1400 kg kommer jag upp i lite över 190km/h, och jag vet att en GT3a eller Turbo är en bra bit över 200km/h med vettig förare. Så slustatsen är den att.....

Teknikens världs "chefsredaktör" kör som en KRATTA, en snigel kör snabbare, helt sanslöst värdelöst, uruselt super LÅÅÅÅÅNGSAMT


Sen när har du 272 hk?? Jag tror nog Tolli lockat fram en hel del till nu

/Björn


Ja, jag får hoppas att de blir klara med bilen denna veckan. Man ser fram emot att ha ca 320hk istället för 272hk. Men jag har ju fått njuta lite av ljudet från mitt nya avgassystem åtminstonde.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Saxat från www.teknikensvarld.com

Citat:

Snacka om bankalas

27 bilar med motorer mellan 82 och 612 hk, med 0 till 100-tider mellan 10,9 och 3,7 sekunder, med fartresurser mellan 174 och 340 km/h och med prislappar mellan 131000 och 4800000 kronor; alla på samma racerbana. Varv efter varv med den första bilen, med den andra, med nästa, och nästa igen, och så nästa bil... med TeknikensVärlds testförare bakom alla dessa rattar: Det är vad vi kallar bankalas...



Autocars Handling Day förra året på Rockingham angav diverse tider som faktiskt stämmer hyggligt med dessa, relativt sett alltså, fast man hade några räserförare med också som körde (Phil Bennett BTCC, Takuma Sato och Justin Wilson). Gallardon var tydligen grymt lättkörd, och Porschen GT3 gick jämnt med Evo/STi. Enda som sticker ut som förvånande svag är Exigen, hade väntat mig en 1.12-1.13 från den, inte minst på knixiga Knutstorp.

Man får hoppas att tiderna sattes på fuktig bana, eller att föraren är en hyfsad amatör, då är tiderna inte så dåliga tycker jag. thumbs up Dags att köpa tidningen och läsa själv!?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag mailade TV och frågade om de ville ge bort något pris, typ en kortare prenumeration.
De hälsade att de diskuterade saken. Då jag inte hört något antar jag att de fortfarande diskuterar.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Erik B skrev:
Jag mailade TV och frågade om de ville ge bort något pris, typ en kortare prenumeration.


Eller en gemensam förarutbildning...

(... ja, alltså inget illa menat om vinnarens rattande då.)

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Så snälla som ni är mot den/de okända föraren/förarna så delar Teknikens Värld säkert ut ett pris till vinnaren här Finns det här numret i affären nu? Måste ju gå o köpa

(fast de två senaste dagarna har jag (lus)läst tidningen Sportbilen. Den är verkligen kanon i mitt tycke! )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Testet i Teknikens värld - Bankalas 2004 - Vinnaren är!!!
<<   1, 2, 3   >>
6496 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande