| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tillverka bell för bromsskiva, funderingar
|
6 besök senaste veckan (8652 totalt) |
|
Satt och klurade lite på tillverkning av bells för bromsskiva. Har googlat lite bilder och det finns en uppsjö av varianter på hur det kan göras. Frågan är vad som är rätt. Hittade tex på Willwood att min. tjocklek skall vara 8mm. Vissa har slitsar mellan bulthålen mot skivan, för kylning antar jag. Vissar har tex en kant som går ner i skivan, för centrering antar jag. Vad behöver man tex för toleranser då jag antar att materialet expanderar. Snabb ritning jag pulade ihop. Någon input?
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
direkt länk för den som inte orkar leta runt
http://www.rallydesign.co.uk/pdf/des _________________ Anton Kindblad |
||||
|
Generellt är alla krafter dubbelt så höga i en 1500kg bil jämfört med en 750kg dito. Tumregler som de i "Design ..bla bla .. brakes" måste vara konservativa nog att hålla för alla applikationer.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
man får ju ta hänsyn till åldringseffekter och annat, 8mm känns inte som allt för överdrivet för bilar som går mycket på gata och där man sällan byter bells (till skillnad från en ren tävlingsbil där man kan tänka sig att kassera skivorna efter varje race)
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Blir det någon större skillnad i påfrestning på naven beroende på bilens vikt? Är det däcken som sätter begränsningen? (i praktiken i alla fall?) _________________ Roland Johansson |
||||
|
Både 750 kg bil och 1500kg bil kan du bromsa runt 1-1.2 g på r-däck. Där begränsar däcken. Den tyngre bilen har då dubbelt så stor bromskraft, dubbla momentet överfört i "bellen", dubbla reaktionskrafter då oket sitter utanför bellens plan och så vidare. Tumregler som ska omfatta blyslädar applicerade på flugviktare blir överdimensionerat. Fast går man ifrån tumregler så ska man antingen veta vad man gör eller kopiera nåt som visat sig funka.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re: Tillverka bell för bromsskiva, funderingar
För att hindra att värme går från skivan till centrumet? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Nja, tror det är extremt ovanligt att man byter bells efter varje tävlingshelg. Däremot byter man ofta skivorna i sig. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Re:
förmodligen, men man kan ju tänka sig ett scenario där varje gram är viktigt och nya skivor kan betraktas som struntsummor Ville mest bara poängtera att för en racebil som kontrolleras noggrannare och körs där det trots allt är relativt säkert för omgivningen kan man optimera i större utsträckning än för en gatbil.
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Lyfter min egna gamla tråd.
Är det viktigt att man på insidan av navet har en kant som går ner några mm in i själva skivan, som på den som ligger upp och ner på bilden nedan. Hur tajt bör den ligga mot skivan, kloss ann? http://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMj Alla MB-skivor har även på insidan av navhålet en 45° avfasning, bör jag ha detta med på mina lösa nav? http://www.bremboaftermarket.com/En/ _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
kan väl vara bra att ha nåt som styr skivan är min första tanke, men sen vet jag inte hur det beter sej vid värme, det är ju 2 olika material som gärna vill röra sej vid värme
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Re:
Nej, det är olämpligt att ha en styrning på lösa rotorer. skivcentrumet kommer kanske nå temperaturer på i storleksordningen 70-90 grader (hjullagertemp...) medans själva rotorn får se temperaturer i häradet 400-650 grader. Vid så hög temperatur finns det en hel del värmeutvidgning. Tex solida skivor med skivcentrum och lösa rotorer 'banan' eller tefatsbuktar rotorerna kort tid efter montage om man har styrning. Har man EJ styrning så brukar rotorerna hålla länge. Men utan styrning är det lite pyssel vid montering, man bör 'klocka' in rotorerna så de centrerar. Många lösa rotorer har ju ett avlångt hål, säkerligen för att ge utrymme för värmeutvidgningen utan att bli frisbeliknande. Fasen är då det ofta finns en motsvarande fas på ditt nav, om du inte har någon inre radie eller fas på ditt nav behövs inte fasen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Spontant tycker jag det låter vettigt att inte ha styrning, men blev fundersam när man ser så många som har det.
Här är två bilder på som jag tog på ett äldre nav från en DTM-bil. Den har styrning men också slitsar.
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Lyfter en gammal tråd för att samla informationen på ett ställe!
Jag designar bells till mina AP-skivor men behöver tips hurvida jag ska ha två spacers samt bell eller en komplett del? Jag behöver ha en distans (5 mm) mellan bell och navet samt ytterligare en distans mellan bell och fälg (12 mm). Bellen gör jag 7 mm tjock enligt AP rek. Finns det nackdelar med tre delar istället för en del rent funktionsmässigt? Tillverkningsmässigt blir det lättare med tre eller alternativt två delar, men det kanske min fräsare får bestämma. Jag kommer ha långa pinnskruvar till hjulen. Mvh Erik _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
|
Re:
Dubbel kolla det där, i alla skisser jag sett från AP är rekommendationen 8mm. Alla deras bobbins mm är för 8mm tjocklek. |
||||
|
Re:
Hej! Tack för input! Jag trodde också det var 8 mm men det står i den ritning jag kollar på 8 mm max och 6,5 mm typ. Jag tolkar det som typical?! Tänkte att 7mm blir väl bra då, men kan givetvis ändra om någon haft problem med detta. Jag tittar på denna ritning: http://www.apracing.com/drawings/cp2494-2000CD.pdf Skivorna är flytande i skivan så endast ett cirkulärt hål i bellsen. Erik _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
|
Mina bells är inte 8mm, max 6 skulle jag gissa. Men de är i stål inte aluminium eller så och de är helt platta, känns inte som om de skulle vara den svaga länken.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (8652 totalt) |