Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6125 besök totalt |
Re: Hur mår föraren i ravila motorsport??
Vet inte än annat än att han vart vidaretransporterad till Varbergs sjukhus för grundligare kontroll. Men kommer kontrollera det imorgon med teamet. |
||||||
Det bästa är väl om teamet själva får möjlighet att publicera en lägesrapport på sin hemsida, eller via mailutskick. Fakta som förvrängs eller formuleras fel, om än bara litegrann, kan skapa onödiga fel och oro i anhöriga- och sponsorkretsar etc.
|
||||||
Enligt teamet så ser det förhoppningsfullt ut för att Per ska bli helt återställd men han väntar fortfarande på grundligare undersökningar.
Carl , håller med men jag har pratat med teamet och det är ok att jag lämnar lite löpande information. Men det som orsakade skadorna är 3 huvudanledningar, 1. Kinnekulle är det emellanåt kort avstånd till räcken, (dock är det inte unikt för kinnekulle utan fel ställe på dom flesta banor ger samma effekt) 2. Vattenplaningen, R-däck klarar inte hur mycket regn som helst. Därför så finns det inskrivet i SLC reglerna att DET ÄR TILLÅTET att skära fler och djupare mönster i däcket, något som tyvärr väldigt få team utnyttjade. (en del team valde istället att åka på vanliga gatdäck som ger bra regnegenskaper men sämre varvtider, vilket är bra säkerhetsmässigt). 3. Stolunderredet som brast. Skadorna orsakade av att stolsunderredets undre skenor öppnade sig uppåt och släppte greppet om dom övre skenorna. (Volvo 240 modell) Vilket gjorde att stolen vek sig bakåt och vart helt lös och föraren åkte upp bakåt i burkrysset och slog i hjälmen. (som gjorde att skalet brast) Det vi kan göra att lära oss något av detta och förhindra att något liknande upprepas med samma skador. och det är att framförallt se över säkerheten på stolsinfästningen eftersom högst troligen så hade skadorna inte uppstått om stolen suttit kvar på originalplats. Aldrig köra på en bana utan att full säkerhet finns närvarande, eftersom den här typen av smäll faktiskt kan mycket väl inträffa när som helst och utan Rescue-bilar och Ambulans/Läkare så hade förmodligen skadorna blivit betydligt förvärrade. |
||||||
Usch va hemskt.
Skickar kryapådej hälsning....... Var det Volvounderede.........man tror ju att det ska vara ett av de säkraste på marknaden. Hoppas teamet delar med sig av det tekniska biten, så vi kan hitta en säkrare lösning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Enligt vad jag har blivit informerad om så finns det 3 st bra justerbara underreden som är lika bra i stort sett som fast monterade stolar.... Volvo V/S70 original OMP och Sparco justerbara under-reden för Endurance åkning. Men om det är någon som vet mer så får dom gärna lägga till en kommentar. |
||||||
Jag tänkte på det där med stolsunderredet efter olyckan och när det gäller bältena så är det ganska hårda och väldefinerade krav hur de skall sitta, men stolsinfästningen verkar det inte vara så jättehöga krav på. Är det inte att båda skenorna skall låsa om man har ställbar stol, men inte så mycket mer?
Det är ju inte så förvånande att pressad tunn plåt ger med sig. Men finns det några riktigt bra konstruktioner? Tveksamt om man vill ta ifrån en standardbil. Man kan ju tänka sig omslutande hylsor som glider på rör, men finns det såna färdiga att handla? I en lite vanligare frontsmäll så håller ju bältena emot så då är det inget större problem och det är ju inte helt vanligt att man backar in i räcket i 160-170 km/h, men det händer bevisligen och då hjälper inte bältena mycket. Sedan är frågan hur bra vanliga, icke-justerbara, stolar sitter också? För att inte tala om de gatbilsbaneåkare som kör med ännu sämre underreden än Volvos. Men med tanke på hur Ravilas BMW såg ut bakom buren så kanske gatbilsåkares minsta bekymmer är om stolen sitter kvar eller inte. Å andra sidan kör väl inte de i de farterna på såna ställen, men olyckor kan alltid hända, tyvärr. Hoppas verkligen han blir helt återställd. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Får man alltså ha justerbara stolunderreden i en racerbil? Kanske tokig tråd att fråga det, men på förekommen anledning.
Hoppas allt går bra. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
han smällde i stort sett rakt på med baken före .... vilket tyvärr händer då och då... Och helt klart det man måste konstruera och dimensionera allting för..... Och då tar ju stolen upp all kraft utan hjälp överhuvudtaget från bältena, vilket den ska klara av väldigt höga påfrestningar. |
||||||
Japp det får man, och framförallt i Endurance så behövs det..... för det är inte säkert att sitta dåligt heller. Men fästena bör ju vara dimensionerade för samma eller större krafter än vad stolen klarar av. Och det gör väldigt få fästen verkar det som. |
||||||
Jag har jagat ett FIA-godkändt justerbart underrede men inte hittat ngt. Sparcos är väl inte homologiserat, även om det kanske är bra ..? |
||||||
Jag får helt klart en tankeställare angående min egna stol och dess montering.
Jag känner att en uppdatering kommer att infinna sig, helt klart. Jag vill också framföra en tanke till Per som skadade sig. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
En annan fundering och lärdom många bör ta till sig är placering och typ av tank.
Nu i Ravila's fall så vart hela bakänden intryckt ända in till rutan bak och hade det suttit en plåttank längst bak i skuffen så hade brandrisken vart väldigt stor (och allt vad det hade inneburit i ökad skaderisk både i brandskador men även förrvärrning av befintliga skador då det hade varit ett helt annan läge i att få ut föraren ur bilen utan nack-krage och annat), nu med säkerhets-tank så hände ingenting. |
||||||
Dom har orginaltank |
||||||
det är möjligt, eftersom jag inte har koll på just det.... men den sitter inte längst bak i skuffen utan isåfall förmodligen under bilen på originalplats... (kan väl någon från teamet bekräfta eller berätta hur det är) Men min poäng är fortfarande att bensintanken är en viktig del i säkerhetsbiten och även där finns det ok standardtankar men en riktig säkerhetstank aldrig är onödig säkerhetsmässigt. Och naturligtvis är placeringen viktig med. |
||||||
Den sitter på orginalplats |
||||||
![]() ![]()
![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6125 besök totalt |