Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mår föraren i ravila motorsport??
6125 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Hur mår föraren i ravila motorsport??

jag läste om krachen på SLC live, och hörde även om den telefonledes.

hur mår han som körde?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Hur mår föraren i ravila motorsport??

LuddeR skrev:
jag läste om krachen på SLC live, och hörde även om den telefonledes.

hur mår han som körde?


Vet inte än annat än att han vart vidaretransporterad till Varbergs sjukhus för grundligare kontroll. Men kommer kontrollera det imorgon med teamet.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Det bästa är väl om teamet själva får möjlighet att publicera en lägesrapport på sin hemsida, eller via mailutskick. Fakta som förvrängs eller formuleras fel, om än bara litegrann, kan skapa onödiga fel och oro i anhöriga- och sponsorkretsar etc.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Enligt teamet så ser det förhoppningsfullt ut för att Per ska bli helt återställd men han väntar fortfarande på grundligare undersökningar.

Carl , håller med men jag har pratat med teamet och det är ok att jag lämnar lite löpande information.

Men det som orsakade skadorna är 3 huvudanledningar,
1. Kinnekulle är det emellanåt kort avstånd till räcken, (dock är det inte unikt för kinnekulle utan fel ställe på dom flesta banor ger samma effekt)
2. Vattenplaningen, R-däck klarar inte hur mycket regn som helst. Därför så finns det inskrivet i SLC reglerna att DET ÄR TILLÅTET att skära fler och djupare mönster i däcket, något som tyvärr väldigt få team utnyttjade. (en del team valde istället att åka på vanliga gatdäck som ger bra regnegenskaper men sämre varvtider, vilket är bra säkerhetsmässigt).
3. Stolunderredet som brast. Skadorna orsakade av att stolsunderredets undre skenor öppnade sig uppåt och släppte greppet om dom övre skenorna. (Volvo 240 modell) Vilket gjorde att stolen vek sig bakåt och vart helt lös och föraren åkte upp bakåt i burkrysset och slog i hjälmen. (som gjorde att skalet brast)

Det vi kan göra att lära oss något av detta och förhindra att något liknande upprepas med samma skador.
och det är att framförallt se över säkerheten på stolsinfästningen eftersom högst troligen så hade skadorna inte uppstått om stolen suttit kvar på originalplats.

Aldrig köra på en bana utan att full säkerhet finns närvarande, eftersom den här typen av smäll faktiskt kan mycket väl inträffa när som helst och utan Rescue-bilar och Ambulans/Läkare så hade förmodligen skadorna blivit betydligt förvärrade.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Usch va hemskt.

Skickar kryapådej hälsning.......

Var det Volvounderede.........man tror ju att det ska vara ett av de säkraste på marknaden.

Hoppas teamet delar med sig av det tekniska biten, så vi kan hitta en säkrare lösning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ButterflyRacing skrev:
Usch va hemskt.

Skickar kryapådej hälsning.......

Var det Volvounderede.........man tror ju att det ska vara ett av de säkraste på marknaden.

Hoppas teamet delar med sig av det tekniska biten, så vi kan hitta en säkrare lösning.


Enligt vad jag har blivit informerad om så finns det 3 st bra justerbara underreden som är lika bra i stort sett som fast monterade stolar....

Volvo V/S70
original OMP och Sparco justerbara under-reden för Endurance åkning.
Men om det är någon som vet mer så får dom gärna lägga till en kommentar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tänkte på det där med stolsunderredet efter olyckan och när det gäller bältena så är det ganska hårda och väldefinerade krav hur de skall sitta, men stolsinfästningen verkar det inte vara så jättehöga krav på. Är det inte att båda skenorna skall låsa om man har ställbar stol, men inte så mycket mer?
Det är ju inte så förvånande att pressad tunn plåt ger med sig. Men finns det några riktigt bra konstruktioner? Tveksamt om man vill ta ifrån en standardbil.
Man kan ju tänka sig omslutande hylsor som glider på rör, men finns det såna färdiga att handla?
I en lite vanligare frontsmäll så håller ju bältena emot så då är det inget större problem och det är ju inte helt vanligt att man backar in i räcket i 160-170 km/h, men det händer bevisligen och då hjälper inte bältena mycket.
Sedan är frågan hur bra vanliga, icke-justerbara, stolar sitter också?

För att inte tala om de gatbilsbaneåkare som kör med ännu sämre underreden än Volvos. Men med tanke på hur Ravilas BMW såg ut bakom buren så kanske gatbilsåkares minsta bekymmer är om stolen sitter kvar eller inte. Å andra sidan kör väl inte de i de farterna på såna ställen, men olyckor kan alltid hända, tyvärr.


Hoppas verkligen han blir helt återställd. thumbs up

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Måste man inte smälla i en ganska udda vinkel för att fästena ska belastas med mer än stolens (låga) egenvikt? Åkte han i räcket med baken först eller?

Mkt tråkigt ivf .. Hoppas han är på fötter o helt återställd snart.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Får man alltså ha justerbara stolunderreden i en racerbil? Kanske tokig tråd att fråga det, men på förekommen anledning.

Hoppas allt går bra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:
Måste man inte smälla i en ganska udda vinkel för att fästena ska belastas med mer än stolens (låga) egenvikt? Åkte han i räcket med baken först eller?

Mkt tråkigt ivf .. Hoppas han är på fötter o helt återställd snart.


han smällde i stort sett rakt på med baken före .... vilket tyvärr händer då och då... Och helt klart det man måste konstruera och dimensionera allting för..... Och då tar ju stolen upp all kraft utan hjälp överhuvudtaget från bältena, vilket den ska klara av väldigt höga påfrestningar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hansson skrev:
Får man alltså ha justerbara stolunderreden i en racerbil? Kanske tokig tråd att fråga det, men på förekommen anledning.

Hoppas allt går bra.


Japp det får man, och framförallt i Endurance så behövs det..... för det är inte säkert att sitta dåligt heller.
Men fästena bör ju vara dimensionerade för samma eller större krafter än vad stolen klarar av. Och det gör väldigt få fästen verkar det som.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
Pär Hansson skrev:
Får man alltså ha justerbara stolunderreden i en racerbil? Kanske tokig tråd att fråga det, men på förekommen anledning.

Hoppas allt går bra.


Japp det får man, och framförallt i Endurance så behövs det..... för det är inte säkert att sitta dåligt heller.
Men fästena bör ju vara dimensionerade för samma eller större krafter än vad stolen klarar av. Och det gör väldigt få fästen verkar det som.


Jag har jagat ett FIA-godkändt justerbart underrede men inte hittat ngt. Sparcos är väl inte homologiserat, även om det kanske är bra ..?
Citera
Hasse Eks Racing




Gäst

Ett alternativ är att använda justerbara pedaler och ratt..och fast monterad stol

Krya på dej Per!!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag får helt klart en tankeställare angående min egna stol och dess montering.
Jag känner att en uppdatering kommer att infinna sig, helt klart.

Jag vill också framföra en tanke till Per som skadade sig.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



En annan fundering och lärdom många bör ta till sig är placering och typ av tank.

Nu i Ravila's fall så vart hela bakänden intryckt ända in till rutan bak och hade det suttit en plåttank längst bak i skuffen så hade brandrisken vart väldigt stor (och allt vad det hade inneburit i ökad skaderisk både i brandskador men även förrvärrning av befintliga skador då det hade varit ett helt annan läge i att få ut föraren ur bilen utan nack-krage och annat), nu med säkerhets-tank så hände ingenting.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera





Gäst

Fredrik - SLC skrev:
En annan fundering och lärdom många bör ta till sig är placering och typ av tank.

Nu i Ravila's fall så vart hela bakänden intryckt ända in till rutan bak och hade det suttit en plåttank längst bak i skuffen så hade brandrisken vart väldigt stor (och allt vad det hade inneburit i ökad skaderisk både i brandskador men även förrvärrning av befintliga skador då det hade varit ett helt annan läge i att få ut föraren ur bilen utan nack-krage och annat), nu med säkerhets-tank så hände ingenting.

Dom har orginaltank
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Anonymous skrev:
Fredrik - SLC skrev:
En annan fundering och lärdom många bör ta till sig är placering och typ av tank.

Nu i Ravila's fall så vart hela bakänden intryckt ända in till rutan bak och hade det suttit en plåttank längst bak i skuffen så hade brandrisken vart väldigt stor (och allt vad det hade inneburit i ökad skaderisk både i brandskador men även förrvärrning av befintliga skador då det hade varit ett helt annan läge i att få ut föraren ur bilen utan nack-krage och annat), nu med säkerhets-tank så hände ingenting.

Dom har orginaltank


det är möjligt, eftersom jag inte har koll på just det.... men den sitter inte längst bak i skuffen utan isåfall förmodligen under bilen på originalplats... (kan väl någon från teamet bekräfta eller berätta hur det är)

Men min poäng är fortfarande att bensintanken är en viktig del i säkerhetsbiten och även där finns det ok standardtankar men en riktig säkerhetstank aldrig är onödig säkerhetsmässigt. Och naturligtvis är placeringen viktig med.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera





Gäst

Fredrik - SLC skrev:
Anonymous skrev:
Fredrik - SLC skrev:
En annan fundering och lärdom många bör ta till sig är placering och typ av tank.

Nu i Ravila's fall så vart hela bakänden intryckt ända in till rutan bak och hade det suttit en plåttank längst bak i skuffen så hade brandrisken vart väldigt stor (och allt vad det hade inneburit i ökad skaderisk både i brandskador men även förrvärrning av befintliga skador då det hade varit ett helt annan läge i att få ut föraren ur bilen utan nack-krage och annat), nu med säkerhets-tank så hände ingenting.

Dom har orginaltank


det är möjligt, eftersom jag inte har koll på just det.... men den sitter inte längst bak i skuffen utan isåfall förmodligen under bilen på originalplats... (kan väl någon från teamet bekräfta eller berätta hur det är)

Men min poäng är fortfarande att bensintanken är en viktig del i säkerhetsbiten och även där finns det ok standardtankar men en riktig säkerhetstank aldrig är onödig säkerhetsmässigt. Och naturligtvis är placeringen viktig med.

Den sitter på orginalplats
Citera





Gäst

Det finns ett fruktansvärt stadigt underrede som Recaro tillverkar det har lång slaglängd och helt glappfritt och tål enormt mycket stryk. Det tål garanterat mer än vad infästningarna i FIA homologerade stolar gör, dessutom så bygger de endast ca 25 mm på höjden och spärras på båda sidorna. det kostar någonstans mellan 1000 och 1500 kr hos närmaste Recaro återförsäljare / PL thumbs up







Dan Hovang skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Pär Hansson skrev:
Får man alltså ha justerbara stolunderreden i en racerbil? Kanske tokig tråd att fråga det, men på förekommen anledning.

Hoppas allt går bra.


Japp det får man, och framförallt i Endurance så behövs det..... för det är inte säkert att sitta dåligt heller.
Men fästena bör ju vara dimensionerade för samma eller större krafter än vad stolen klarar av. Och det gör väldigt få fästen verkar det som.


Jag har jagat ett FIA-godkändt justerbart underrede men inte hittat ngt. Sparcos är väl inte homologiserat, även om det kanske är bra ..?
Citera
Peter Larsson

Här sen Nov 2003
Inlägg: 48



Vem säljer sådana underrede har haft sparcos underrede och dom är veka och går lätt sönder borde förbjudas.

_________________
Peter Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mår föraren i ravila motorsport??
6125 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande