Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
De dummaste/roligaste frågor vi fått...
<<   1, 2, 3, 4   >>
32391 besök totalt
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Försöker byta ämne så fort det går. även med arbets kolleger som "vet" vad jag gör.

Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Standardfråga / påstående för oss som åker wankel är ju: dom varvar väl nästan hur mycke som helst dom där, 16-20krpm och gärna med följden att man i princip får slira på kopplingen till 10.000 för att dom är så klena i botten....
å ja, givetvis standardfrågan om hur fort den går...

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Försöker svara trevligt och pedagogiskt så gott det går.. tror att alla ironiska och nedlåtande svar bara alienerar de som är nyfikna nog att fråga i stället för att ge dem en chans att förstå och öka på deras nyfikenhet..

Alla är ju barn i början och vill vi ha ett ökat intresse och deltagande i denna trevliga och utmanande hobby så får vi nog alla vara ambassadörer..

Bara mina
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Det är extra roligt att få frågan "hur fort går det" när det handlar om drifting
Jag brukar skicka den här länken som svar: https://www.youtube.com/watch?v=Qa3-KSg5KAc

"Vad kostar det?" brukar besvaras med "all min tid och alla mina pengar".

"Hur stor motor har du?" är också svårförklarad, när den som frågar inte vet hur en kolvmotor funkar, och jag säger 1.3L wankel så blir det kortslutning. Dom flesta tror mig inte när jag säger 1.3L och 380hk... I Svenssons värld är det inte möjligt så jag måste ju överdriva

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re:

Sunk skrev:
Försöker svara trevligt och pedagogiskt så gott det går.. tror att alla ironiska och nedlåtande svar bara alienerar de som är nyfikna nog att fråga i stället för att ge dem en chans att förstå och öka på deras nyfikenhet..

Alla är ju barn i början och vill vi ha ett ökat intresse och deltagande i denna trevliga och utmanande hobby så får vi nog alla vara ambassadörer..

Bara mina

Jo, håller med. Skoj att någon orkar bry sig tillräckligt mycket för att fråga och då försöker jag anstränga mig att svara, om jag kan. Lite svårt det där med toppfarten, då både karten och bilen saknar hastighetsmätare, men jag kan väl utifrån varv och utväxling gissa på ett ungefär. Tycker inte det är så himla dumma frågor ändå. Gissar att de med riktigt okunniga frågor inte ens bryr sig om att fråga, då ämnet känns helt ointressant.

Men det är ju även lite kul och gruppdynamiskt berikande att göra sig lustig över andras okunnighet, så lite synd att jag sällan får de riktigt dumma "frågorna". De har istället kommit ifrån motorsportsutövare i form av tvärsäkra påståenden. Ofta i ämnet väghållning. Nu har inte jag helkoll på det ämnet, men hyfsat för att ibland kunna avgöra att vissa tvärsäkra åsikter inte är så tvärsäkra egentligen.

#24, #64, #88
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Sunk skrev:

Bara mina
Naturligtvis har du rätt, vi bör alla vara goda ambassadörer för svensk motorsport. Men man märker ju tämligen snabbt vilka som faktiskt är intresserade och vilka som bara slänger ur sig det första som dyker upp i huvudet utan att tänka efter.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Torkel K skrev:
Sunk skrev:

Bara mina
Naturligtvis har du rätt, vi bör alla vara goda ambassadörer för svensk motorsport. Men man märker ju tämligen snabbt vilka som faktiskt är intresserade och vilka som bara slänger ur sig det första som dyker upp i huvudet utan att tänka efter.

Så dom kan man driva med? Tycker faktiskt sunk och Anders y har vettigaste svaren i tråden. Själv gillar och kan jag inget om bollsport, och inser att mina frågor om jag försöker vara artig med någon med det intresset är totalt korkade. Men jag tycker det är mer respektfullt att fråga och och lära sig om andras intressen än att vara hånfull mot dom som inte förstår vad just jag tycker är roligt och eventuellt kan något om.

Men kan man allt om allt så kan jag ha förståelse för att man inte vill prata och umgås med vanligt folk. Tyvärr inget jag kommer uppnå i mitt liv.

Lite ödmjukhet och respekt för folks okunskap tror jag inte världen skulle må dåligt av

Jaja nu lät jag väldigt pretto och gubbsur, men det bjuder jag på

Stockholm
Här sen Dec 2002

Håller med Sunk, AndersY och Petter. Är aldrig nedlåtande, brukar svara så enkelt och pedagogiskt jag kan och erbjuda att jag kan berätta mer om de är ytterligare intresserade 1-1 vid sidan om, oftast i grupp är en intresserad och resten gäspar

"hur fort går det?" Mitt svar: det spelar inte så stor roll, det är lägsta tid med just min bil som är intressant att jag och min bil utvecklas. Om jag åker fortare eller saktare än andra är spelar ingen roll, alla har olika förutsättningar. Liknar att motionera.

"Ok, men säg hur fort du kört ändå" Mitt svar: kanske lite drygt 200 men jag tittar aldrig faktiskt, det är varvräknaren jag tiitar på.

"Tävlar du" Mitt svar: bara runt koner på typ flygfält när jag är helt ensam men det är nog säkert 5-6 år sedan.

Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Petter skrev:

Så dom kan man driva med? Tycker faktiskt sunk och Anders y har vettigaste svaren i tråden.

Lite ödmjukhet och respekt för folks okunskap tror jag inte världen skulle må dåligt av

Vad vinner du/ni eller vår sport på att du/ni svarar arrogant och nedlåtande på div frågor?

Nej skall vi nå någon som hellst acceptans för det vi håller på med så bemöt folk med respekt. Har varit i "branschen" i snart 50 år och märkt att om man bemöter folk som man själv vill bli bemött så blir allt mycket trevligare. Tänk på att den som frågar, kanske kan bli din nästa sponsor

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Bara för att man har lite samlade fördomar bakom ryggen på de oinsatta så betyder det ju inte att man med fradgande käft idiotförklarar dem rätt i ansiktet.

Hur väl pedagogiken fungerar beror mycket på hur mycket tid man har över. Det är inte alltid man har fem-tio minuter över vid macken, och det är ju inte alla som förväntar sig en föreläsning som svar på en snabb fråga.

Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Rolfson skrev:
Petter skrev:

Så dom kan man driva med? Tycker faktiskt sunk och Anders y har vettigaste svaren i tråden.

Vad vinner du/ni eller vår sport på att du/ni svarar arrogant och nedlåtande på div frågor?

Nej skall vi nå någon som hellst acceptans för det vi håller på med så bemöt folk med respekt. Har varit i "branschen" i snart 50 år och märkt att om man bemöter folk som man själv vill bli bemött så blir allt mycket trevligare. Tänk på att den som frågar, kanske kan bli din nästa sponsor

Självklart ingenting, och det var inte meningen att låta arrogant och nedlåtande. Ber om ursäkt om det uppfattades så

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Bara för att man har lite samlade fördomar bakom ryggen på de oinsatta så betyder det ju inte att man med fradgande käft idiotförklarar dem rätt i ansiktet.

+1
Tråden heter ju faktiskt "dummaste/roligaste" frågorna vi fått. Om man är en liten(?) misförstådd(?) krets kanske man kan, på detta forum, få ventilera lite?

För det är ju socialt acceptabelt att inte kunna skilja på rally och racing eller fråga hur fort det går. Men om man på sin arbetsplats imorgon skulle fråga hur det går i VM-landbandyn och hur många meter upp i luften de nickar bollen som högst skulle man onekligen få konstiga blickar.

Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Petter skrev:
Rolfson skrev:
Petter skrev:

Självklart ingenting, och det var inte meningen att låta arrogant och nedlåtande. Ber om ursäkt om det uppfattades så

Citerade dig för att jag tycker du hade ett vettigt inlägg thumbs up
Inget negativt om din åsikt (från mig i alla fall)

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:

+1 Väl uttryckt, Niklas.

Avsikten med en tråd av detta slaget är naturligtvis att vi ska dra lite roliga rövarhistorier och garva åt varandras inlägg. Därför bör man läsa (i alla fall mina) inlägg här mera som skojiga kåserier, lite lagom glatt överdrivna och med mycket glimt i ögat. Man måste man ju ändå få skoja om den stora allmänhet som står utanför den relativt lilla kretsen rejsa-medlemmar utan att det ska tolkas som blodigt allvar.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Vanligaste frågan för tillfället är hur lång tid jag har kvar att bygga på bilen och är ordentligt oförstående till att det ska ta fem år och att jag sannolikt har tre år kvar. Jag har faktiskt fått förslaget att jag ska skaffa mig ett liv och kolla på fotboll

Någon svarade tvärsäkert att "Det är en sån där Mustang Mach 1 va!?" när jag sa att det är en Cobra jag bygger.

Vanligt är väl att man får höra att man kommer förstöra bilen om man kör på bana.

Jag har flera kompisar som är ordentligt sportintresserade och vi löser det så att de pratar inte om fotboll/hockey och jag pratar inte om bilar.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Nät jag är ute med subarun så är den vanligaste frågan hur många hästar den har under huven, mitt numera standardsvar har blivit att den har tillräckligt för att vara rolig på kurviga vägar thumbs up

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

BTG skrev:
Niklas Falk skrev:

+1
Tråden heter ju faktiskt "dummaste/roligaste" frågorna vi fått. Om man är en liten(?) misförstådd(?) krets kanske man kan, på detta forum, få ventilera lite?

För det är ju socialt acceptabelt att inte kunna skilja på rally och racing eller fråga hur fort det går. Men om man på sin arbetsplats imorgon skulle fråga hur det går i VM-landbandyn och hur många meter upp i luften de nickar bollen som högst skulle man onekligen få konstiga blickar.

Jag är ju kappvändare
I skrift blir lätt allt svart eller vitt. Mitt inlägg var inte menat så hårt som det kanske uppfattades, men andemeningen att jag tycker det är viktigt att respektera andras okunskap (troligen mest för att jag är korkad själv) står jag fast vid.
Sedan måste man såklart få uttrycka komiska händelser kring detta. Jag har inga problem med att folk skrattar åt mig när tränaren i fotboll skrek "byt kant" och jag sparade ut bollen av plan för att hinna byta kant med min lagkompis. "Byt kant" betyder tydligen inte byt kant som jag trodde

Troligen ingen som menat något illa i tråden

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag ser det inte som att man är spydig eller dryg per automatik bara för att man svarar lite klurigt på frågor, samma svar kan vara antingen spydigt eller precis likaväl glatt och trevligt, det beror bara på hur det levereras i ton och utryck. Även om innehållet i båda fallen är tex "jag vet inte riktigt vad jag toppar i hastighet som max, det är liksom inte någon viktig fråga för mig."

Sen kan jag ju fortsätta med att berätta att det som är kul - för mig - är svängarna, krön och dippar. Och sen kan man plantera och tända en liten tankelampa hos mottagaren om att vi kör skiiiiiiiiiiiiitfort i svängarna. Vem vet, det kanske låter jättespännande och triggar mer nyfikenhet och leder till en till person ner i träsket.

Här sen Jan 2004

Kanske roligaste frågan jag fått var en unge i kvarteret på 7-8 bast som sa: "Vet du va ja heter i efternamn? , det står på min bmw kolla här!"
Varav det står "Öhlin" på ramen, så jag svarar du heter Öhlin. Ungen svarar: "Japp, samma som dem som gör fjädring å är världsmästare" med stora tindrande ögon sådär lagom stolt!
Ja vad ska man svara på det?

EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

De som inte förstår förstår inte pga ointresse.
Jaha, köra 8 timmar runt en bana, blir inte det tråkigt?
Försöker förklara men ger upp när personen frågar "är det rally"?
När jag umgås med vanliga människor som jag inte träffat i "petroleum sammanhang" så pratar jag aldrig om min egenartade hobby.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

"Är det inte farligt att köra på Nitroglycerin?"

De dummaste/roligaste frågor vi fått...
<<   1, 2, 3, 4   >>
32391 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande