Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (32392 totalt) |
Fick frågan häromdagen hur hög hastighet jag kommer upp i som mest på rakan (220 på Mantorp) och hur fort min bil går (270+), följdfrågan blev:
Varför trimmar du bilen om den ändå går snabbare än du kan köra på banan? ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Re:
Bra fråga ![]() ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
Re:
Måste erkänna att jag faktiskt har varit en av dom som har stält just den frågan. Nu måste jag hålla med om ditt svar, har blivit övertygad ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Re:
När jag plågade familjens ClioSport på banor och flygfält hände det regelbundet att man blev ifrågasatt (tom häcklad och idiotförklarad). Det haglade kommentarer typ "startar den ens" och "läcker inte såna där för mycket olja för banåka". Renault som märke har hos de "bilintresserade" en helt annan ställning/status i trackdaysvängen i resten av Europa jämfört med här i Sverige. Vi tackar Renaults svenska försäljningorganisation för det. De har under lång tid gjort vad de kunnat för att jobba ner märkets image i botten. ![]() |
||||||
På samma tema: "Vänta nu... du kör banracing... med en MIATA?! *insert nedlåtande flin* Den går ju inget fort...". Efter det är det bara minuter kvar innan någon berättar hur många hästar deras trimmade Volvo har. (No offence, seriösta Volvo-förare).
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Nja frågan är nog (oftast) inte dum, och sällan rolig när man får frågor om sin hobby.
Men om vi listar de två vanligaste & mina standardsvar: F: Hur mycket kostar det? S: Alla pengar jag får över, ibland lite mer. F: Hur mycket tid lägger du ner. S: All tid jag får över, men det räcker sällan. Eller valfri kombination av all tid & alla pengar. Och lite mer. Annars är sammanblandningen av rally och allt annat vanligt. Även på den tiden jag körde roadracing. Jag brukar då klumpa ihop bandy & ishockey med fotboll, massa folk som jagar en boll, och kalla det för en tävling. ![]() Typ Bandytävling för vinter-boll tävling & fotbollstävling för sommar-boll tävling. Givetvis med ett oskyldigt humoristiskt ansiktsuttryck ![]() Så det händer inte så ofta då de flesta på jobbet har redan hört min boll-tävlings definition. Annars ska man vara hel & ren & vänlig mot främlingar som visar intresse när man tankar bil eller mage, vi behöver så många som möjligt att vara positiva till motorsport. ![]() _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||
Frågorna man får när man kör wankel har ju vatt uppe, alltid lika intressant. "drar väl typ 3 liter milen o går sönder efter 5000 mil?" osså klassikern att den varvar 20 tusen varv :P
En kollega på jobb, 22 år gammal, blyg, totalt nollad på bilar. Han ville byta upp sig. Tjejerna blev inte impade av hans 1.6 liters volvo v50 så han började titta på något tyskt för de hade han väl hört var ballt. Sagt och gjort, volvon byttes in mot en Audi TT. Efter att ha gratulerat honom så försökte jag fråga lite om bilen. "Vilken motor?" 2.0 "Quattro eller framhjulsdriven?" öh, bara fram tror jag? Någon dag senare frågade han mig om det här med turbo... Hans TT har ju turbo så han undrade hur mycket effekt turbo (inte EN turbo utan turbo) ger. Well hans bil skulle ju ha 200hk, men sen menade han på att han hade hört att turbo gav yterligare ca 50hk så han trodde sig ha runt 250hk i sin TT.. Började på att försöka förklara för honom hur det där funkade men jag såg bara hur de började snurra innanför ögongloberna.. Allt som oftast så känner jag det mest hopplöst att prata med icke bilintresserade. Folk som ser bilen som ett transportmedel från punkt A till punkt B föraktar jag. De har lika lite förståelse för mitt intresse som jag har för deras oförståelse. _________________ Emil Jönsson |
||||||
Vi hade en nyare Ford Mustang cab inne på jobbet. En "kompis" kom in och sa bestämt:
"-Kolt! En Jaguar!" "-Nej, en Ford." "-Har dom också en häst på emblemet...?" Jag kör Alfa Romeo. Då är man inte bara konstig för att man gillar bilar/motorsport - då är man knäpp på riktigt då man åker italienskt med allt skit det innebär... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Re:
Haha det där känner jag igen, vet inte hur många gånger jag har fått förklara skillnaden när dom säger "jaha du kör rally". _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||||
Re:
Jag var förbi min syster med GT3:an. "Snygg rallybil!!" _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Rally = köra snabbt ![]() Men vi ska nog inte kasta för mycket sten i glashus, det finns säker masor av saker "vi" sagt liknade saker om när det är någon annans intresse. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Man i 50 års åldern som går länge runt bilen medan jag är inne på macken och väntar på att få betala.
När jag kommer ut: "Fin bil - har du byggt den själv?" "Nä, den är allt byggd av BMW. Togs fram av BMW Motorsport för att tävlas med." "Men skärmbreddningen har du gjort själv?" När jag kort förklarade hur det låg till med Grupp A och racing/rally på 80-talet tyckte han bilen blev ännu finare! Bilen, ja en M3E30 - vad annars? ![]() ![]() En av de roligare kommentarerna jag fått annars är följande: "Dom är snygga dom här nya Audisarna!" Sagt om min raceblåa Octavia II RS kombi någon vecka efter jag hämtat den -06. Annars tycker jag många verkar rätt intresserade och tycker det är kul när man kommer med en racebil på släp. Har fått en hel del frågor om Z3:an när jag haft den på släp och de, relativt få, gånger jag kört den på gatan. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Jag tror min Westfield har blivit kallad "Rallybil" och "Folkracebile" fler gånger än den blivit kallad någonting annat. Men rekordet kom ändå då en kollega förklarade för en annan att han sprungit på mig på en mack. Jag hade enligt honom haft "den där lilla raggarbilen på släpan bakom". Här var jag tvungen att förklara att eftersom min Westfield har hård plaststol, bara har plats för en, saknar stereo och framförallt kylarfläkt, så är den nog det allra sämsta bilval någonsin för crucingkvällar. Fast det är klart, det ÄR ju en cab!
En annan kollega fick en total chock häromdagen då han fick lära sig att det faktiskt inte körs någon F1-deltävling i Sverige. "Det måste ju finnas någon bana omkring Stockholm de kan köra på?!" Varför just Stockholmsområdet skulle vara mer troligt att innehålla lämplig F1-bana än resten av Sverige blev aldrig ritkigt klargjort... _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
En av dom roligare kommentarerna jag brukar få höra är faktiskt "-va?! kan vem som helst komma och köra sin bil på bana?" -
tyvär är det ju inte många utav dessa men sen lyckas övertala att komma och prova menmen deras förlust ![]() |
||||||
Re:
Varför sminkar man en gammal gris? ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (32392 totalt) |