Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
FÖRSÄKRINGSFRÅGOR! (splitt från Knutan aug BMWCS inställt)
<<   1, 2, 3, 4   >>
8076 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

BTG skrev:

I början undrade SBF föv hur man var funtad när man vill köra bil på bana utan att tävla

Ja, det undrar jag med

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
BTG skrev:

I början undrade SBF föv hur man var funtad när man vill köra bil på bana utan att tävla

Ja, det undrar jag med

Ja, jag vet.

Vargön
Här sen Feb 2003

ok så om jag fattat allt detta rätt så är alla bankörningar som ordnas i år av ej SBF-anslutna klubbar olagliga i den meningen att de saknar försäkringsskydd för deltagarna?

och de enda som är SBF anslutna hittills är BMW SC, Opel SC och Peugeot SCS....

Trist....
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

SciroccOMats skrev:
ok så om jag fattat allt detta rätt så är alla bankörningar som ordnas i år av ej SBF-anslutna klubbar olagliga i den meningen att de saknar försäkringsskydd för deltagarna?

Är väl inte bara de i år? Utan de förra året, och året före det osv osv?

mvh/Ragnar

Stockholm
Här sen Nov 2002

SciroccOMats skrev:

och de enda som är SBP anslutna hittills är BMW SC, Opel SC och Peugeot SCS....

Trist....

Ja.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ragnar skrev:
SciroccOMats skrev:

Är väl inte bara de i år? Utan de förra året, och året före det osv osv?

mvh/Ragnar

Ja.
För BMWSC är det lite annorlunda eftersom vi varit SBFanslutna sedan starten.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl tur att olyckor inte händer retroaktivt.

Några frågor som säkert är besvarade ett antal gånger (en del kanske tom högre upp i den tråd):
Kan man dela ett arr mellan "licens only" och ppb om man delar upp dem i olika pass.
Dvs några pass under dagen med knökfull bana men endast licensinnehavare och några pass ppb med max 10 bilar.
Detta skulle ju kunna fungera vid arr där alla inte vill skaffa licens. Det var dessutom max ett ppb tillfälle per person och år (det skulle iofs passa många klubbar rätt bra ändå)?

Det räcker väl med licens, man behöver väl inte vara ansluten till arrangerande klubb?

Jag fiskar fakta för att kunna besluta mig hur snabbt jag ska skaffa licensen....

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:
Dvs några pass under dagen med knökfull bana men endast licensinnehavare och några pass ppb med max 10 bilar.

Jajamensan.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

SciroccOMats skrev:

och de enda som är SBP anslutna hittills är BMW SC, Opel SC och Peugeot SCS....

Trist....

gäller väl ALLA klubbar så länge som de inte tecknar försäkringen via SBF,
spelar ju ingen roll då om de e medlemmar i SBF

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Ni hänvisar flera gånger till att svensk lag inte tillåter körning utan försäkring, SBF anslutning osv. Vilken lag är detta egentligen? Det är alltså inte så att jag misstror er om vad lagen säger, jag är bara nyfiken.

Vad gäller om jag som privatperson hyr en bana och tar med mig mina vänner dit för att köra. Anses lagen reglera att även jag ska ha en SBF försäkring eller gäller det bara klubbar...?

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Wankelsport skrev:
Ni hänvisar flera gånger till att svensk lag inte tillåter körning utan försäkring, SBF anslutning osv. Vilken lag är detta egentligen? Det är alltså inte så att jag misstror er om vad lagen säger, jag är bara nyfiken.

Vad gäller om jag som privatperson hyr en bana och tar med mig mina vänner dit för att köra. Anses lagen reglera att även jag ska ha en SBF försäkring eller gäller det bara klubbar...?

Jag tror lite mer ledtrådar finns här:
http://www.bmwcs.com/events/mother/ev_mo_Knutstorp_2004.htm

och i BMWSC's utredning ( http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm ).

Det som är kärnan verkar vara trafikförsäkringen giltighet/ogiltighet och därmed vilket ansvar som vilar på arrangören (klubb eller privatperson).

Mvh
Magnus

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Tack!
Texten i http://www.bmwsc.com/files/bmwsc_policy_gatbilar.pdf var mycket informativ!!! thumbs up

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

BTG skrev:
Jag kan bringa lite klarhet i frågan. Försäkringsläget är inte osäkert eller oklart.
Det är tvärtom solklart:

2. Det enda sättet att komma i åtnjutande av en sådan är att vara SBF-ansluten och köra reglementsenligt.

Hmmm, Men Micke det stämmer väl inte.

Lagen är ju skriven sådan att den som fått tillstånd av Finansinspektionen att utfärda Motortävlingsförsäkring även är SKYLDIG att utfärda den. Precis samma konstruktion som i lagen om trafikförsäkring, dvs inget försäkringsbolag får lov att neka någon trafikförsäkring.

Anledningen till detta är ju att alla SKA kunna uppfyllla lagravet. I Finansinspektionens tillstånd borde det även framgå villkoren för en sådan försäkring.

Nästa vecka skall jag personlige ringa upp TryggH och kräva att få offert på en Motortävlingsförsäkring, nekar de mig så skall jag bussa FI på dem

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
Hmmm, Men Micke det stämmer väl inte.

Lagen är ju skriven sådan att den som fått tillstånd av Finansinspektionen att utfärda Motortävlingsförsäkring även är SKYLDIG att utfärda den. Precis samma konstruktion som i lagen om trafikförsäkring, dvs inget försäkringsbolag får lov att neka någon trafikförsäkring.

Anledningen till detta är ju att alla SKA kunna uppfyllla lagravet. I Finansinspektionens tillstånd borde det även framgå villkoren för en sådan försäkring.

Nja, men nu är det väl så att det enda f-bolag som FI givit koncession att utfärda m-försäkring är TH? Inget annat bolag har koncession att göra det. Mao stämmer det jag skrivit med hur det är idag.

Det betyder väl egnetligen att du i första hand får ge dig på FI för att de skall ge fler bolag koncession? Sedan är det "bara" att kräva att få en offert!

Frågan är hur många bolag som "vill" ha koncession att utfärda m-tävlingsförsäkring. De skyr antagligen det som pesten. TH vill ju egentligen inte.
porschedriver skrev:
Nästa vecka skall jag personlige ringa upp TryggH och kräva att få offert på en Motortävlingsförsäkring, nekar de mig så skall jag bussa FI på dem

Gör det! Det skall bli kul att höra vad de säger.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Shoppingclion
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Nu får vi se vad Monica har att säga imorgon.....

-------------------------------------------
Hej Christian.

När det gäller Motortävlingsförsäkring så har Trygg Hansa än så länge ett avtal med Svenska Bilsportförbundet och är man med där och tävlingen är sanktionerad av dom så kan vi nog hjälpa till.

Fick ett namn och nummer till en kollega som har mer och bättre kunskap om detta som du kan vända dig till.
Hon heter Monica Rosén och finns på 08-6932774. Hon är åter imorgon fredag 2/7.

Mvh Timmy Widström

-------------------------------------------

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

okej, håll i er nu.......detta är helsjukt.................

Trygghansa har INTE tillstånd av Finansinspektionen att utfärda motorsportförsäkring!!!!!!!!!

Detta har de upptäckt nyligen, och därför har de sagt upp SVEMo samt SBF!!!!!! SBF har förfallodatum 1:e april så de har ännu inte fått beslutet.

Detta innebär att det finns INGET bolag som KAN eller FÅR utfärda Motorsportförsäkring.

Detta innebär även att SBF INTE HAR EN MOTORSPORTFÖRSÄKRING enligt lagens mening utan bara en gruppskyddsförsäkring. Detta innebär hårddraget att SBF-sanktionerad tävling/banmöte etc INTE UPPFYLLER LAGENS KRAV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta innebär alltså att det för närvarande INTE ÄR TILLÅTET ATT FRAMFÖRA FORDON PÅ INHÄGNAT TÄVLINGSOMRÅDE I SVERIGE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Troligtvis är det ingen som kommer åtala en arrangör som har försäkring via SBF vid en olycka, men detta borde innebära att man kan klara sig på att teckna en gruppförsäkring (som Porscheklubben har gjort) för att åtminstonde undvika risken att bli skadeståndsskyldig som arrangör vid ev. skador på 3:e man.
Troligtvis så har Trygg utfärdat en motorsportförsäkring till SBF utan att ha tillstånd för det, så arrangörerna borde kunna hävda att de uppfyllt lagkraven. TryggH var dock inte så säker på att försäkringen var formulerad utifrån lagkraven.

Anledningen att Trygghansa sagt upp SBF försäkring är att de insett att den inte uppfyller lagkraven samt att de inte har koncession att utfärda denna försäkring (de har haft koncession tidigare). Ärendet ligger fn. hos FI och Regeringen därr Trygg hoppas att SBF skall trycka på iochmed uppsägningen.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trygghansa vill gärna föra en diskussion med "Banklubbar i sammarbete" om hur man skulle kunna lösa försäkrings/reglementsfrågan parallelt med SBF.

Detta förutsätter dock att de får en koncession eller att lagstiftningen ändras. En gruppförsäkring kan ju vara en möjlighet (då sitter man i samma sits som SBF)

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Å herregud Christian... Vilken soppa?
Det är ju helt otroligt? Visst är det kusligt att ALLA har så dålig koll? TH hade inte ens kollat om de hade koncession, staten har genom FI utfärdat en lag som är omöjlig att följa eftersom de inte tillåter något bolag att utfärda försäkring....

Förhoppningsvis leder det här iaf till att alla som inte tror på hur det egentligen ligger till tystnar! Jag är så trött på folk som inte tror oss utan mailar att: - "Det kan knappast stämma? Varför har ingen(läs: f-bolag, polis, SBF etc....) isf reagerat?"

Svensken är verkligen så uppstyrd att man först kanske i 3:e led börjar tänka själv....

Malmö
Här sen Maj 2003

BTG skrev:
Å herregud Christian... Vilken soppa?
Det är ju helt otroligt? Visst är det kusligt att ALLA har så dålig koll? TH hade inte ens kollat om de hade koncession, staten har genom FI utfärdat en lag som är omöjlig att följa eftersom de inte tillåter något bolag att utfärda försäkring....

Förhoppningsvis leder det här iaf till att alla som inte tror på hur det egentligen ligger till tystnar! Jag är så trött på folk som inte tror oss utan mailar att: - "Det kan knappast stämma? Varför har ingen(läs: f-bolag, polis, SBF etc....) isf reagerat?"

Svensken är verkligen så uppstyrd att man först kanske i 3:e led börjar tänka själv....

Har någon läst Kafkas Processen?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag brukar inte lägga mig i så mkt i dethär med försäkringsfrågan på banmöten då jag genom BMW SC och tex SLC iaf TROTT mig haft en försäkring som täcker 3:e man. Att jag är så korkad att jag riskerar mina egna ägodelar genom att åka bana med dom är en risk jag kalkylerat att jag kan leva med.

Men med Christians exemplariska arbete kommer ju allt detta i ett helt annat ljus...

Man blir mörkrädd ibland! >

Allmänt banåkaforum
FÖRSÄKRINGSFRÅGOR! (splitt från Knutan aug BMWCS inställt)
<<   1, 2, 3, 4   >>
8076 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande