Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fräsa egna nav, materialval?
4 besök senaste veckan (5185 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare

har tänkt att fräsa egna nav till min bil.. i vilket material ska jag göra dom?

dural alu?
nån form av svartstål?

Göteborg
Här sen Feb 2006

Vilka nav pratar du om? Nav till flytande eller semiflytande bromskivor?

Mina du ser på bilden är gjorda av ngn håghållfast aluminium, typ 6082 eller 7075. Tjockleken är ca 10mm vid anläggningsytan mot fälg o nav. Jag är lite orolig att de är lite för tunna, jag har nämligen fått plansvarva dem en gång efter en banträff, men det kan även bero på det stora antalet hål som fins i den.

Aluminium får ju försämrad hållfasthet vid förhöjda temperaturer, och skivorna blir ju rätt varma, jag mätte upp ca 250 grader efter ett nerkylningsvarv.

Men aluminium är väl inget ovanligt material i dessa applikationer? Vilka dimensioner brukar man använda sig av?

Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006

Ska man göra nav till bromsskivor i alu bör det va i 2024-T4. Den klara värme klart bättre än t.ex. 7075-T6 vilket många verkar villja ha bara för att det är just 7075. AP rekomenderar 6,5-8mm för sina flytande skivor, så 10mm borde inte va något större problem.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
det som ska tillverkas är hjulnav, dvs den delen som du bultar hjulet mot, samt hjullagret sitter pressat på,

jag ska ev. byta ut till centrumbult samt göra bilen lite bredare så då tänkte jag passa på att göra helt nya nav.

så det är till detta jag vill ha materialtips.

bilen i fråga är en audi rs2, 4wd samt 600-650hk och 1600KG

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Lind4hl skrev:
det som ska tillverkas är hjulnav, dvs den delen som du bultar hjulet mot, samt hjullagret sitter pressat på,

jag ska ev. byta ut till centrumbult samt göra bilen lite bredare så då tänkte jag passa på att göra helt nya nav.

så det är till detta jag vill ha materialtips.

bilen i fråga är en audi rs2, 4wd samt 600-650hk och 1600KG

Vet inte riktigt vad det är del du syftar på, men med centrumbultar så sitter hjullagerna i en upright, vilken kan fräsas fram ur ex. 7075-T6 eller om man har högre krav titan grad 5.

Upright som låter kylluft passera genom konstruktionen

I denna sitter hjullagerna monterade, ofta två vinkelkontaktlager för att ta upp sidokrafterna. I lagerna sitter sedan hjulaxeln vilken kan vara försedd med 'piggar' för att driva 'brake bells' och fälgar. Axlar brukar vara av stål och 'brake bells' av aluminium eller titan.

Uprights med lager, axlar och 'piggar'

'Brake bells'

EDIT: Detta kanske kan vara av intresse http://www.crptechnology.com/sito/images/PDF/cs/Epsilon_CaseStudy_CRP_ . . . .
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Tror han menar det du kallar Hjulaxel som i audi världen är känt som hjulnav.
en detalj som är vitt diskuterad i audi kretsar

PS. Lind4hl:
om du endå ska svarva nya så kika på dimensionen på de olika knutarna till s2/rs2.
Kommer byta till s2 framknutar bak på min s2a då de är rejält bitigare. Det enda som håller enligt sellholm iaf. Nu har ju s2 avant iaf bitigare knutar bak än couperna men dom är inte lika arga som framknutarna. Har dock dålig koll på hur arga bak knutarna på rs2 är.

På min bil kommer jag svarva av yttersidan på 2 framnav så de passar i bakre hjullagrerna. Ds.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

lyfter denna tråden eftersom jag går i funderingar om att komma till skott med mina nav (grönt i bilden, hoppas bl.a. kunna minska scrub-radien). Stål känns som det säkra alternativet men ska jag utesluta aluminium helt?

Kristoffersson Engineering
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Re:

Gustav Uhlander skrev:
Tror han menar det du kallar Hjulaxel som i audi världen är känt som hjulnav.
en detalj som är vitt diskuterad i audi kretsar

PS. Lind4hl:
om du endå ska svarva nya så kika på dimensionen på de olika knutarna till s2/rs2.
Kommer byta till s2 framknutar bak på min s2a då de är rejält bitigare. Det enda som håller enligt sellholm iaf. Nu har ju s2 avant iaf bitigare knutar bak än couperna men dom är inte lika arga som framknutarna. Har dock dålig koll på hur arga bak knutarna på rs2 är.

På min bil kommer jag svarva av yttersidan på 2 framnav så de passar i bakre hjullagrerna. Ds.

Jag kör med S4:a -92 knutar till min S4:a med S2 spindlar/nav o jag har ju fått för mig att dom är de kralligaste knutarna, bara att svarva upp naven o splinesa om dom. Sen får man svarva eller slipa av ytterst lite på s4:a knuten så den inte tar i s2 spindeln. Sellholm byter ju även ut den splinesade tappen på knutarna för att sen svetsa dit den grövre för att få det o hålla bättre.

//tobbe

Sävar
Här sen Feb 2012

Nej men inte stål. Kör med 6082 eller 7075 nånting, inte fasen ska du göra det där i schtååål... Och så pressar du in pinbult.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

SevenEight skrev:
Nej men inte stål. .......................inte fasen ska du göra det där i schtååål... Och så pressar du in pinbult.

innstämmer.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (5185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande