| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fräsa egna nav, materialval?
|
4 besök senaste veckan (5185 totalt) |
|
Vilka nav pratar du om? Nav till flytande eller semiflytande bromskivor?
Mina du ser på bilden är gjorda av ngn håghållfast aluminium, typ 6082 eller 7075. Tjockleken är ca 10mm vid anläggningsytan mot fälg o nav. Jag är lite orolig att de är lite för tunna, jag har nämligen fått plansvarva dem en gång efter en banträff, men det kan även bero på det stora antalet hål som fins i den. Aluminium får ju försämrad hållfasthet vid förhöjda temperaturer, och skivorna blir ju rätt varma, jag mätte upp ca 250 grader efter ett nerkylningsvarv. Men aluminium är väl inget ovanligt material i dessa applikationer? Vilka dimensioner brukar man använda sig av?
_________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
|
Ska man göra nav till bromsskivor i alu bör det va i 2024-T4. Den klara värme klart bättre än t.ex. 7075-T6 vilket många verkar villja ha bara för att det är just 7075. AP rekomenderar 6,5-8mm för sina flytande skivor, så 10mm borde inte va något större problem.
_________________ Jon Myhr Wahlén |
||
|
det som ska tillverkas är hjulnav, dvs den delen som du bultar hjulet mot, samt hjullagret sitter pressat på,
jag ska ev. byta ut till centrumbult samt göra bilen lite bredare så då tänkte jag passa på att göra helt nya nav. så det är till detta jag vill ha materialtips. bilen i fråga är en audi rs2, 4wd samt 600-650hk och 1600KG _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Re:
Vet inte riktigt vad det är del du syftar på, men med centrumbultar så sitter hjullagerna i en upright, vilken kan fräsas fram ur ex. 7075-T6 eller om man har högre krav titan grad 5. Upright som låter kylluft passera genom konstruktionen
I denna sitter hjullagerna monterade, ofta två vinkelkontaktlager för att ta upp sidokrafterna. I lagerna sitter sedan hjulaxeln vilken kan vara försedd med 'piggar' för att driva 'brake bells' och fälgar. Axlar brukar vara av stål och 'brake bells' av aluminium eller titan. Uprights med lager, axlar och 'piggar'
'Brake bells'
EDIT: Detta kanske kan vara av intresse http://www.crptechnology.com/sito/im |
||
|
Tror han menar det du kallar Hjulaxel som i audi världen är känt som hjulnav.
en detalj som är vitt diskuterad i audi kretsar
PS. Lind4hl: om du endå ska svarva nya så kika på dimensionen på de olika knutarna till s2/rs2. Kommer byta till s2 framknutar bak på min s2a då de är rejält bitigare. Det enda som håller enligt sellholm iaf. Nu har ju s2 avant iaf bitigare knutar bak än couperna men dom är inte lika arga som framknutarna. Har dock dålig koll på hur arga bak knutarna på rs2 är. På min bil kommer jag svarva av yttersidan på 2 framnav så de passar i bakre hjullagrerna. Ds. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
lyfter denna tråden eftersom jag går i funderingar om att komma till skott med mina nav (grönt i bilden, hoppas bl.a. kunna minska scrub-radien). Stål känns som det säkra alternativet men ska jag utesluta aluminium helt?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
Re:
Jag kör med S4:a -92 knutar till min S4:a med S2 spindlar/nav o jag har ju fått för mig att dom är de kralligaste knutarna, bara att svarva upp naven o splinesa om dom. Sen får man svarva eller slipa av ytterst lite på s4:a knuten så den inte tar i s2 spindeln. Sellholm byter ju även ut den splinesade tappen på knutarna för att sen svetsa dit den grövre för att få det o hålla bättre. //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
Re:
innstämmer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fräsa egna nav, materialval?
|
4 besök senaste veckan (5185 totalt) |