Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34 >> 120285 besök totalt |
Skulle tro att diametern på kopparn är 8mm. Om det är enligt boken kan jag inte svara på. Har du litet batteri kan du väl nästan lika gärna ha det fram. 3m pluskabel väger ju en del också.
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Re:
Ok, 50mm2 alltså, då är det rätt säkert att min är uppåt 100.. aja får ut o filosofera o fundera helt enkelt på hur jag ska göra. Hellre några kg kabel längs golvet än 10kg batteri längst upp under huven ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
Re:
Ok, men 50mm2 låter mkt. Skulle mer gissa på 20...men jag är ingen elektriker. 10kg är ju en del förstås, det gör sig nog bättre höger bak. Fram har du ju redan ett bojsänke ![]() Edit : kanske blir 50 om man räknar radie upph2 ggr pi. Nåväl startmotorn går runt iaf ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Re:
Ne jag är ingen elektriker heller, jag och el r normalt sett ingen bra kombo alls ![]() Din kabel ser som sagt inte speciellt grov ut skulle nog också gissa att det är mindre än 35mm2, min originaljord är 50mm2 och originalplus är 100mm2 (va ute o mätte lite nyss), precis, sänket där fram behöver inte tyngas ner med mer ![]() Aja, att byta kabeln är ju inget direkt jobb, sitter ju lättåtkomligt, dock har jag en extra liten kabel som går längs batterikabeln som också är ansluten på plus och sen på en egen anslutning under pluspolen under huven, vad det är har jag ingen aning om, hittar inget om det. Sen är det bara den stora frågan, om jag får för mig att byta kabel, bör jag köra 50mm2 eller kan jag gå ner på 35mm2 (är ju billigare med 35mm2) ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
Re:
Är ju startmotorn som behöver kabelarea. Men vad som min. krävs kan jag inte svara på men den infon lär väl gå att finna. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Re:
En brutalt felaktig grundregel man kan använda för att höfta kabel är att den klarar ca 6A/mm2. såklart finns det massa saker som avgör som temp o sträcka. sen har man hänsyn till spänningsfall med. Men hursomhelst. jag har en 5 meter lång 35mm2 kabel för att veva igång min lågkompade 4a och det funkar helt perfekt. jag vågar inte ge dig ett faktiskt rent tips men du kan ju börja med att använde denna för o räkna på spänningsfallet http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.ph _________________ Mattias Broberg |
||||
Re:
Tack för länken! Ska bara fatta vad jag ska skriva in, jag är otroligt kass på sånt här så jag förstår ju inte vilken effekt eller ström jag ska skriva in, batterispänning och kabellängd va lite enklare för mig ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
På en racebil, behövs det rent generellt inte särskilt grov kabel, ( bilar innehåller massor av elektronik, men det är ju inget man vill ha i rejsbilar....)
5meter kabel med runt 30mm2 räcker gott o väl. Och ett batteri på runt 15Ah, räcker långt ( har själv kört med 12Ah batteri, helt utan problem, (högkomps sexa o elfläkt som gått med motor avstängd) Sen om du ska ha stora kabelsskor, så löd fast den i skon o pressa samtidigt ihop i skruvstycket. Värm upp skon med lödtenn, kläm i skruvstycket o använd en bult på tvären som pressar ett spår i klämdelen på skon så sitter det för alltid sen. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Här ja, nu rullar tipsen in
![]() Tack så länge alla för tipsen ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
Re:
Äh, vårväder. Öppna garageporten bara ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Re:
Haha, det gjorde jag det också, men va ganska skönt o gå en tur runt sjön. Passade på och mäta lite halft hur lång kabeln behöver va, är rätt säker på att det blir max 4meter. Men förstår ändå inte riktigt vad det är man ska skriva in under effekt i den där kalkylatorn, min okvalificerade gissning säger startmotorn alltså 1400watt, men som sagt, el är inte min grej ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
Otroligt, jag tänkte rätt! men enligt den kalkylatorn då så är 35mm2 rekommenderad , men verkar ju som många använder trots längre kablar osv så kan tänka mig att den räknar ut lite mer än vad min gränsen är, ska jag bara bestämma mig också om jag ska passa på att shoppa lite kabel o skor o grejer imorrn eller om jag ska köra på en annan lösning, att byta kabel lockar dock, ska isåfall bara komma ihåg att inkludera den lille kabeln som följer batterikabeln, den finns ju där av en anledning har jag konstaterat.
I denna ebay annons på en kabel så syns det vilken kabel jag menar, den sitter ju i polskon och sitter sen separat i terminalen, men jag hittar ingen stans vad den är till för. http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-M3-3 _________________ Viktor Starkman |
||||
Jeg anvender et eksternt relæ, og har gennem dette tilsluttet starteren direkte til batteriet med tilpas kraftig kabel.
Det giver mulighed for at anvende hvilketsomhelst kabel du kan finde, bare du kan bygge en tilslutning på polen på dit batteri. _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||
Hmm .. låter lite krångligt för mig
![]() Men jag har bestämt mig nu, blir att byta kabel, antagligen sätter jag en 2pols huvudbrytare också för säkerhets skull, elen i bilen är lite lömsk ibland, ska även kolla upp om omreggning för 1 passagerare, är det relativt smidigt så kanske jag sätter batteriet bakom passagerarstol istället, men det är ju inte direkt viktigt. Till dagens händelse, blev en provtur idag ![]() ![]() Inga problem direkt heller, luftning behövs fixas då det va tomt i expansionskärlet när jag kom hem, öppnar man locket kommer nivån tillbaka, värme kom det dock gott om. Alla annat fungerade dock kanon, smörja upp bromsarna och bärarms bussningarna lite, sånt där smått som man kan räkna med när bilen stått i 1.5år. Gissa vem som var glad att få sträcka på benen ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
Fortsätter att pilla lite smått, jag vill och har motivation till det, men samtidigt är det tråkigt o göra saker då jag vet att kostnaden för påställning, skatt, service o allt det där som behövs för att få ut den är alldeles för hög för mig just nu, men men.
Idag tog jag en brottningsmatch med pluskabeln, ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
Blev en brottningsmatch med pluskabeln idag igen, fast för att få in den, lite temporärlösning för att kunna få igång den...
Så skulle jag starta, får el som den ska, men det saknas ett surrande bakifrån, bränslepumpen vill inte igång, den funkade senast jag hade igång bilen och tog en provtur, det va i mars. Det enda jag gjort är att jag skrotat den lilla kabeln som går längs pluskabeln hela vägen, den ska inte behövas och många kör utan, den ska absolut inte ha nått med pumpen att göra, det va heller ingen trasig säkring ![]() Det va lite tråkigt, men orkade inte försöka leta reda på problemet, tar det senare ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
Uppdatering igen, händer inte mycket, testade idag med en fungerande pump, hände inget ändå, har tidigare mätt att det kommer ström i kontakterna så fattar inte vad problemet är, hur kan det fungera o sen bara sluta fungera och att det inte är pumpen som är paj
![]() Irriterande är det i alla fall, hade ingen mätare tillgänglig så kunde inte mäta spänningen idag, aja får bli nått o kika på då o då ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Där va några ideer ja, tur det finns forum inte huvet räcker till, har faktiskt inte haft en tanke på reläet bara vart irriterad över att den helt plötsligt slutat fungera.
Har i alla fall konstaterat att det inte är pumpen (den kan ju va sönder också men eftersom det inte fungerade med en som jag vet fungerar) så det är ju nån tomte som flyttat in i elen nånstans. _________________ Viktor Starkman |
||||
Pumpen får inte ström, relät är helt, säkringen är hel, jag har inte pillat på några kablar till pumpen hur kan det då plötsligt lägga av...... Blir lite lätt frustrerad över det där, hade vart så smidigt om det bara va relät.
_________________ Viktor Starkman |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34 >> 120285 besök totalt |