Skulle vara intressant att jämföra tider med en duktig förare, Vad tror ni vem skulle vinna?
_________________ Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
21 Okt 2014 13:29
Jag tror/hoppas att föraren är snabbast! Men om några år....
/Claes
_________________ Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
21 Okt 2014 13:57
Känns som att det med dagens teknik är ganska "enkelt" att spela in ett varv och låta bilen köra därefter.
Frågan är hur man löser det med däckslitage över flera varv, plötsligt ändrade villkor i underlaget (regn, oljespill...) och får bilen till att anpassa sig efter det!?
_________________ David Olsson
Lotus Elise SC
Kolja
08
Här sen Apr 2005
21 Okt 2014 14:55
david-o skrev:
Känns som att det med dagens teknik är ganska "enkelt" att spela in ett varv och låta bilen köra därefter.
Frågan är hur man löser det med däckslitage över flera varv, plötsligt ändrade villkor i underlaget (regn, oljespill...) och får bilen till att anpassa sig efter det!?
Kan man landa ett plan på autopilot så...
Är HELT övertygad om att utvecklingen av sensorer och datorkraften snart gör bilföraren redundant. Men juridiken kommer att se till att hen alltid finns kvar bakom ratten.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
21 Okt 2014 15:05
Dagen den klarar av en okänd/otestad bana på det viset så...
Helst då med lite varierande förhållanden.
Jag tänkte mest på all data som delas. Trafiksäkerheten är jag inte så orolig för.
Jag är inte jätteförtjust i tanken på att alla alltid vet var man befinner sig osv.
_________________ Martin Öberg
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
23 Okt 2014 20:02
BMW har också en likadan.
Men för att skoja till det har dom satt J.C. bakom ratten utan att han får röra den. Sen tar de ett varv runt Top Gears testbana.
Eller som Jeremy säger: Imagen if the British has built this.
_________________ Daniel Engström
Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Kolja
08
Här sen Apr 2005
23 Okt 2014 20:43
Obizzz skrev:
Niklas Falk skrev:
Obizzz skrev:
...och lite läskigt.
Inte värre än att ha tåg i stadstrafik...
Jag tänkte mest på all data som delas. Trafiksäkerheten är jag inte så orolig för.
Jag är inte jätteförtjust i tanken på att alla alltid vet var man befinner sig osv.
Då kan du inte använda mobiltelefon heller...
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
24 Okt 2014 12:25
david-o skrev:
Visst, åker du på gränsen kommer det säkert finnas lägen där datorn inte fixar det(än), men det gör förmodligen inte människan heller.
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
24 Okt 2014 12:36
Kolja skrev:
Obizzz skrev:
Niklas Falk skrev:
Obizzz skrev:
...och lite läskigt.
Inte värre än att ha tåg i stadstrafik...
Då kan du inte använda mobiltelefon heller...
Det är jag naturligtvis medveten om men den kan jag också lämna hemma.
_________________ Martin Öberg
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
24 Okt 2014 14:49
Eller att programera detta!
En ex arbetskamrat gjorde en del av simulatorprogrammet till F18 Hornet, och han berättade om när de bodde på ett hangarfartyg en månad för att logga data för att få simulatorn så nära verkligheten som det gick, och hur svårt det var att sedan implementera.
Tänker då på hur sjukt många parametrar som denna X-47B måste beräkna för att klara detta konststycke.
Får en vattenpöl att verka "enkelt"
Menar så klart inte att det är enkelt
_________________ Janne Ström
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
27 Okt 2014 08:43
OFFkeFF skrev:
david-o skrev:
Visst, åker du på gränsen kommer det säkert finnas lägen där datorn inte fixar det(än), men det gör förmodligen inte människan heller.
Hur menar du?
Tycker du inte racingförare ligger på gränsen och är duktiga på att anpassa sig när förhållanden ändrar sig för att ligga kvar kring gränsen?
Gränsen kan defineras på olika sätt, gränsen för däckens grepp och hållfastighet, gränsen för prestandan, gränsen för vad det är för rådande väglag, men det är ändå en gräns som ändras per varv eftersom saker slits och miljön runtomkring förändras. Det hade varit intressant att veta hur bilen löser den ekvationen.
Lotus Elise SC
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
27 Okt 2014 09:02
david-o skrev:
OFFkeFF skrev:
david-o skrev:
Hur menar du?
Tycker du inte racingförare ligger på gränsen och är duktiga på att anpassa sig när förhållanden ändrar sig för att ligga kvar kring gränsen?
Gränsen kan defineras på olika sätt, gränsen för däckens grepp och hållfastighet, gränsen för prestandan, gränsen för vad det är för rådande väglag, men det är ändå en gräns som ändras per varv eftersom saker slits och miljön runtomkring förändras. Det hade varit intressant att veta hur bilen löser den ekvationen.
Det jag menar är att ett stort oljespill på fel ställe fixar ingen, såvida man inte får information om det innan på något vis.
Slitage/temp/grepp tror jag redan datorerna är snabbare på att uppfatta och anpassa sin ekvation än en människa.
Racing är på gränsen till prestanda, grepp, spårva etcl. Datorerna i F1 har redan räknat ut det ultimata varvet för bilen, det är mest för förarna att försöka pricka det..
Sen är det klart det finns extremt vassa förare, men tråkigt nog tror jag att robotar/programmerare kommer köra fortare än raceförare snart, om de redan inte är det.
-----------------
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
28 Okt 2014 08:50
OFFkeFF skrev:
david-o skrev:
OFFkeFF skrev:
david-o skrev:
Hur menar du?
Det jag menar är att ett stort oljespill på fel ställe fixar ingen, såvida man inte får information om det innan på något vis.
Slitage/temp/grepp tror jag redan datorerna är snabbare på att uppfatta och anpassa sin ekvation än en människa.
Racing är på gränsen till prestanda, grepp, spårva etcl. Datorerna i F1 har redan räknat ut det ultimata varvet för bilen, det är mest för förarna att försöka pricka det..
Sen är det klart det finns extremt vassa förare, men tråkigt nog tror jag att robotar/programmerare kommer köra fortare än raceförare snart, om de redan inte är det.
Har inte sett något exempel än där datorerna visar förarna vad det optimala varvet är. Det brukar oftast vara jämförelser av de olika förarnas varvtider och data från bilarna som gör att man kan lära sig av varandra och förbättra varvtiderna på det sättet (overlay av graferna från de olika förarna).
Hade varit intressant att se ett exempel eller läsa mer om tekniken om det fanns en sorts optimering där bilen lär sig att anpassa sig till omständigheterna och hela tiden stanna kvar på gränsen.
Lotus Elise SC
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
28 Okt 2014 09:24
OFFkeFF skrev:
Det är nog inte omöjligt att reda ut med teknik det heller. Du glömmer (kanske) att sofistikerade elektroniska system kan bromsa hjul var för sig, medan man normalt bromsar alla fyra när man stampar som människa.
Här sen Jul 2006
28 Okt 2014 10:16
Meantek skrev:
OFFkeFF skrev:
Det är nog inte omöjligt att reda ut med teknik det heller. Du glömmer (kanske) att sofistikerade elektroniska system kan bromsa hjul var för sig, medan man normalt bromsar alla fyra när man stampar som människa.
Jo är med på det helt klart, menade ett stort spill där alla hjul hamnar i skiten. Men med bildscanning kan man säkert undvika sådana saker med.
Har en gammal vän som jobbar just på detta område, längesen jag pratade med honom nu, men han var bland de första att styra bil automatiskt (autostopp för hinder och enklare saker) för över 10 år sedan.
AI'n på detta område tar ganska stora kliv framåt nu, sen vet jag inte vad fokus ligger på just nu, säkerhetssystem tror jag är prio framför racing, men man labbar nog på många sätt, Audi och BMW's filmer visar ju på det iaf
-----------------