| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svarva fälgar?
|
2 besök senaste veckan (6483 totalt) |
|
Svarva fälgar?
Hej! Har köpt ett par fälgar som haft en romans med trottoaren. Aluminiumet är "utdraget" på fälgkanten och min tanke är att sätta de i en svarv och rätta till kanten sen slipa och lackera dessa då de har diverse klarlacksläpp osv som ni ser på bilden.
Någon som har någon annan idé? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Är det djupa spår får du lägga i lite med svetsen innan. Ytliga repor är det inget problem att svarva bort.
Jag renoverade en gång en uppsättning fälgar genom att montera ett nav på en elmotor och slipa kanten med sandpapper av olika grad och sedan polera med en bomullstrissa och Autosol. Det var dock mest mindre repor och porer från oxidering. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Bara den utsmetade kanten jag oroar mig för nu. De är skitiga och klarlackssläpp men inget som sandpapper löser. Hittat en som kan svarva kanterna fina dvs bort med det utsmetade sen behöver man kanske svetsa på alu och slipa ned det ser man då. Alt så slipar man ned allt lackar de som de är nu svarta och väntar tar problemet senare _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Bara skicka dom till fälgfixarna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Tanken har slagit mig till jag kom på att jag har en 3-stegad automatlåda
Vi ska prova något liknande i helgen och se hur det går. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Jag slipar fälgkanter (och bromskivor) med vinkelslipen. Det går alldeles utmärkt. Man sätter fälgen på ett hjulnav som går lätt, tex fram...utan bromsbelägg i. Sedan använder man slipskivan att köra fart på fälgen. När det snurrar som fan....är det ganska enkelt att ändra vinkeln lite på skivan, så det slipar bort matrial. Man kan ju träna på en fälg som inte är så dyr....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Re:
hittade en youtube film förut där de gjorde detta har några rims att prova med tur nog. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Behöver inte vara så avancerade maskiner för att fixa en ssån simpel sak, är man bara försiktig å noggrann så blir det nog super.
Funderar på att bygga mej en liten fälgsnurrare just för såna här småfix _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Re:
Googlat runt och jag har nog slagit på stora trumman. Köpt en fake-dremel som jag ska massera fälgarna med när de sitter i en hub. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Dremel verktyg är bra, till vissa saker, men det måste vara en riktig Dremel. 150 kr varianterna från Clas/Jula/Biltema är bara skit som inte duger till mer än utfyllnad i soptunnan... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Jag tycker tvärtom att kopiorna duger fint. Jag har i många år använt Dremel på arbetet och Ferm hemma. Det som däremot är stor skillnad är kvaliten på slipskivor och liknande. Där är Dremel vanligen mycket bättre än no-name. För det här arbetet skulle jag inte välja en sån liten slipmaskin, det är mer lämpat för en riktig vinkelslip.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Tänkte mest ha till finliret sen kapmaskin för det grova _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svarva fälgar?
|
2 besök senaste veckan (6483 totalt) |