| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga egna spindlar framvagn Mcpherson
|
1 besök senaste veckan (16226 totalt) |
|
Jag har länge funderat på att bygga om framvagnen från grunden på min bil så man får hyfsad ordning på allt och i vinter hade jag tänkt försöka få de gjort! Men har lite funderingar fortfarande så hoppas ni kan hjälpa mig få svar på de
Handlar om mcpherson och planen är att bygga nya spindlar och bärarmar. Jag har suttit mkt och testat mig fram för att få till så bra värden som möjligt i fulings exeldokument och tror inte de blir så mkt bättre än såhär med dom förutsättningarna jag har. Såhär ser de ut idag
Och så här skulle de bli med nya spindlar och bärarmar, är väl helt ok? Caster kommer hamna på 6-7 grader, hade velat ha lite mer men blir svårt att få till.
Fast de jag funderar mest på är designen på spindlarna samt materialvalet. Har testat mig fram med en modell i kartong och känns som den här designen skulle kunna funka? Frågan är bara vad man ska använda sig av för plåt samt tjocklek? Till bärarmarna blir de hydraulrör med sträckgräns på 235N/mm2 som ska vara godkänt för hjulupphägning så ska ja ta samma kvalitet på plåten till spindlarna eller gå upp i sträckgräns? Vill ju ha så tunn plåt som möjligt så dom inte blir så tunga men samtigit så MÅSTE dom ju hålla!
Sen har jag läst lite om roll center, Man vill ju gärna få upp de men hur mkt? Mitt kommer ju ligga ca 100mm ovanför markplan fram, Hur ska man lägga sig bak? Ja har läst att man gärna ska ha lite högre RC bak än fram för de hjälper bilen att styra in bättre men hur mkt högre? 150mm? 200? Jag har stel bakaxel bak så är ju ganska enkelt att ändra rc där. Kommer också gå upp mkt i hårdhet på krängninghämmaren då jag bara har org fram nu och knivar bak. Samtidigt som ja monterar hårdare krängare fram tänkte jag också gå ner lite i fjäderhårdhet så den inte blir för hård i fram, Jag kör 100N/mm nu men tänkte testa 90N/mm kanske? Nått mer jag borde tänkta på när ja ändå håller på? |
||||
|
Re:
Bilen är ganska sänkt ja. Ja har funderat på att bygga ett rc kit tidigare men inte hittat nån lösning jag tycker känns nog stabil så får bli såhär. Yttre leden måste ändå ner 6cm så blir nog svårt att bygga nått stadigt rc kit som är så långt men de var en bra tanke annars
|
||||
|
Re:
Du tänker nog på ng900 som har mkt opeldelar i sig. jag bygger på en 9000 som har samma bottenplatta som fiat croma, Lancia thema och Alfa 164. org spindlar
Men angående mina nya spindlar, skulle designen kunna funka? Räcker de att bygga dom i 3mm plåt i samma kvalite som bärarmarn? Dvs sträckgräns på runt 235N/mm2? |
||||
|
Du borde nog ändra rubriken, till Bygga egna spindlar.
Det är inte många som orkar läsa yttligare en tråd om att bygga om MC-Person. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Tack för tipset!
|
||||
|
Re:
Ursäkta mig då. Tänke på Opels Kitcar spindlar. Om det primära är att sänka Rollcenter så skulle jag tillverkat nya kulbultar om du ändå kör med rörbärarmar. Så har jag gjort på min.
_________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Re: Bygga egna spindlar framvagn Mcpherson
Jag skulle inte använda hydraulrör som bärarmar då dom är normaliserade för att det ska gå lätt att bocka/böja dom. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Normaliserade hydraulrör är SFROs rekommendation för rör till bärarmar för gatbruk, just för att det hellre ska kröka sig än gå av vid överbelastning (hjulen sitter i alla fall kvar om något går snett). En gatbil ska också vara såpass överdimensionerad att det fungerar utan deformation för någorlunda normala laster.
En ren tävlingsbil kan ha lite andra förutsättningar och där kan man kanske vilja välja ett hårdare rör. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Gustaf vad tror du angående designen på spindlarna? Nått spec man ska tänka på ifall man ska bygga egna spindlar? Räcker de med 3mm plåt i samma kvalitet som hydraulrör?
|
||||
|
Re:
De där är ju en lösning men känns som de kan bli ganska mkt brytkrafter i en sån där lösning om man ska flytta ner leden minst 6cm. Hur mkt har du flyttat ner den? va har du gjort dom i för material? |
||||
|
Re:
Jag har lite svårt att bedöma designen bara på bilderna. Som vanligt gäller att dimensioneringen beror på konstruktionen, 3 mm fungerar säkert på en välkonstruerad spindel men ska man ha lite marginal för att man kanske inte får perfekta strukturer överallt bör man kanske gå upp lite. Det är ju starkt beroende på bilens vikt också... Har du kollat närmare på Jeppssons Pontiac till exempel - han har ju också egna spindlar och relativt tung bil? Ett bra svetsbart konstruktionsstål ska duga, samma tankar som runt bärarmsrör generellt, dvs hellre segt än sprött. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Den är 27mm lång 20mm längre än orginal.
Det är ganska vanligt att man svetsar dom i spindeln. Vet tyvärr inte material då jag fick dom som bild 1, men modifierat längden för att passa min bil. var är du orolig för brytning? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Då elesisitestmodulen är ca lika för alla stål så gäller det att dimensionera
bärarmare så de inte flexar för mycket. Felexar de så man behöver bättre stål är de underdimensionerade. Sen är det bra om bäramarna inte är för styva, bättre de ger sig än karrosen. Mao bara byta bärarmar och åka vidare efter man har varit ute i klorofyllen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Tanken är väl att höja rollcenter? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Re:
Ifall jag ska bygga såna där så måste ja flytta ner leden 60mm minst så den kommer bli ganska mkt längre än dina då och de blir väl ganska stora påfrestningar på den i sidled vid acc, broms och kurvtagning. Sen ifall de är för mkt för att de ska hålla eller inte låter jag vara osagt. |
||||
|
Re:
Jag har kollat på jeppssons spindlar fast blir ju ganska annorlunda när ja kör mcpherson och han dubbla a armar fast lite inspiration har jag fått från dom
Min bil väger ju in på runt 1300kg med förare och full tank och ~400kg per framhjul. Här är lite bättre bilder på spindeln. Tänkte svarva en 5mm tjock hylsa som sitter i centrumhålet som jag svetsar fast rören som bultarna går igenom som håller hjullagret samt att ja svetsar plåtar inne i spindeln som går hela vägen uppifrån där fjäderbenet ska sitta å ner till spindelleden. Hoppas ni förstår lite bättre hur jag menar med dom här bilderna. Ja har ritat ut förstärkningarna i rött på första bilden.
|
||||
|
Du måste ju dimensionera mot totalvikt (om det ska vara en gatbil/gatreggning), men det har du kanske koll på.
Hur fäster du in spindelleden? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (16226 totalt) |