Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4541 besök totalt |
Michelin pilot sport cup
Hej alla kloka formkompisar! har köpt en uppsättning Micheling Pilot Sport Cup däck 235/40/18 och tänkte prova hur dessa står sig i jämförelse med Kumho och Toyo R-däck. En liten fundering har jag. Vad kör ni andra för utgångstryck med dessa däcken ? Vad ska varmtrycket vara på ? Kör BMW M3 E36 på ca 1250kg. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag körde med 2.1 varma på 205/50-15 och 1275kg bil, tror du kan prova med lite till. Grymt grepp men svåra på gränsen, inte så förlåtande som Kumho och Toyo är min erfarenhet. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
Ok. Tack för snabbt och bra svar Johan!
Det bör innebära att man kan gå ut på ca 1,8 precis som på kumho och toyo då. Gör jag det så brukar varmtrycket hamna på 2,2-2,3. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Re:
Mikael, var lite försiktig med för lågt tryck på kalla däck, Nu har ju jag betydligt tyngre bil än dig (1500+ kg) men jag upplever att däcksidorna på dessa viker sig lättare vid lågt tryck, det innebär att man sliter ut däcket på sidan. Jag vet att Magnus Thomé skrivit att Kumho har mycket stabilare däcksidor så om Kumho är din referens så bör du vara försiktig med dessa. Jag började på 2,0-2,2 och värmde upp dem, sen tog jag ur tryck och hade hela tiden 2,2 som mål. När jag körde Gelleråsen i somras så hade bilen stått för länge och tappat värme till sista passet och när jag körde ut sen så slet jag ner sidan till corden på nolltid: ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Jag har övergett dessa däcken då jag inte tyckte att dom var någon höjdare faktiskt. Lynniga eländen som jag inte upplever hade bättre grepp än tex Kumho. När man dessutom inte kunde åka med dom på gränsen så gick det oftast långsammare än med andra fabrikat.
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Vi har kört på cup däcken den här säsongen och har upplevt ett jämt grepp genom hela däcket
På sviestad går cupen ca1sek snabbare än exempelvis kumho , avon zzr mm Vi har ett varmtryck på 2,15 camber fram 3,3 bak 3,0 jämt slitna Bilen är en e36 på ca 1200kg med en S54 spis _________________ Johan Blomberg ///BMW M3E46 ESS. MSLS #7 BMWm3 |
||
Jag kunde inte få samma varvtider på Mantorp med Kumho som med MPSC. En sekund eller nåt långsammare även om sånt påverkas av dagsformen också förstås, ingen exakt vetenskap från mig alltså
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4541 besök totalt |