| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frigång / clearance mellan däck och fjäderben
|
6224 besök totalt |
|
Efter att ha bytt ut mina gamla A032:or mot A048:or i samma dimension upptäckte jag att framdäcken tar emot fjäderbenen. Det handlar om extreeemt lite för däcket går runt med lätthet och det är bara om jag roterar det väldigt sakta för hand som jag hör visst gnissel från gummit. Jag köpte 3 mm spacers men konstaterade att jag då endast har kvar 4-5 varv på hjulmuttrarna. Så min fråga är om ni tror ni det är "ok" att låta den halv-millimetern eller vad det nu handlar om slitas ner mot coilovern eller om längre hjulbultar är ett måste här?
_________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
|
Svar med motfråga:
Vad händer vid sväng? Kommer däcket att sitta på exakt samma ställe i förhållande till fjäderbenet eller röra sig i sidled? IMHO: Köp längre hjulbultar. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Re:
Fälgen bör inte röra på sig men viss rörelse i däcket lär ju finnas. Ju mer jag lurar på det desto självklarare känns det med längre hjulbultar även om det innebär att jag missar nästa bandag.
Kommer sannolikt behöva beställa från UK och då handlar det ju om ett par veckor innan de hittar ner hit.
_________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
|
Re:
Vinkelslipen
_________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||
|
Men filmen visar iofs ett högbelastat framslicks, men jag har bilder på min egen där däcket inte verkar vilja vara kvar på fälgen (slitbanan iaf 2-3 cm off center), så även ett Rdäck rör på sig rätt mycket. Men det är ju naturligtvis störst rörelse vid anliggningsytan, högst upp är ju sidledsförflyttningen mindre, men inte noll. |
||||
|
Re:
Precis vad jag tänkte föreslå. Och....varför tror du att inte fälgen rör sig ? Jag har sett fälgar ta i.....men 4-5 mm frigång. Däcket kommer röra sig mer än så. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Vad jag menade var att geometrin mellan fälgen och där det tar emot inte bör förändras vid kompression eller styrning då navet och nedre delen av coilovern bör vara stumt monterade i förhållande tillvarandra såvitt jag kan utläsa det. Men som ovan påvisat rör sig ju däcket en hel del utöver detta.
Det verkar som om flertalet nyare Toyota/Lexus har längre bultar jag kan byta till så ska bara luska ut den bästa lämpade så får jag springa förbi en Toyota-verkstad på lunchen i veckan och ta hem en eller två och testa. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
|
Re:
En fälg flexar......mycket mer än man kan ana. MINST 5-6 mm frigång för fälg i ytterkantan behövs ! Om ditt däck tar i, där det är tight....så kan det bli förödande konskvenser, Jag skulle inte ge mej ut, med mindre än 12-15 mm frigång. Jag skulle även slipa av alla vassa kanter.....som möjligtvis kan ta i däcket. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Ett fjäderben böjer sig, en fälg flexar ofta ganska rejält etc. Ett skruvförband mellan tex fjäderben och spindel kan flexa, en spindelled flexar... Och det är de delar många tror är STUMMA. Vad sedan en sladdrig gummiring kan göra? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Var nog lite otydlig så jag utvecklar.
Menade aldrig att fjäderben, fälgar, däck med mera inte deformeras vid belastning. Vad jag initialt syftade till var att såvitt jag kan se så finns det ingenting i ett Mcpherson-länkage som undantaget deformation borde förändra avståndet mellan fälgkant och nedre delen av coilovern "länkage-mässigt" baserat på hjulets vertikala position eller vinkel.
Till skillnad från till exempel dubbla a-armar där fälg och fjäderben inte har samma relativa position till varandra då rattutslag flyttar fälgen individuellt från fjäderbenet eller camber gain vid kompression som också borde föra fälgen närmare fjäderbenet i överkant även helt utan belasrning. Verkar som Land Cruiser eller IS300 har lämpliga hjulbultar så ska springa iväg på lunchen och hämta ut provexemplar av dem. Tack för entydig bekräftelse.
||||
|
Re:
Det har vi förstått- Men faktum kvarstår. Du kan inte ha en så känslig del, som däcksidan, så nära något. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Kalas, och det har jag förstått.
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6224 besök totalt |