Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 - BMW Cup #58 Team 57 Motorsport|Nya tag för 2016 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (44746 totalt) |
Dags att visa vad vi pysslar med inför nästa år här på Rejsa också! För er som inte följer oss på Facebook www.facebook.com/57motorsport, så håller vi på och bygger en E36 M3 för att köra BMW Cup nästa år!
Utgångsobjektet blev en befintlig Cup-bil, #45 som kördes av Ahlin under 2014. Konverterad till S50B32, reggad med den motorn och fullbur. Rensad på inredning men i övrigt inte lättad. Så vad är planen att göra med bilen? Prio 1 är att lätta den, så mycket det går. Samt att få allt att lira både mekaniskt med både drivlina och chassis. Prio 2 är att göra den än mer konkurrenskraftig genom att förbättra befintliga saker som motor, bromsar och chassi. Denna första post blir lite av ett utkast, fyller på i mån av tid! För aktuella uppdateringar, kolla Facebook, men jag kommer sammanfatta bygget här så fort jag hinner. Här är en to-do lista: - Laga rost 90% färdigt - Rensa elsystem 95% färdigt - Kapa ur reservhjulsbalja och ersätta med en slät plåt. Färdigt. - Byta bakstammen pga rost. Färdigt. - Montera rätt med Snap-Off nav. Färdigt. - Tillverka fästen för stol. Färdigt. - Montera stol. Färdigt. - Montera bälten. Färdigt. - Tillverka och montera plastruta i original förardörr. Färdigt. - Tillverka och montera plastruta bak. Färdigt. - Ersätt lampor fram/bak med fräschare/nyare/lättare. Delar köpta. - Ersätt dörrar med glasfiberditon. Köpta från Pesch. - Ersätt framskärmar med glasfiberdito. Köpta från Pesch. - Ersätt stötfångare fram/bak med glasfiberditon. Köpta från ACM. - Bredda skärmar fram/bak. Breddare köpta från Fartfabriken. - Ersätt motorhuv och baklucka med glasfiberditon. Köpta från Pesch. - Montera S54B32. Köpt, återstår att se om vi gör detta till 2015. - Montera DTA1000 sprut. - Serva diff. Mobimech. - Byt kylare och fläkt. - Montera pinnbultar i naven. - Montera bromssköldar för bromskylning. - Fixa bromskylning. Först köpte vi bilen av Rickard och såg till att den hamnade i verkstaden. Sen började vi rensa den och laga rost Det var lite plåt som saknades efter rosten avlägsnats. Tadaaaaaa....rena rama Chip Foose standarden på renoveringen På bilden är väl cirka 1/3-del av elen vi har tagit bort. Lite av värmepaketet och reservhjulsbaljan. Med alla glasfiberdelarna tror jag att denna bil kommer bli riktigt lätt! Adapter och nav från Snap-Off. Sparco ratt, stol och bälten. Check. Framrutan var risig, så bort med den och dit med en ny! Min son hjälper gärna till i verkstaden, så gott han kan. Det slutar oftast med iPad och fika för hans del dock. Måste lära honom lite bättre arbetsmoral! Dags att fixa en lättare bakruta. Ska ju se lite fint ut också. Så här blev det. Funderade om vi skulle köra en Stålheim och köra utan sidoruta, men kom fram till att vi kör med. Vilket jag bittert ångrade halvvägs genom tillverkning/montering av fästplåtarna. Jag ville ha rutan flush med kanterna som originalglaset sitter för att slippa tänka på att rutan kan fånga vind. Breddare från Fartfabriken. Väldigt mycket lättare lösning för backspeglar än originalen. Tillverkade fästet i plast för att montera i originalhålen i dörren. Bromssköldar med uttag för slang till kylning ska monteras senare när karossen är färdig och bilen hänger på lyften. S54B32 med låda och all el snyggt packat hos RSR Nürburg för att skickas till Stockholm. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Den kommer bli så hård denna! Hoppas vi inte skruvar bort oss bara!
Det är iaf sjukt spännande att få skruva med en bil som har lite friare regler gällande vikt och aerodynamik kontra 130:n i modifierat (#57)! Här kan man spåra ur lite och testa nya banor designmässigt! För övrigt är det en ren fröjd att skruva med tyskt stål mot japanerna jag pysslat med innan! Ett helt annat tänk om hur saker och ting skall sitta fast! _________________ Kim Karjalainen Team 57 Motorsport |
||||||||||
Skoj med nya deltagare och ni verkar hålla ett riktigt fint tempo. Fint garage och ringtokiga är ni oxå. Allt verkar ju stentätt. Vad kommer sig att man köper en spis från rsr?
Lycka till 2015! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Tack! Har ju haft bilen i mer än 4 veckor nu, måste hålla högt tempo för rätt var det är så är ju våren här! Jag köpte motorn av en person som har jobbat på RSR. Han har rätt sköna arbetsgivare på sitt cv nu, Öhlins, RSR och nu Koenigsegg _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Är det dom stora i fullcarbon? Dvs typ 145 pund? _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||||
Ingen aning, hade dem liggandes. Åker till verkstaden om någon timme, kollar det då! Väldigt smidigt att montera, använde original gummipackning och så pressade jag i rivet nuts (har fortfarande inte lärt mig vad det heter på svenska) i de tre hålen som bultarna fäster originalspegeln. Det är några lösningar som ska bli spännande att se ifall de sitter kvar i +200km/h. Backspeglarna är en av dem haha. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Låter som en bra lösning. Det ska nog funka fint ska du se Letar lite speglar själv nämligen och det är helt otroligt... INGEN skriver ut vad sina speglar väger. I min värld så är det ju lixom det som är intressant... Men, dom är kanske bra på något annat, förhoppningsvis på att limma ihop speglar. Kolla gärna vilka du har. Har du någon aning om vad dom väger ? I Carbon eller plast ? _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||||
135x65mm mäter de, vet inte vad vikten ligger på. Men de är väldigt lätta och jag gissar att den totala viktbesparingen är minst 3kg om man gör en likadan fästplatta som jag har gjort! _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Vi är ju tre som skruvar på M3an, så det är lite fusk Ni lär vara mycket, mycket snabbare än oss. 2015 får vara inkörsår för både M3an samt Kim och Erik som ska lära sig att hitta runt på banorna på ett snabbt sätt. Nu ska jag lägga mig och sova och drömma om att tomten kommer med en Samsonas dog box drevsats till 130in. Det lär dock inte hända _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Kul att ni har fler projekt på gång i garaget Ska bli spännande och se vad det kan bli av denna. Jobbigt att "vänta" ett år med att stoppa i s54an.
Grym bild! _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||||
Haha ja nu står S54an framför M3an dessutom! En annan faktor till att det kan vara klokt att vänta, är att avvakta nya reglerna. Att de kommer på papper. Behöver veta vilken väg jag ska gå med #57 130in också om den ska köra special. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Vi gjorde färdigt skärmarna på båda sidor igår och så testade jag hur nya bakljusen kommer se ut.
34mm spacer behövdes för att få hjulen där jag vill ha dem. Börjar se lite sportigt ut! _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Nu är dörrar, huv, baklucka och framskärmar hos Posten i Malmö för vidare transport upp till Stockholm. Känner jag postnord logistics rätt så vet jag att det tog cirka 3 dagar för grejerna att komma från sitt ursprungsland hit till sverige, sen tar det cirka 2 veckor för att få sakerna från malmö upp till stockholm. Och så får jag hämta dem själv på terminalen efter 2-3 misslyckade "försök" att leverera...
Men jag är inte bitter! För nu börjar jag se slutet på bygget, det har gått fort! Idag löste sig även vinge till bakluckan! Kommer bli hur bra som helst. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Så djävla klockrent skrivet _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
Fan....hur lång tid skall det inte då ta upp till Umeå _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Varför kan man inte få boka upp leveranser till vissa "krångliga" adresser att stanna på terminal och få ett SMS istället (oavsett paketform)? Att saker ska skumpa runt på olika bilar i 4-5 dagar kan de ju inte tjäna på. Lixom ett sätt att kapitulera, eller bryter det mot affärs idén, det ska ju inte behövas, enligt specen. |
||||||||||
När det gäller postnord hade jag alla dagar i veckan tagit ett sms och hämtat grejerna direkt på terminalen. Tydligen är det kaos hos tullen i Malmö, de hade inte kalkylerat med att internethandel skulle bli så stort, så den är extremt underdimensionerad. Både kapacitets- och bemanningsmässigt. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Wow, vilken överraskning! Postnord Logistics påstår att de försökte leverera imorse. Synd att jag satt och väntade och det inte kom någon...
Och en ännu härligare fortsättning är att jag uppenbarligen ska hämta ena kollit på Hemköp efter kl16 idag. Har ni sett någon hämta en motorhuv i kassan på hemköp!? Eller fyra dörrar? Eller framskärmar eller baklucka _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 - BMW Cup #58 Team 57 Motorsport|Nya tag för 2016 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (44746 totalt) |