Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
2 besök senaste veckan (119718 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8056



Plexispoiler tror jag inte på om man ska hålla 300+, om den inte är väldigt väl tilltagen i dimension.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10985



Re:

erikjakan skrev:
Plexispoiler tror jag inte på om man ska hålla 300+, om den inte är väldigt väl tilltagen i dimension.


Sagaris gör ju 300 med plexiskiva!



_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8056



Med den är liten, och dubbelvälvd!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

erikjakan skrev:
Med den är liten, och dubbelvälvd!
Välvningen bidrar ju strukturellt med styvhet också.

Jag misstänker starkt att man behöver styva upp en sån där platta mellan strävorna för att den inte ska börja svänga och därmed både utmattas och störa luftflödet.

Att få en plastskiva att klara den statiska lasten bör inte vara några problem. Jag gissar på storleksordningen 1000 N (100 kg) utbrett som dimensionerande? Eller?

Dock, detta med styvheten, det kan som sagt behövas förstyvningar på nåt sätt och det kanske stör flödet hur man än gör?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 353



Plexi går ju sönder som vanligt glas, borde vara Macrolon eller Polycarbonat som används i en vinge/spoiler, dom är ju okrossbara.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Ronna skrev:
Plexi går ju sönder som vanligt glas, borde vara Macrolon eller Polycarbonat som används i en vinge/spoiler, dom är ju okrossbara.
Dessa två är samma sak och de utmattas också.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 652



Spoiler

Polycarbonat (handelsnamn marcolon, lexan, etc) är nog att föredra framför plexi, då Plexi splitras när det går sönder. Som med de flesta material så kan de naturligtvis drabbas av utmattning om de inte dimensionerats rätt. Men det ska nog gå att hitta någon tjocklek som lämpar sig för en sådan vinge.

Som exempel så har jag sett en kille som byggt en pool med ett rum under vattnet som hade polycarbonat fönster (tror de var runt 50mm) under vattnet, dessa fönster var ca 2,5 x 4 meter...

För övrigt så tycker jag inte att det är speciellt snyggt med dessa genomskinliga vingar, utan skulle föredra en som är lackad, eller kanske aluminiumfärgad. Men det är mer personlig åsikt...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Den här är väl klassisk


Skämt åsido, jag tycker faktiskt inte det här ser så jäkla illa ut, utan faktiskt riktigt snyggt!




Filip Trojaneks mustang är riktigt läcker men inte riktigt det stuket jag är ute efter så jag hoppas på att nascar modellen ska fungera tillfredsställande

_________________
Christian Lindén
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Ang plastbakspoiler så tror jag också att den blir för svajig om man inte gör den jättetjock eller välvd på något sätt så den blir styvare. Blir att försöka göra en vettig modell i alu och vill man göra den högre tror jag definitivt att man kan skruva på en genomskinlig förlängning så man inte tappar sikten bakåt men ändå har största volymen av spoilern i alu

_________________
Christian Lindén
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10985



Re:

Christian Lindén skrev:
Ang plastbakspoiler så tror jag också att den blir för svajig om man inte gör den jättetjock eller välvd på något sätt så den blir styvare. Blir att försöka göra en vettig modell i alu och vill man göra den högre tror jag definitivt att man kan skruva på en genomskinlig förlängning så man inte tappar sikten bakåt men ändå har största volymen av spoilern i alu


Eller så vattenskär du en Isogrid i aluminium, och skruvar på en tunnare plexi som yta för luften. Både genomskinlig och stabil!

Kommer nog se rätt cool ut också

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Så här gjorde Ride Tech på deras 33a


Passar väl inte rakt av på din, men principen är nog inte fel

_________________
Johnny knudsen
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Re:

Racingse skrev:
Så här gjorde Ride Tech på deras 33a

Passar väl inte rakt av på din, men principen är nog inte fel


Feta dom där race roddarna men den spoilern var inte jättesnygg förstår att den kan behövas men såg väldigt konstigt ut

_________________
Christian Lindén
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Nej det är kanske ite den snyggaste, min tanke var mer att visa en aluminium läpp istället för en i plexi.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Re:

Racingse skrev:
Nej det är kanske ite den snyggaste, min tanke var mer att visa en aluminium läpp istället för en i plexi.


Ja absolut! Det blir att kika på några olika innan man sätter igång

_________________
Christian Lindén
Citera
Fredrik Smedin
Stockholm/Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 6



Ankstjärt som Ken Block har på sin?


_________________
Fredrik Smedin
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

DJ skrev:
erikjakan skrev:
Plexispoiler tror jag inte på om man ska hålla 300+, om den inte är väldigt väl tilltagen i dimension.


Sagaris gör ju 300 med plexiskiva!



Man blir ju helt våt i byxan av den bilen

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 515



Re:

Fredrik Smedin skrev:
Ankstjärt som Ken Block har på sin?


Fast i den här filmen sägs det att den enbart är för utseende...

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dKBICDja . . . .

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 652



Re:

rallyelwood skrev:
Fredrik Smedin skrev:
Ankstjärt som Ken Block har på sin?


Fast i den här filmen sägs det att den enbart är för utseende...

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dKBICDja . . . .


Jo, har fått för mig att det oftast inte går så fort när han kör. Alltså, mer små knixiga sladda runt banor, inte några direkta högfartskurvor i 200....

Om det stämmer så är nog både diffuser och spoilern av kosmetisk typ

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 285



Vad är det för turbo du kör med?

_________________
S Örnberg
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Re:

St3v3 skrev:
Vad är det för turbo du kör med?


Switcher s4 82mm in 97ut om jag inte minns galet. Ganska bottenkörd nu känns det som. Gav nästan 900whp 1bar och 1.4 bar krävdes för 1004whp

_________________
Christian Lindén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
2 besök senaste veckan (119718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande