Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
11577 besök totalt |
Ving profil
Hej på er ! Det är dax för oss att tillverka en vinge bak på Modsport Sevenbilen, är det någon här som sitter på någon lämplig profil ? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
Jag ville minnas att det fanns ett par guldtrådar, de var lite luriga att hitta men:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pontus Fyhr |
Vingar är knepiga saker. När jag gjorde Speedlabs vingprofil så hade jag kontakt med ett Le Mans team som visade på några profilers för o nackelar. Jag gjorde mina egna små vindtunnetltester i nedskalning och min slutsats är den att vingprofilen är hastighetsberoende. Man kan designa en vinge och sedan ändra attackvinkeln för olika effekt, men det är i EN hastrighet den har sin bästa verkningsgrad ställt mot drag. Man kan förse vingen med Gurey flap, men man kan lika gärna förändra profilen för samma effekt och antagligen ta hem några poäng med den lösningen, fast krångligare. Gurney har ju en stor poäng gentemot regelverket, men det är en annnan femma vilka vingar man får ha, men värt att nämnas för begriplighetens skull. Om jag skulle säga något om profiler så blir en lågfartsvinge mer "böjd" profil på, och något tjockare, alltså mer konvex form på undersidan. Segelplan har en enorm spännvidd vilket kan vara värt att titta på, där gäller bra lyftkraft utan luftmostånd, men här är vi hindrade av regler om hur bred vinge vi får ha. Sen till sist så har placeeringen av vingen betydelse, både för hur den fungerar på bilen men även så påverkas profilen. Det enklaste är om man får ha vingen högt och långt bak, då kan man välja vinge på ett frire sätt och som huvudfaktor se till hastigheten man vill den skall fungera i.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
Vinge
Tack för svaren ! Jag kommer att såga ut profilen i plywood som limmas på tre rundstavar i trä sen klär jag med alu plåt. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
Vingprofiler är avhängiga fluidens hastighet och densitet. Det är alltså inte bara arean som räknas, förhållandet mellan vidd och tjocklek och sånt varierar också.
Men det gäller då om man skall optimera vingen för största möjliga (negativa i detta fallet) lyftkraft och minsta möjliga luftmotstånd. I praktiken är det inte så himla mycket skillnad på profilerna i underljudshastighet, det är några procent hit eller dit och svårt att se med blotta ögat. Till och med en plan skiva i flack vinkel jobbar ganska bra i låga hastigheter. Det är mycket mer den projicerade frontarean som räknas. Men jag är ingen expert, jag bara läste litet om detta i samband med vindkraft för 25 år sen... _________________ Michail Stockfelt |
Halloj
La detta i min byggtråd men där var det dött.... ;-) Kanske är det fler doktorer i aero i denna forumdel! Min enkelvinge är uppmätt och lagt i ett flödesschema som bild:1. Med en ungefärlig form av bilen under. Enligt den så ger vingen absolut bäst verkningsgrad vid 0graders vinkel, mer vinkel ger mindre nertryck eftersom karossen bryter av luftströmmen och Mao ökar den faktiska vinkeln. Men detta är en avgjuten Porsche 996 Cup vinge som är breddad från 140cm till 170cm.. I Porsche cup är det allmänt vedertaget att denna ving profil skall användas med ca 5 graders vinkel.. Så min fundering är kan ankstjärten i bild 2 som sitter på Cupbilarna förklara detta fenomen genom att luftströmmen bryts upp så mkt efter karossen att vingen kan ges mer attackvinkel??? Bild1 ![]() Bild 2 (ankstjärten i svart) ![]() _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
Har egentligen inget svar utan frågor. Nyfiken.
När du menar optimal menar du bara vingen eller ev effekter under bakom vinge kaross diffuser mm? Skalan i hastighet? Har du tryck med? Ja jag tycker detta är intressant så ja skriver lite till, verkar vara oerhört känsligt så att bara montera vinge mm så får man ha verklig tur eller så måste man testa och testa annars blir det väl en styling grej. _________________ Ulf Sanden |
för att bidra till tråden kan jag visa lite grafer på en symmetrisk vingprofil som jag mätt på. den visar drag koefficient (Cd) och lyftkraftskoefficient (CL) för olika attackvinklar. (tänker att det kan vara värt något här, att se hur Cd påverkas jämfört med CL) efter ca 16 grader uppstår kraftig turbulens pga avlösning vilket även syns i graferna. hastigheten är 20m/s. Hur resonerar man kring turbulens för vingprofiler på bilar? Rent spontant känns det som man inte vill uppnå avlösning alls? detta kan ju lätt kontrolleras genom att montera små snören på undersidan profilen och sedan montera en gopro på ett lämpligt ställe för att sedan kolla ifall snörena börjar "fladdra".
![]() ![]() _________________ MVH |
![]() |
Racetech
![]() |
11577 besök totalt |