| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motor+växellåde alternativ till en Datsun 280z?
|
5270 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag har givetvis funderingar på drivlina i min bil. Tanken med bilen är ombyggt fordon och köra i Roadsport, så ett krav är ju att kunna registeringsbesiktiga. Hjulupphängning och bromsar är redan uppgraderade (info finns i min byggtråd). Jag söker alternativ och åsikter som jag kanske inte själv tänkt på. Motoralternativ som går bort är radfyra, och jag jag hade gärna hamnat på runt 3-400hk Ös på med alternativ så uppdaterar jag "pollen" efter hand.. En önskedröm hade varit M3 V8 med SMG låda.
och Latmans alternativet är att köpa färdigtrimmad L28 ifrån Rebello racing, då passar allting runtomkring, men växellådan är orginal och wide-range, dvs ej optimalt för bana och den kanske inte håller. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
|
Kan vara en helt onödig kommentar, men Roadsport reglerna säger
Massa funderingar hur ditt framtida registreringsbevis kommer att se ut, och om det fortfarande räknas som en Datzun (ja det står så på http://www.spvm.se/index.php?page=sp Skulle, som alltid, rekommendera en koll med SPVM för en regeltolkning innan. Själv är jag onödigt intresserad av resultatet då Önos gärna skulle utrustas med annan än Mazda rad-4 utan att behöva bli modsport. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
|
Argh... går ju inte uppdatera poll:en ???
Det innebär ju bara att bilen skall ha den motor som den är registrerad med, så motorbyte är ok så länge SFRO/SBP säger ok..
Bra alternativ! Jag är ju lite Audi nörd, men jag fick för mig att växellådan var problemet då dom är FWD eller 4WD, då blir det trångt i kardantunneln?!?
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
|
Eller så använder du en bakmonterad Porsche 944-låda. Denna låda bygger ju på 01E och borde därmed hålla för effekten från 2,7 BiT. Jag har länge varit sugen på detta konceptet i en 944 men jag har några år kvar på nuvarande projket innan det möjligen kan bli av.
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
|
Re:
Så valfri Nissan/Rotsun rak sugsexa funkar utan regbes. Oavsett om insug/avgas sitter omvänt, 12V vs 24V etc. Den är nyare än -75 va? Då är det ju petigare med motorbyten för regbes än innan. |
|
|
|
Det finns en rätt utförlig beskrivning på hur man monterar en Ford 302 i en 240Z. Jag vet inte hur mycket som skiljer mellan 240Z och 280Z men lite tips borde man få.
http://lainefamily.com/240Z_V8_Conve _________________ Hans-Olof Blom |
Decisions, decisions... Bra förslag som kommit in. Jag tänker o velar. Jag har ju en svaghet för 8 cylindrar..
Jag har en Audi A6 4,2l som bruksbil, den känns ju som farsans Corvette fast komfort och kombi. Och jag gillar knappstart, växelpaddlar och sången från en modern motor...
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
|
Jag har ju en 280ZX med turbomatad L28 (och kan hyffsat mycket om dessa motorer) och en 240Z med BMW V8 (M60/62), så du får gärna konsultera mig.
Ser helst att du ringer mig i så fall. PM:a om du vill ha numret! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
En faktor för nått som ska fungera på bana: vad väger de olika motorerna, och lämpliga växellådor till dom? Var hamnar bilens tyngdpunkt när motorn hamnat där den måste hamna - en lång motor sticker fram näsan längre än en kort om torpedväggen bestämmer var bakänden går placera...
_________________ Ulf Gunnarsson |
|
Re:
Stämmer ej! Alltså det första med v8:or. Huruvida den raka sexan är trött eller inte, får väl var och en avgöra, men 0-100 på 8s var hyffsat snabbt 1969, när 240:n kom. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
Re:
Hur kan en bil vara gjord för en motor som kom 20-30 år senare? Eller gör jag en tankevurpa?
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
|
Re:
Nej jag har också läst att en stötstångshelaluåtta från staterna ursprungligen skulle i! Oftast är ju en LS motor i princip given. Sen är det kanske mer personlig smak som väljer bort dessa. Jag röstar för en LS3 med "hot cam"
_________________ Nicklas Jäderlund |
|
Re:
Hehe, jag är också inne på samma linje. Det är därför orginaldrivlinan är orörd. Den är till och med provstartad för ett år sedan. Planen är att få ihop bilen och få den körbar, sedan fixa ny drivlina och färdigställa helt sedan byta hela paketet över en vinter. Ang. Viktfördelning så blir i princip allt bättre än orginalmotorn, den väger runt 20kg mindre än en Cheva gjutjärns smallblock om jag inte minns fel. Och det mesta hamnar längre bak än orginalet. God Jul allihop!! _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
|
Jag röstar på en rebellomotor. Mest för att det 'känns rätt' och för att sången är helt underbar!
Kolla på den här 240z:an. Han säger i klippet att det är en rebellomaskin. https://www.youtube.com/watch?v=EO2y _________________ Victor Kohle Alfa Romeo GTV6 Ducati 750 SS |
![]() |
Skruva banåkabil
|
5270 besök totalt |