Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Range Rover Classic 1993 "projekt dragbil" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (96006 totalt) |
Alfan undanställd på vinterförvaring sedan länge, säsong
2014 fungerade klockrent! Nästan lite för bra.. Vad skulle jag spendera Vintern med med en så pass väl fungerande bil ? Nåja , lite småpill finns såklart att justera på men det skulle väl vara snabbt fixat(?) Det borde finnas tillräckligt med tid för ett litet sidoprojekt..? Sökandet "Projekt dragbil" inleddes därför , jag var grymt sugen på en Jeep Grand Wagoneer från nittitalets början, ni vet en sån där Lassie-Jeep med fejkträ på sidorna! Missade en vettig bil och sedan var utbudet något begränsat.. När en Range Rover Classic 1993 kom ut på Blocket en kväll så köptes den (relavtivt jättekorkat) osett 45 mil hemifrån . Enligt utsago i rätt bra skick, jag tyckte inte riktigt detsamma efter lite närmare inspektion vid hemkomst ... Nåja , det som var tänkt att bli typ en storservice, tvätt och polering blir nu en ganska omfattande renovering med kaross-lyft , omfattande rostlagning, byte av framaxeln och konvertering från luftfjädring till vanliga spiralfjädrar. Tänkte ha en miniprojekt tråd här även om det Inte är en svängbil utan en dragbil. Hämtbilder, notera färgmatchningen på dragbilen: _________________ Calle Olsson |
||
Lite blandade bilder..
Efter viss besvikelse över att bilen inte riktigt motsvarade min förhoppning så insåg jag långsamt att det skulle bli ett rätt stort projekt .. Problem 1 var att en Range rover är rätt stor , mitt garage är förvisso ganska stort men skillnaden i plats med Rangen på lyften gentemot Alfan var enorm.. . För andra gången var jag därför tvungen att höja taket i garaget (första gången var när jag renoverade Alpinan). Denna gången behövde "kupan" mest förlängas . 4 åriga dottern i Racingoverall och stickad mössa hjälper pappa sätta gipsskivor i taket Gjorde i ordning verkstaden också , lade klinkers och lackerade verktygsskåp och hyllor . Väl inne i garaget Rost _________________ Calle Olsson |
||
Jag tycker faktiskt att det är riktigt trevligt att kolla på rostlagningsbilder Blir nog bra
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Tycker att det ser riktigt bra ut - tror ingen här skulle beskylla dig för att slarva... Uppskattar också bilderna på rostlagning. Min papp gillade att knacka plåt och laga rost så jag känner igen ditt arbete även om jag inte gjort något liknande själv. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag med. Speciellt när folk kan och får det att se så lätt ut |
||
Jag tycker inte längre om att se rostbilder och folk som kan fixa det, ser så lätt och snyggt ut.
För då tror jag att jag oxå kan, brukar sluta i katastrof Så egentligen vet jag nu min begränsning, och uppskattar bilderna _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Jag har svetsat rost i halva mitt liv. Kvalitetsmässigt så håller det den standarden. Den visuella standarden är dock ganska rejält efter Mitt tålamod räcker inte hela vägen fram. |
||
Häftig med renovering av en Classic!!
Jag har en vouge 91a. Inte lika rostig som din men karossbalkarna mina är det hål. Har än så länge bytt hela den ena balken men kom sen av mig lite. Har den också bara som dragbil. Var det svårt att kapa loss golvet till bagagaget? Mvh Niclas _________________ Niclas Hellström |
||
Tack Niclas! Jag tycker att min bil är ganska OK , kollar man andra renoveringar från England osv så kan de vara mycket värre! Men som alltid så hittar man rost när man börjar leta ordentligt ... Golvet i bagaget var faktiskt ganska pyssligt, har nog lagt 25 timmar på det (kommer lite bilder om nån dag) , inget svårt men mycket plåt är bytt ! Kollar ibland på kingsleycars.co.uk , ordentliga priser på renoverade bilar ! /Calle _________________ Calle Olsson |
||
Jag värderade min då jag tänkte ta in den i ett bolag. Tittade då runt lite på vad de går för i england. De som är dyrast är gamla tvådörrars eller de som är förlängda...
Jag har ett litet hål eller kanske två i bagagerumsplåten, sen hål där reservhjulet står. Ska byta den andra balken samt skärmkanter vid bakdörrarna. Sen är det bara lite rost kvar i de främre hjulhusen.... Typsikt. Efter att ha haft ett gäng saab 900 sa jag till mig själv att jag aldrig skulle slipa rost igen... _________________ Niclas Hellström |
||
Äntligen klar med bagaget , nu är det dags att vända på den och laga
höger tröskel också.. Bortskuret golv och nya längsgående "förstärkningsbalkar" ditsvetsade. 2 mm 90 graders vinklar bara. Nya tvärbalkar och bakre golvet på plats (det som blev kvar efter att ha skurit bort att rost och pusslat ihop det igen) Främre biten blev en slät plåt som limmades mot balken på mitten , därav järnklumpen som tyngd . _________________ Calle Olsson |
||
Andra projekttrådar Range Rover Classic 1993 "projekt dragbil" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (96006 totalt) |