| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Luftnippeln gängpaj i bromsok.
|
2 besök senaste veckan (5980 totalt) |
|
Nån som har tips på hur man fixar strippade gängor för luft nippeln i bromsok (aluminium)? Nippeln är M10x1.0 så dimmensionen är ju inte vanlig, förutom på just bromsok. Dyra och modifierade ok kan tilläggas, så hitta ett ersättningsok ligger långt borta... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Jag paniklagade polarens porscheok kvällen innan mantorp, borrade upp,drog i helicoil å de funkar än.
Gäller bara att få det rakt, thats the tricky part, men går om man tar det lugnt å tex styr upp i gamla hålet med en passande borr i plarborrmaskinen _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Re:
Hade du helicoil som passade, eller vart hittade du det? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Hittade ett kit på eBay, £12.7 inklusive frakt! Hittade också där på ebay ett kit för Harley Davidsson bromsar. Ett tvådelat kit där man först gängar i en plugg med, som jag förstår det, en egen kona som man sedan skruvar i en mindre luftnippel i. Den borde vara säkrare/enklare eftersom den inte måste komma 100% rakt mot en kona Får se vilken variant jag provar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Bil & Industribromsar i Sthlm har fixat sån't åt mig vid ett par tillfällen. Monterat en insats till nippel i oket så snabbt och billigt att det inte lönar sig att offra tiden och att plocka fram verktygen själv...
|
||||
|
precis, har man inte grejerna liggandes är det faktiskt bättre att lämna in det till nån bromsfixare, eller en mekanisk verkstad, man kommer bara bli förbannad på sej själv när man står där med sitt nyköpta kit å konstaterar att gängan är sne när man är klar
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Re:
Det var ett bra tips. Blir att lämna in mina Carlsson-ok....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag brukar vilja lösa saker själv, men detta är ju ett bra tips. Ska nog åka förbi dom efter helgerna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Har lämnat in mitt ok för insattsgänga. Men på "kul" innan jag bestämde mig beställde jag ett jänke kit för HD på eBay:
Instruktionerna säger att borra upp hålet till 25/64", vilket är 9.92 mm, antagligen väldigt nära en strippad M10. Sedan gänga upp till 7/16-20, vilket är en relativt vanlig tapp, fanns i mitt Biltema-kit i alla fall. Sen ska man bara gänga i insatsen med stark loctite. Insatsen har en egen kona så precisionen är inte så kritisk. Ett tips för någon kanske, kostade 100-150 kr. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5980 totalt) |