Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banträff eller tävla? (filosofisk & splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
6405 besök totalt
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Niße sammanfattar det jag också tycker. För många måsten och den ekonomiska
biten är ju heller inte att förakta: Däck, garagehyra (vet många i Stockholm som
betalar 20kkr/år), det eviga mekandet (åkte rally på 80-talet), släphyra, behöva ha
en trist dragbil till vardags, anmälningsavgifter, soppakostnader, tävlingsbil...

Nä, för tillfället fungerar Club Alfa Romeos (SBF-försäkrade) banträffar bra för mig.

De tillställningar jag deltagit i (även vid sidan om Alfaklubben) har gått säkert till.
Det största problemet är folk som inte släpper förbi snabbare trafik (I-landsproblem?)

Stockholm
Här sen Jan 2004

7-11 skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Jag har tvärtom ingen förståelse för de som lagt ner massa pengar på bilen, men som INTE är intresserade av att åka fort. Tror att det är dem som skäms över hur dåligt de kör, trots att de har dyr bil. "Jag satsade inte fullt", Yeah, right!!

:shifty2: fattar inte riktigt logiken här... Dyr bil = måste vara snabb, Billigare bil = OK att vara lite långsam? Är det sura rönnbär som är problemet eller kanske man kan inse att olika människor har olika definition på fort och gränser. Det måste väl vara OK för någon att prova på och köra så fort han/hon kan oavsett vad bilen heter och kostar. Alla har vi ju samma grundintresse, att ha kul på banan med våra olika bilar.

Trist om folk ska känna att de blir utgarvade bara för att de haft råd att förverkliga en bildröm men inte är begåvad med blyfot. Så länge de inte är Allan i depån skiter jag i om de backar runt

Still you can't deny the pleasure of passing a theorically better car than yours....it doesn't mean you will go and laugh at the drivers face afterwards on the contrary you may go and have a nice chat compliment his wonderfull car and just make a short comment suggesting you have completed your 10 000th lap on this particular track ...

I fully agree we are all here to have fun but you you have to agree as well that like in all sports and in almost anything else there is always an element of competition, even in a regular track day. Those who are just there to test their car and don't drive full ususally do not come back ( I have seen this many times)

of course someday something bad will happen (like in all sports almost and as I said before like in anything in life) but let's face it we all know the risks we take money wise and health wise. Then it's a big downer when something happens but we are all very well aware of the risks and it's up to each of us to set it's own limit (will I attend this day when I know my insurance doesn't cover me and mty car ?, will I attend this meeting where I know they are all drift maniacs....etc...)

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Fredrik - SLC skrev:

Tyvärr tror jag (och det gäller nog även dom flesta svenska race-åkare) att få har en insikt i vilka krafter som finns i en bil när det går åt h-vete.... vilket vi ju såg när ravila fick vattenplaning på Kinnekulle....
Den händelsen hade lika gärna kunnat hända under en banträff med en gatbil..... Och då hade föraren garanterat varit död.

I am not so sure about that. You have to be pretty blind no to realise the risks you are taking while racing or track driving with a club.

I just repeat my previous comment: " of course someday something bad will happen (like in all sports almost and as I said before like in anything in life) but let's face it we all know the risks we take money wise and health wise. Then it's a big downer when something happens but we are all very well aware of the risks and it's up to each of us to set it's own limit (will I attend this day when I know my insurance doesn't cover me and mty car ?, will I attend this meeting where I know they are all drift maniacs....etc...)"

Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Intressant tråd.
Ekonomi:
Tänk på att banmöten kostar, slitage och den där kopplingen etc som får bytas i förtid.
Det är lättare att räkna på vad en en tävlingsbil kostar att driva.
Men med det nödvändigtvis inte dyrare jmft banträffar.
Vi kör 8 tävlingar denna säsong, alltså 48 timmar och ung 13 per person.
Samma mängd banträffar hade inte heller varit helt gratis och troligtvis dyrare.
I ett långlopps team är det fler som delar på de fasta kostnaderna och förhoppningsvis arbetet för att hålla bilen igång.
Vad jag försöker säga är att det blir billigare :-)
Egentligen sparar man pengar på att tävla.
Bruxet kan/bör sedan vara långsamt, det sparar man ännu mera pengar på.
Vi kör NSHC, fightas nu i det övre skiktet vad gäller placering, har otroligt roligt och får mycket rutin.
Bränslerestriktion resp enhetsdäck gör att taktik/tillförlitlighet/förare blir utslagsivande.
Du kan inte köpa 100 extra HK för då räcker inte bränslet.

Säkerhet:
Nu har jag visserligen kört fler varv under tävling jmft banträffar.
Visst har det blivit bucklor, några rätt seriösa.
Speciellt en Opel som tryckte in hela vår vänstra sida, glidhammare och domkraft för att få ut skärmen.
Hade det skett på min gamla 911 så hade det varit 50-60 tkr, vi bankade ut det hjälpligt och fixade det sedan med glasfiberskärmar under vintermecket då hela bilen i övrigt fick en genomgång.
Men känner mig ändå säkrare på en bana med förare som har koll jmft banträffar där det laddas oerhört men där det kan råda en stor avvikelse i den egna uppfattningen om förmågan och realiteten.
Den egna säkerheten är dessutom högre i en bil med godkänd bur/bälten/personlig utrustning.

oj, rätt ostrukturerat meddelande.
Men försöker jobba samtidigt :-)

Mvh

Anders
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Anders Kaarle skrev:

Egentligen sparar man pengar på att tävla.

Man kan göra en mindre förmögenhet på att tävla - genom att börja med en stor

Här sen Nov 2002

[quote="VincentM"]
Fredrik - SLC skrev:
Nisse Classon skrev:

Tyvärr tror jag (och det gäller nog även dom flesta svenska race-åkare) att få har en insikt i vilka krafter som finns i en bil när det går åt h-vete.... vilket vi ju såg när ravila fick vattenplaning på Kinnekulle....
Den händelsen hade lika gärna kunnat hända under en banträff med en gatbil..... Och då hade föraren garanterat varit död.

I am not so sure about that. You have to be pretty blind no to realise the risks you are taking while racing or track driving with a club.

I just repeat my previous comment: " of course someday something bad will happen (like in all sports almost and as I said before like in anything in life) but let's face it we all know the risks we take money wise and health wise. Then it's a big downer when something happens but we are all very well aware of the risks and it's up to each of us to set it's own limit (will I attend this day when I know my insurance doesn't cover me and mty car ?, will I attend this meeting where I know they are all drift maniacs....etc...)"

Tyvärr så är jag rätt så övertygad om motsatsen att dom flesta inte tänker på riskerna.... t.ex har du justerbart stolsunderrede? och isåfall vilken sort?..... har du säkerhetstank?

Tycker du att det är OK om någon medtävlare eller du själv dör på en banträff eller tävling du är med på?

(själv så accepterade jag dom riskerna när jag tävlade internationellt , och har varit med om både medtävlande som har dött likväl som mina egna Isnotsåkare i Monte-Carlo rallyt förolyckades, men jag skulle inte acceptera sådana risker för en banträff som jag ser som ett mer socialt evenemang)

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag får nog hålla med Nisse där.... Sciroccon är jag för rädd om för att tävla med och skulle man sen ha en bil till för tävling så kostar det alldeles för mycket och tar för mycket tid.... Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att tävla med Sciroccon i en konbaneserie (dvs där man är ensam på banan) om det fanns nån inom räckhåll.

Bankörningen handlar för mig mer om att jag ska göra rätt sak vid rätt tidpunkt, placering, bromspunkter m.m. Sen att varvtiden krymper om jag nån gång skulle lyckas göra rätt sak på rätt ställe under ett helt varv är bara en bieffekt.... Det roligaste som finns är juh att ligga bakom en jämnsnabb bil/förare och försöka vara snabbare än den personen... tyvärr är det sällan nån som är lika långsam som jag...
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

[quote="Fredrik - SLC"]
VincentM skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nisse Classon skrev:

Tyvärr så är jag rätt så övertygad om motsatsen att dom flesta inte tänker på riskerna.... t.ex har du justerbart stolsunderrede? och isåfall vilken sort?..... har du säkerhetstank?

Tycker du att det är OK om någon medtävlare eller du själv dör på en banträff eller tävling du är med på?

(själv så accepterade jag dom riskerna när jag tävlade , och har varit med om både medtävlande som har dött likväl som mina egna Isnotsåkare i Monte-Carlo rallyt förolyckades, men jag skulle inte acceptera sådana risker för en banträff som jag ser som ett mer socialt evenemang)

If you talk about the details about what can go wrong you are probably right that most people including myself don't know about them but I am convinced you have to be completly cut out of the real world to think track driving doesn't include the risk of a crash and whatever you do you can't take that risk down to 0.

When you ask if I think it's OK if somebody dies on a track day, of course I think it's not good but it's a very politically correct way of asking the question. I don't think it's OK either when people die in traffic or while skiing or at war etc.... Still it happens and I still drive and go skiing we all have to die someday and my choice is to drive my car.

My conclusion remains the same, it's up to each of us to decide where to put the limit but if you are not ready to take the financial and personnal risk being in a race or on a track day don't put your wheels there.

Then I think we fully agree that some track days are much more dangerous than others and it mostly (but not only) depends on who is organising things EDIT - and there is I am sure some room to make things safer without taking out the fun

SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Det hela är ju rätt enkelt (eller så tänker jag fel, igen ).

om målet med bankörningen är att prestera - då kanske man skulle tävla istället?

om man däremot som jag ser det som en kul möjlighet att få köra av sig, och lära sig bilen under så säkra omständigheter som möjligt så fungerar det med gatbils-banträffar?

/J

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nisse Classon skrev:
För min del gillar jag det otvungna i att köra på klubbträffar med sin vanliga bil.
Skulle man tävla blir det så himla många måsten tycker jag. Jag tycker nämligen det är skönt att kunna lata sig och även göra annat än att ligga i garaget.
Vidare så gillar jag också att ha min bil i bra skick och det är svårt om man knuffas emellanåt samt om man åker av. Det är klart att det finns tävlingsbilar som har outstanding finish, men då kostar det ofta flis...

Jo, men det jag menade med mitt första inlägg var inte nåt emot banmöten och det faktum att många tycker att det är kul att gasa lite med den egna bilen, men däremot tycker jag det är lite konstigt med de som laddar som tusan, jämför tider och pratar om alla snabbare bilar som de åkt om, etc., att de inte börjar tävla istället eftersom de som har den uppenbara tävlingsinställningen borde känna en större tillfredsställelse när de vet att alla andra också satsar så mycket de kan för att vara snabb runt banan.

Jag har som sagt inte själv kört på nåt banmöte men tittat på några, samt sett en massa filmer och läst kommentarer både här och på andra ställen, samt pratat med andra och kan konstatera att alla inte kör lite lugnt och stilla med stora marginaler. Dessutom förekommer det ju att folk sätter sina bilar både i räcken och i andras bilar och en viss risk för det får man v'l räkna in i kostnaden för en banträff, även om det kanske inte händer lika ofta som när det tävlas. Men så himla ofta kraschar man inte i tävlingar heller. Det är ju inte STCC där alla vill vinna till varje pris och där man glatt(?) riskerar en totalskrotning för några poängplatser. När man vet att alla betalar sina bilar själva så är man ju lite försiktigare, speciellt i långlopp där man brukar tjäna på att hålla sig på banan. De ca 500 varv jag kört med volvon har jag inte fått en skråma på bilen och förutom det initiala iordningställandet av bilen så har det inte varit så mycket mekande heller, annat än det ständiga strävandet efter att få till en snabbare bil, men det är ju mer kul än riktigt nödvändigt.

Så när det gäller prislappen undrar jag om man verkligen tar med alla kostnader vid banmöten, som ökat slitage, risk för att sätta den i räcket, etc., eller om man lurar sig själv lite och tror att prisskillnaden mot att tävla är större än den egentligen är. Oftast är tävlingsbilarna lättare och har inte nämnvärt mycket mer hk än många moderna gatbilar av det lite sportigare slaget som brukar framföras på många banmöten. Visserligen kör man mer på gränsen, men jag skulle gissa att skillnaden i däcksslitage och bränsleåtgång inte är så jättestor och som sagt en krasch kostar troligen mindre med tävlingsbilen, även om risken är större. Beror förstås på ambitionsnivå med tävlandet också, då man säkert kan hamna en bra bit över miljonen i årsbudget om man vill vinna klass 4 i SLC, men den ambitionen har ju inte alla. Däremot är förstås avgiften att köra högre, eftersom man får mycket mer med tidtagning, säkerhet, etc.. Men några fantasibelopp är det inte.

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
SciroccOMats skrev:

Bankörningen handlar för mig mer om att jag ska göra rätt sak vid rätt tidpunkt, placering, bromspunkter m.m. Sen att varvtiden krymper om jag nån gång skulle lyckas göra rätt sak på rätt ställe under ett helt varv är bara en bieffekt.... Det roligaste som finns är juh att ligga bakom en jämnsnabb bil/förare och försöka vara snabbare än den personen... tyvärr är det sällan nån som är lika långsam som jag...

Jo, skitkul situation , men det är ju det sistnämnda som jag tycker passar bättre vid riktiga tävlingsförhållanden än vid banmöten, eftersom många(i alla fall jag) tenderar att tumma lite på marginalerna i sådana situationer och kanske inte är fullt uppmärksam på omgivningen. Liksom Fredrik tror inte jag att alla inser hur farlig sådana situationer kan bli. En liten snurr p.g.a. någon långsammare eller snabbare oväntat dök upp och den främre blir T-bonad på förarsidan mot ett räcke på passagerarsidan. Utan bur, rejäl stol och 6-punktsbälte kan man nog må rätt dåligt efter en sån manöver. För att inte tala om brand som kan uppstå.

Många av FIA:s och SBF:s regler har ju tillkommit p.g.a. erfarenhet av mängder med olyckor genom åren och följer man inte dem så är chansen stor att man upprepar tidigare olyckor.

Det verkar ju som att det här med banmöten har ökat kraftigt de senaste åren och med ökade banavgifter samlar man kanske ihop fler bilar som kör på banan samtidigt, bilarna blir snabbare, etc.. Kör man då inte efter SBF:s regler och kanske har med lite för många tävlingsinriktade personer, eller oerfarna med för hög uppfattning om sin egna förmåga(s.k. unga män ) så skulle inte jag bli förvånad om antalet allvarliga olyckor ökade. Men, men, det kanske inte alls blir så.

#24, #64, #88
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

SecretAgentMan skrev:

om målet med bankörningen är att prestera - då kanske man skulle tävla istället?

om man däremot som jag ser det som en kul möjlighet att få köra av sig, och lära sig bilen under så säkra omständigheter som möjligt så fungerar det med gatbils-banträffar?

/J

Du menar alltså på fullaste allvar att målet med din bil är att köra lite lugnt runt banan och ha kul. Du har LEDA-prylar som gör att bilen är okomfortabel att åka i, ett avgassystem som låter i cupén konstant, en dogbox som låter och är opraktisk (iofs relativt) att använda samt en motor som har MASSOR med effekt för att "köra av dig lite med stora marginaler"? Är det rätt uppfattat?

Jag klandrar dig inte om så är fallet, men det låter lite skumt i mina öron, men jag har "förstört" min bil i syfte att vara snabb runt kurvorna på banträffarna

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
SecretAgentMan skrev:

/J

Håller med fullständigt! thumbs up Men är det inte så att det är lite för mycket presterande på många gatbilsbanträffar?

En bra grej är kanske att ha någon enklare tävlingscup med vid banmötesdagarna för de olika märkesklubbarna? om fler och fler klubbar blir SBF-anslutna så bör ju inte det vara något stort steg att ta för klubben och håller man bara nere kostnadsnivån i reglementet så blir det inte heller så stort steg för gatbilsåkarna som är tävlingsinriktade. Fler som tävlar! thumbs up

#24, #64, #88
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

SecretAgentMan skrev:

/J

It's all nice and dandy but it doesn't work like that in real life and I completly agree with Eric.

Don't get me wrong I always try to keep some margin but when you are on the track you still try to deliver the goods. It's not a sunday walk in the park. Those who take it that way usualy try it once then don't come back i.e. it's not us the "rejsa" type of people.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

AndersY skrev:

En bra grej är kanske att ha någon enklare tävlingscup med vid banmötesdagarna för de olika märkesklubbarna? om fler och fler klubbar blir SBF-anslutna så bör ju inte det vara något stort steg att ta för klubben och håller man bara nere kostnadsnivån i reglementet så blir det inte heller så stort steg för gatbilsåkarna som är tävlingsinriktade. Fler som tävlar! thumbs up

Det tror jag med vore en bättre utveckling...... Och om det är någon som är intresserad så hjälper jag gärna till med tips och råd för en blivande klubb race-avdelning..... Men några finns ju redan så som Pcs och BMW Cup...... båda billiga alternativ till banträffar..... men det kanske skulle behövas någon gemensam klass för andra bilmärken men på samma "allvarlighets" faktor som PCS (dvs med målsättningen att hellre köra runt än på)

Något för bilklubbarna att samlas och diskutera runt kanske?

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

AndersY skrev:
Nisse Classon skrev:
För min del gillar jag det otvungna i att köra på klubbträffar med sin vanliga bil.
Skulle man tävla blir det så himla många måsten tycker jag. Jag tycker nämligen det är skönt att kunna lata sig och även göra annat än att ligga i garaget.
Vidare så gillar jag också att ha min bil i bra skick och det är svårt om man knuffas emellanåt samt om man åker av. Det är klart att det finns tävlingsbilar som har outstanding finish, men då kostar det ofta flis...

Jo, men det jag menade med mitt första inlägg var inte nåt emot banmöten och det faktum att många tycker att det är kul att gasa lite med den egna bilen, men däremot tycker jag det är lite konstigt med de som laddar som tusan, jämför tider och pratar om alla snabbare bilar som de åkt om, etc., att de inte börjar tävla istället eftersom de som har den uppenbara tävlingsinställningen borde känna en större tillfredsställelse när de vet att alla andra också satsar så mycket de kan för att vara snabb runt banan.

Jag har som sagt inte själv kört på nåt banmöte men tittat på några, samt sett en massa filmer och läst kommentarer både här och på andra ställen, samt pratat med andra och kan konstatera att alla inte kör lite lugnt och stilla med stora marginaler. Dessutom förekommer det ju att folk sätter sina bilar både i räcken och i andras bilar och en viss risk för det får man v'l räkna in i kostnaden för en banträff, även om det kanske inte händer lika ofta som när det tävlas. Men så himla ofta kraschar man inte i tävlingar heller. Det är ju inte STCC där alla vill vinna till varje pris och där man glatt(?) riskerar en totalskrotning för några poängplatser. När man vet att alla betalar sina bilar själva så är man ju lite försiktigare, speciellt i långlopp där man brukar tjäna på att hålla sig på banan. De ca 500 varv jag kört med volvon har jag inte fått en skråma på bilen och förutom det initiala iordningställandet av bilen så har det inte varit så mycket mekande heller, annat än det ständiga strävandet efter att få till en snabbare bil, men det är ju mer kul än riktigt nödvändigt.

Så när det gäller prislappen undrar jag om man verkligen tar med alla kostnader vid banmöten, som ökat slitage, risk för att sätta den i räcket, etc., eller om man lurar sig själv lite och tror att prisskillnaden mot att tävla är större än den egentligen är. Oftast är tävlingsbilarna lättare och har inte nämnvärt mycket mer hk än många moderna gatbilar av det lite sportigare slaget som brukar framföras på många banmöten. Visserligen kör man mer på gränsen, men jag skulle gissa att skillnaden i däcksslitage och bränsleåtgång inte är så jättestor och som sagt en krasch kostar troligen mindre med tävlingsbilen, även om risken är större. Beror förstås på ambitionsnivå med tävlandet också, då man säkert kan hamna en bra bit över miljonen i årsbudget om man vill vinna klass 4 i SLC, men den ambitionen har ju inte alla. Däremot är förstås avgiften att köra högre, eftersom man får mycket mer med tidtagning, säkerhet, etc.. Men några fantasibelopp är det inte.

True but all this is not always rational and people change.
Look at my example
At 18 I was an environmentalist against cars (shame on me)
At 20 I took my driving licence because I was forced to
At 24 I got my 1st car a very old Ford Escort and started to get a bit more intersted
After some other cars I bought an M5 when I was 28 or 27 - Drove fast all the time !
2 Years later I bought a Porsche 964 Turbo and took her to the track
1 Year later I realised that I never drove the M5 any longer and sold the car
The Porsche sees more and more track time and has a roll cage and some track mods
I have racing licence

of course I should have bought a race car from day one if I was rational and if I knew...

I hope you see my point.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

VincentM skrev:

Look at my example
At 24 I got my 1st car a very old Ford Escort and started to get a bit more intersted
After some other cars I bought an M5 when I was 28 or 27 - Drove fast all the time !
The Porsche sees more and more track time and has a roll cage and some track mods
I have racing licence

of course I should have bought a race car from day one if I was rational and if I knew...

I hope you see my point.

Då är det väl dags att ta steget vidare Köpa en rostig 745 och bilsläp och vagnboksbesiktiga Porschen och börja köra tävling fullt ut istället på t.ex PCS Challenge

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
VincentM skrev:

It's all nice and dandy but it doesn't work like that in real life and I completly agree with Eric.

Don't get me wrong I always try to keep some margin but when you are on the track you still try to deliver the goods. It's not a sunday walk in the park. Those who take it that way usualy try it once then don't come back i.e. it's not us the "rejsa" type of people.

Man skall inte döma alla andra efter sig själv, Vincent.
Jag tycker nog att det finns flera som jag känner som åtminstone säger sig köra med relativt stora marginaler på banmöten och trivs bra med det. Kanske gasar några kurvor när de inte har några bilar inom räckhåll och sedan tar det lugnt några varv för att gasa lite mer igen när man känner för det.

Angående Eriks svar så behöver det inte nödvändigtvis bli farligare bara för att bilen blir potentare, speciellt inte om man satsar på väghållning. En bil där man har bra känsla för när det släpper och som är relativt lätt att häva sladdar med kan ju framköras fort trots att man inte kör på gränsen och dessutom kan man ha mycket roligare med den. Mina gamla 140-or som jag ägt och som var totalslut i alla bussningar hade varit klart långsamma att framföra på bana, men inte tusan hade de varit säkrare för det eftersom uppträdandet var ytterst nyckfullt.

#24, #64, #88
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Fredrik - SLC skrev:
VincentM skrev:

Look at my example
I have racing licence

I hope you see my point.

Då är det väl dags att ta steget vidare Köpa en rostig 745 och bilsläp och vagnboksbesiktiga Porschen och börja köra tävling fullt ut istället på t.ex PCS Challenge

Still training

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

VincentM skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Still training

Undanflykt....... för du vågar ju tävla på RBC och där kan man inte säga att det är fegiskörning eller går speciellt långsamt..... och ibland får man box

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

AndersY skrev:
[
Man skall inte döma alla andra efter sig själv, Vincent.
Jag tycker nog att det finns flera som jag känner som åtminstone säger sig köra med relativt stora marginaler på banmöten och trivs bra med det. Kanske gasar några kurvor när de inte har några bilar inom räckhåll och sedan tar det lugnt några varv för att gasa lite mer igen när man känner för det.

I have to admit I have always been very competition oriented in my life but overall I am convinced competition / comparison is what life is all about at least untill a certain age and on top of this something strange seem to happen to young people when at the wheel of a fast car. May be I am wrong but it would get us into more life style / deeper questions

Allmänt banåkaforum
Banträff eller tävla? (filosofisk & splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
6405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande