Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (75232 totalt) |
För ett tag sen köpte jag en ny banåkabil, så det är väl lika bra att lägga upp en tråd även om jag inte garanterar hur
ofta den kommer uppdateras. Det blev en Formel Basic av 93-års modell. Uppdatering: Såhär ser bilen ut nu Vad är en Formel Basic? Mycket på en Formel Basic påminner om t.ex. Formel Ford, men istället för en motor som är en del av den bärande konstruktionen är bakdelen en ramkonstruktion i vilken det sitter en 1,6L motor med växellåda tagen direkt från Ford Escort. Det hela är enkelt uppbyggt och de flesta delarna är lätta att få tag på och ganska billiga. Formel Basic körs som en egen klass i Norge (med en del tävlingar i Sverige) och är tänkt som en instegsklass för de som vill köra formelbil för relativt små pengar. Klassens hemsida - http://www.formulabasic.com Klassens facebooksida - https://www.facebook.com/groups/7624 Nu då? Initialt är planen helt enkelt att åka på lite trackdays och träningar samt att kunna köra ett race i Formel Basic-serien då och då. Funderingar finns även på att bygga en ny motor och således ha två olika motorer, en som är godkänd enligt reglementet och sen en trackday-motor med lite mer effekt. Detta ligger dock lite längre fram i tiden, just nu ligger fokus på att kolla över bilen och byta ut de delar som behöver bytas (en hel del av detta jobbet är redan på gång), för att kunna vara på banan till våren. Det kommer väl kanske inte att bli så tätt med garage-uppdateringar här i tråden, utan tanken är att istället koncentrera mig på att dokumentera själva körningen. Bilen när den kommit in i garaget _________________ Fredrik Moberg |
||
SÅ rätt! Supercool bil, smart köp och med största säkerhet buskul att köra. Ska bli kul att se vilka tider den lilla bålgetingen kan prestera.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Tackar tackar!
Jo, Formel Basic har alltid haft en lite speciell plats hos mig. Nu har jag ju aldrig provat en, men det finns ett antal anledningar som gör att den passar mig så bra. 1. Den är billig i drift (jag får ju dessutom en massa 13"-slicks över från mitt Radical åkande) 2. Som träningsredskap gillar jag bilar med mindre effekt eftersom spårvalet blir väldigt viktigt. = utvecklande för föraren 3. Den är lättmeckad Men framför allt har jag alltid gillat Formel Basic eftersom det är en formelbil som ganska många har råd att äga och köra. Anywhoo...här är lite bilder på vad som hänt med bilen sen jag hämtade den i Oktober. _________________ Fredrik Moberg |
||
Nja, 1.90 går nog, men jag skulle tro att det är den övre gränsen. Pedalerna går att flytta fram ett steg också, så man kan helt klart få mer plats än vad jag har. (Jag har dessutom stolen i ett av de främre lägena)
Men inte har jag slutat med Radical!!! Jag behövde bara en liten trackdaybil också. Men det är lite skillnad. Radical kör jag i företagsform och med sponsorer medans tanken med Basicen är att köra den med privata medel, bara för att jag behöver mer körtid. Radical går att köra relativt billigt, men det mesta är såklart dyrare än en Basic. Hade jag obegränsat med pengar vore valet enkelt
_________________ Fredrik Moberg |
||
Haha, ingen fara, bara jag som använde lite mycket utropstecken kanske
Det är nog alltid lite farligt att uttala sig om hur säkra olika klasser är, men jag kan faktiskt inte komma på en enda personskada under de 7 år jag varit inblandad i Radical. Radical har haft några riktigt håriga avåkningar (särskilt internationellt). https://www.youtube.com/watch?v=AUIQ https://www.youtube.com/watch?v=nyIQ Men de har vad jag vet inte orsakat personskador. Detta trots att det vissa år varit ganska hårt klimat i klassen (milt uttryckt). Min personliga uppfattning är nog att olyckliga omständigheter kan orsaka farliga situationer i alla klasser. Man ska inte glömma det faktum att en ombyggd standardbil är just en standardbil med förbättrad säkerhet, men att en formelbil eller Radical är byggda för två saker: Att gå fort och vara så säkra de kan vara. _________________ Fredrik Moberg |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Man får tacka! Jo, utseendet på motorn är man ju riktigt nöjd med. När jag började renoveringen satte jag upp vissa regler, för att det hela
inte skulle balla ur. Tanken med renoveringen är ju egentligen bara att kolla över prylarna och tvätta/snygga till allt sammans för att det ska vara lite trevligare att mecka med. Så motorn är väl lite på gränsen av vad jag "får" göra _________________ Fredrik Moberg |
||
Jo, den tanken finns. Enda saken där är att utrymmet är väldigt begränsat, så är motorn 2cm längre så går det inte. En turbokonvertering av
originalmotorn är på många sätt en mycket enklare lösning. Bilen ska ju behållas i ett sånt skick att man kan köra en tävling i basic-serien med den om man vill, så ombyggnation av ramen är inte ett alternativ. Sen är det kanske så att man ska testa bilen innan man bestämmer att det behövs mer effekt. Visst, den har bara 105hk, men den väger ju å andra sidan bara 535kg med förare. Som jämförelse kan man ju säga att en Basic går runt Kinnekulle på ca 56,5 sekunder vilket ger en 12 plats i varvtidslistan. Men som sagt...tanken finns _________________ Fredrik Moberg |
||
Ikväll blev det en del meckande. Bilen är på väg att bli hel igen. Efter ett par timmar i garaget sitter den tillfräschade motorn återigen
i bilen. Det är verkligen en fröjd att mecka med öppna racebilar, inget liggande under bilen. Me like! Innan monteringen Motorn på plats Sleeping beauty _________________ Fredrik Moberg |
||
Arbetet fortlöper och den senaste veckan har det börjat hända saker tycker jag. Efter att motorn var installerad fortsatte jag med att koppla in en massa slangar. Sen renoverades dämparna, bromsarna och de senaste dagarna har gått åt till att bygga en ny kabelhärva. Jag måste säga att jag är ganska nöjd med resultatet, men att jag måste stålsätta mig själv för att inte gå till överdrift. Funktionaliteten är det viktigaste, men det är lätt att fastna i estetikens klor
_________________ Fredrik Moberg |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Sant! Som tur är går de hand i hand, så det är lätt att rättfärdiga Kan även nämna det att den lilla vita prylen som sitter i kabeln längst till höger på bilden är en enkel volt-display som kan köpas för några kronor på ebay. Den installerades istället för generatorlampa. Works like a charm! _________________ Fredrik Moberg |
||
Ja, är de inte gulliga så säg Inte vrålbilliga, men inte direkt dyra heller. Jag får väl gå igenom hela spektrat av belägg som finns på marknaden. Mina tidigare erfarenheter av EBC är inte direkt så goda, jag fick uppfattningen att de inte höll måttet för riktigt hård körning. Men det ligger långt tillbaka i tiden, så det är inte alls säkert att det stämmer längre. Dessutom är ju detta de oranga beläggen som ju definitivt ska hålla för hård bankörning. Jag återkommer säkert med rapport i detta ämnet. _________________ Fredrik Moberg |
||
Då börjar det närma sig uppstart av motorn. Det nya elsystemet sitter på plats och blev faktiskt hur bra som helst, nu får tiden
utvisa hur välbyggt det är Förgasare, avgassystem, bromsvågswire och kylare är några saker som monterats sedan sist. Det ger faktiskt en ganska rejäl tillfredsställelse att förvandla något misskött och nergånget till ett skick som inte skäms för sig. _________________ Fredrik Moberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (75232 totalt) |