Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 10 besök senaste veckan (58778 totalt) |
Tjusigt det blir. =)
Jag hade en gul/svart 1200 -75 för många år sedan. tyvärr skrot nu. Men enligt tidigare ägaren var den en 'reklamjippo bil' och varit sån i lacken sedan ny. Känns igen? _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
Bellhouse inshimsat för rätt lagertryck, motor och låda klart för montering.
![]() Och där var den på plats! ![]() Extractorröret från TG passade nästan perfekt även om det såg trångt ut innan montering. Efter en liten urslipning på bellhouset så går det helt fritt. Det är tre tum vid utblåset så det blir lite trångt. _________________ Thord Johnsson |
Det var ett tag sen senaste uppdatering.
Det har varit fullt upp, äntligen börjar man se ljuset i tunneln. Det mesta är klart under huven. ![]() Instrumenten renoverade och på plats. ![]() ![]() Några dekaler har kommit på plats. ![]() Snart är det dags att trycka på den här knappen. ![]() _________________ Thord Johnsson |
Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Fyllde på glykol innan det var dags för uppstart. Fick plötsligt se att det sipprade ut vatten mellan toppen och blocket. Mörker! Bara att riva isär. Toppen såg helt okey ut, plan och fin. / 41 -47 ventiler) ![]() Även blocket var helt plant, det är ju toppdeckat i samband med borrningen. ![]() Efter funderande och mätande visade det sig att toppbultarna var någon mm för långa. Bara att kapa dom och skruva ihop alltihop igen. Efter ett tag så var allt sig likt igen. ![]() _________________ Thord Johnsson |
Det finns ett par olika längder på skruvarna beroende på vilken typ av topp det är och även årsmodell på topp och block.
Jag har också varit med om ungefär samma problem, men jag hann upptäcka det innan motorn hamnade i bilen. Tråkigt att behöva riva av toppen, men nu ska det väl bli bra ![]() Ser fram emot uppstart och provkörning! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Efter grovjustering av förgasarna var det dag för en provkörning.
Jäklar vilket klipp det blev i motorn! Skall bli riktigt skoj att få rasta den på grus. Debuten sker som föråkare i Gästabudstrofen i Nyköping den 4:e juli. Det mesta är klart för appendix-besiktningen som kommer att ske den 17:e. Så här blev inredningen. ( Ratten skall bytas) ![]() ![]() ![]() _________________ Thord Johnsson |
Appendix besiktning klar!
Efter drygt tre timmars genomgång och fotodokumentation är bilen godkänd för internationell appendix k. Många blanketter att fylla i för besiktningsmannen. ![]() Till sist satt det eftertraktade märket på plats. ![]() Nu jäklar skall det bli åka av! Debut på lördag den 4:e juli som föråkare i Gästabudstrofén. ![]() _________________ Thord Johnsson |
I lördags fick han smaka på gruset. Bilen går som ett spjut och är fantastiskt lättkörd.
Riktigt skoj att vara igång igen. På söndagen åkte vi Nyckeljakten men tyvärr började den koka på sista sträckan. Vi kunde efter lite besvär ta oss till mål. I värsta fall spricka i toppen, i bästa fall bara topp- packningen. Det visar sig när vi får lätta på toppen. En bild från lördagen ![]() _________________ Thord Johnsson |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 10 besök senaste veckan (58778 totalt) |