Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GTE 75B Appendix K, Grusdebut!
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (58776 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1917



Tjusigt det blir. =)
Jag hade en gul/svart 1200 -75 för många år sedan.
tyvärr skrot nu.

Men enligt tidigare ägaren var den en 'reklamjippo bil' och varit sån i lacken sedan ny.
Känns igen?

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Bellhouse inshimsat för rätt lagertryck, motor och låda klart för montering.



Och där var den på plats!



Extractorröret från TG passade nästan perfekt även om det såg trångt ut innan montering.
Efter en liten urslipning på bellhouset så går det helt fritt. Det är tre tum vid utblåset så det
blir lite trångt.

_________________
Thord Johnsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Nära uppstart snart?

Vad är det för lager som kräver att man schimsar kopplingskåpan? Kåpan ser ju ut att vara samma som den till den vanliga CIH-fyrpetade lådan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Måste dra elen först innan det blir uppstart.
Det skall vara ett visst tryck mot lagret på utgående axeln på ZF-lådorna.
Kåpan skiljer sig i bultmönstret bl.a.

_________________
Thord Johnsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Aha.
Just det, ser skillnaden nu. CIH-kåpan har ju bara fyra skruvar på utsidan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Det var ett tag sen senaste uppdatering.
Det har varit fullt upp, äntligen börjar man se ljuset i tunneln.

Det mesta är klart under huven.



Instrumenten renoverade och på plats.





Några dekaler har kommit på plats.




Snart är det dags att trycka på den här knappen.


_________________
Thord Johnsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Fyllde på glykol innan det var dags för uppstart. Fick plötsligt se att det sipprade ut
vatten mellan toppen och blocket. Mörker!
Bara att riva isär.

Toppen såg helt okey ut, plan och fin. / 41 -47 ventiler)



Även blocket var helt plant, det är ju toppdeckat i samband med borrningen.




Efter funderande och mätande visade det sig att toppbultarna var någon mm för långa.
Bara att kapa dom och skruva ihop alltihop igen. Efter ett tag så var allt sig likt igen.


_________________
Thord Johnsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Det finns ett par olika längder på skruvarna beroende på vilken typ av topp det är och även årsmodell på topp och block.
Jag har också varit med om ungefär samma problem, men jag hann upptäcka det innan motorn hamnade i bilen.
Tråkigt att behöva riva av toppen, men nu ska det väl bli bra thumbs up
Ser fram emot uppstart och provkörning!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Misstänkte att det var så, ja ja man lär sig.
Det skall bli spännande att se vad den ger vid bromsning.

_________________
Thord Johnsson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Denna tråd hade jag missat! Vilket jobb ni lagt ner.

Trevligt samtal igår. Vi hörs!

//ALexander

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Efter grovjustering av förgasarna var det dag för en provkörning.
Jäklar vilket klipp det blev i motorn!
Skall bli riktigt skoj att få rasta den på grus. Debuten sker som föråkare i Gästabudstrofen i
Nyköping den 4:e juli.

Det mesta är klart för appendix-besiktningen som kommer att ske den 17:e.
Så här blev inredningen. ( Ratten skall bytas)






_________________
Thord Johnsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Appendix besiktning klar!
Efter drygt tre timmars genomgång och fotodokumentation är bilen godkänd för internationell appendix k.
Många blanketter att fylla i för besiktningsmannen.



Till sist satt det eftertraktade märket på plats.



Nu jäklar skall det bli åka av!
Debut på lördag den 4:e juli som föråkare i Gästabudstrofén.


_________________
Thord Johnsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
I lördags fick han smaka på gruset. Bilen går som ett spjut och är fantastiskt lättkörd.
Riktigt skoj att vara igång igen.
På söndagen åkte vi Nyckeljakten men tyvärr började den koka på sista sträckan.
Vi kunde efter lite besvär ta oss till mål. I värsta fall spricka i toppen, i bästa fall bara topp-
packningen. Det visar sig när vi får lätta på toppen.

En bild från lördagen


_________________
Thord Johnsson
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1141



Underbar bild.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mitox
Norge
Här sen Dec 2011
Inlägg: 7



Fantastisk bra tråd.
Jeg kjorer samme bil i racing app K.
Anbefaler deg å forsoke det samme. Kadetten er kanon til Racing.

_________________
Rune Rodset
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GTE 75B Appendix K, Grusdebut!
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (58776 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande