Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Drop stops eller förspända fjädrar till ride height
7004 besök totalt
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Drop stops eller förspända fjädrar till ride height

Var på bmw dag med Stefan mumm. Han pratade om drop stops mm. Såg att det fanns lite gamla trådar här om detta men finns det lite mer kunskap idag.


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36401&postdays=0&postor . . . .

_________________
Ulf Sanden
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5912



Hej Ulf,
Vi har testat detta på några av våra byggen, vad funderar du på mer specifikt?

_________________
Patrik Skoog
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Tja lite om vad tanken är med detta och om det krävs speciella förutsättningar för att köra med 0 dropp.

Om det finns några som kör med detta och tycker det ger något!

_________________
Ulf Sanden
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13998



Re:

Uffe24 skrev:
Tja lite om vad tanken är med detta och om det krävs speciella förutsättningar för att köra med 0 dropp.

Om det finns några som kör med detta och tycker det ger något!


Har man korta fjädrar så är det ju bra att de inte halkar snett...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Jag menar inte att fjädrarna skramlar runt utan att man förspänner fjädrarna så man får 0 drop vid ride height.

_________________
Ulf Sanden
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Stefan brukar väl förespråka detta, vad var det för BMW dag som han gästspelade på, och hur kunde man missa det?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



Varför skulle man vilja ha 0 i drop. bara betendet som kan förekoma vid acceleration eller broms.

en racebana är inte 100% jämn.

Sen kan man använda de för att begränsa dropen om man har förlånga dämpare så har jag det själv för att få ett specifikt resultat (lyfta innerbakhjulet). men att steloperera helt ser jag ingen som helt ide med.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Re:

Babbe skrev:
Varför skulle man vilja ha 0 i drop. bara betendet som kan förekoma vid acceleration eller broms.

en racebana är inte 100% jämn.

Sen kan man använda de för att begränsa dropen om man har förlånga dämpare så har jag det själv för att få ett specifikt resultat (lyfta innerbakhjulet). men att steloperera helt ser jag ingen som helt ide med.


Jag skulle kunna tänka mig att man i ej drivande ände kanske kan hitta lite mer fäste genom att låta ett hjul helt lyfta, givetvis beroende på chassigeometrier etc.

Annars låter det helt dumt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Babbe skrev:
Varför skulle man vilja ha 0 i drop. bara betendet som kan förekoma vid acceleration eller broms.

en racebana är inte 100% jämn.

Sen kan man använda de för att begränsa dropen om man har förlånga dämpare så har jag det själv för att få ett specifikt resultat (lyfta innerbakhjulet). men att steloperera helt ser jag ingen som helt ide med.


Jag skulle kunna tänka mig att man i ej drivande ände kanske kan hitta lite mer fäste genom att låta ett hjul helt lyfta, givetvis beroende på chassigeometrier etc.

Annars låter det helt dumt.


ja. Men om ett hjul lyfter förtidigt får du en brytande effekt av att det hjulet tappar grepp innan all last ligger på ytterhjulet.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42358

Forumägare
Forumägare

Re: Drop stops eller förspända fjädrar till ride height

Uffe24 skrev:
Var på bmw dag med Stefan mumm.


Hur går hans argumentation för drop stops? I korta drag?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Dropstop/preload är ju inte den komponent man börjar med när man tänker chassi från vitt papper.
Men det kan vara en del i att få till ett beteende på en bil som är långt från "vettig". Trehjulingar är ju inte normala på nåt vis (speciellt om det ska trehjulas i varenda sväng).

Min erfarenhet av (för mycket) preload på ett annars rimligt balanserat chassi är kraftigt förändrad fjäderkonstant halvvägs mot apex (när dropstop/dämparstången tar i och allt blir annorlunda med ett ryck). Skoj om man tycker om att rädda knasiga beteeenden (eller drifta), men knappast ett sätt att köra jämnt och snabbt.

Däremot finns det ju fall där ett lik till bil inte vill styra in och man vill snabba upp förändringen från broms till sväng, då kan ett ryck/spark vara ett sätt att tvinga till det (ge ytter fram extra vikt just där och då). Det finns många sätt att bygga bort sånt. En vajer är snabbt/billigt men inte rätt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re: Drop stops eller förspända fjädrar till ride height

Magnus Thomé skrev:
Uffe24 skrev:
Var på bmw dag med Stefan mumm.


Hur går hans argumentation för drop stops? I korta drag?


Det han nämde var fram i en bakhjulsdriven bil där man kunde förspänna
fjädern via dopstopp eller om man har fjäderben med möjlighet
att justera längden & fjäderförspänningen separat behöver man ej dropstops.
När man styr in reagerar bilen olika snabbt beroende på hur mycket
man förspänt fjäderna. Man får mer eller mindre viktförskjutning
samt mindre utfjädring på det minst belaste hjulet i en kurva
samt mindre infjädring från statsikt läge på det belastade hjulet.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Johan Sjöström skrev:
Stefan brukar väl förespråka detta, vad var det för BMW dag som han gästspelade på, och hur kunde man missa det?


Förarmötet i Jönköping den 24/1

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Mark ortiz skrev:
In the February 2007 newsletter, I responded to a question regarding zero-droop setups. These are setups where the suspension is not allowed to have any droop travel from static position. I said that these were bad for everything except controlling ground clearance in order to have consistent aerodynamic ground effects. As a result of further reflection, and conversation with a number of people, I have concluded that there is another benefit.

That benefit is that when the car is in a rolled condition, the inside wheel pair has greater pitch resistance than the outside wheel pair. This has effects similar to left-stiff spring splits on an oval-track car. The car de-wedges when accelerating rearward while also accelerating laterally, and it gains wedge when accelerating forward while also accelerating laterally.

That helps the car get itself rotating in yaw on entry, provided the driver is decelerating or braking while entering, and helps it put power down on exit.

This would apply to a car with zero-droop setup at both front and rear. If only the front is zero-droop, effects would be confined to corner exit.

This benefit does come at a price in the wheels' ability to follow bumps, but if the surface is smooth enough, it may be worth it

(Taget från Mark ortiz newsletter Juli 2007, http://www.auto-ware.com/ortiz/ChassisNewsletter--July2007.htm . Fler finns här http://www.auto-ware.com/techref/lib_index.htm#chassis_newsletters)

_________________
Johan Lekås
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Som en klok man sa en gång, "lägg ut en lång rak planka på racerbanan o du kommer se ojämnheter, dessa ska bilen "flytande" färdas över och med hjälp av hjulets rörelse hela tiden ge däcken markkontakt med asfalten."

Följsamhet i fjädringen m.a.o.
Att då låta utfjädringen bottna innan hjulet bottnat i ojämnheten.....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Tror detta är mer Racetech än skruva. Hoppas någon som testat kan dela med sig.

_________________
Ulf Sanden
Citera
Racetech
Drop stops eller förspända fjädrar till ride height
7004 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande