|
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209
Trådstartare

06 Feb 2015 07:56
Senast ändrad av uffe50, 07 Feb 2015 08:04, ändrad totalt 2 gånger
_________________ Ulf Sanden
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5912

06 Feb 2015 08:16
Hej Ulf,
Vi har testat detta på några av våra byggen, vad funderar du på mer specifikt?
_________________ Patrik Skoog
|
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209
Trådstartare

06 Feb 2015 08:23
Tja lite om vad tanken är med detta och om det krävs speciella förutsättningar för att köra med 0 dropp.
Om det finns några som kör med detta och tycker det ger något!
_________________ Ulf Sanden
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13998

06 Feb 2015 10:53
Re:
Uffe24 skrev: | Tja lite om vad tanken är med detta och om det krävs speciella förutsättningar för att köra med 0 dropp.
Om det finns några som kör med detta och tycker det ger något! |
Har man korta fjädrar så är det ju bra att de inte halkar snett...
_________________ Tord Ringenha11
|
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209
Trådstartare

06 Feb 2015 11:41
Jag menar inte att fjädrarna skramlar runt utan att man förspänner fjädrarna så man får 0 drop vid ride height.
_________________ Ulf Sanden
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692

06 Feb 2015 13:07
Stefan brukar väl förespråka detta, vad var det för BMW dag som han gästspelade på, och hur kunde man missa det?
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795

06 Feb 2015 13:15
Varför skulle man vilja ha 0 i drop. bara betendet som kan förekoma vid acceleration eller broms.
en racebana är inte 100% jämn.
Sen kan man använda de för att begränsa dropen om man har förlånga dämpare så har jag det själv för att få ett specifikt resultat (lyfta innerbakhjulet). men att steloperera helt ser jag ingen som helt ide med.
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255

06 Feb 2015 13:40
Re:
Babbe skrev: | Varför skulle man vilja ha 0 i drop. bara betendet som kan förekoma vid acceleration eller broms.
en racebana är inte 100% jämn.
Sen kan man använda de för att begränsa dropen om man har förlånga dämpare så har jag det själv för att få ett specifikt resultat (lyfta innerbakhjulet). men att steloperera helt ser jag ingen som helt ide med. |
Jag skulle kunna tänka mig att man i ej drivande ände kanske kan hitta lite mer fäste genom att låta ett hjul helt lyfta, givetvis beroende på chassigeometrier etc.
Annars låter det helt dumt.
_________________ Roland Johansson
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795

06 Feb 2015 13:50
Re:
Rolle Scirocco skrev: | Babbe skrev: | Varför skulle man vilja ha 0 i drop. bara betendet som kan förekoma vid acceleration eller broms.
en racebana är inte 100% jämn.
Sen kan man använda de för att begränsa dropen om man har förlånga dämpare så har jag det själv för att få ett specifikt resultat (lyfta innerbakhjulet). men att steloperera helt ser jag ingen som helt ide med. |
Jag skulle kunna tänka mig att man i ej drivande ände kanske kan hitta lite mer fäste genom att låta ett hjul helt lyfta, givetvis beroende på chassigeometrier etc.
Annars låter det helt dumt. |
ja. Men om ett hjul lyfter förtidigt får du en brytande effekt av att det hjulet tappar grepp innan all last ligger på ytterhjulet.
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42358

Forumägare

06 Feb 2015 14:08
Re: Drop stops eller förspända fjädrar till ride height
Uffe24 skrev: | Var på bmw dag med Stefan mumm. |
Hur går hans argumentation för drop stops? I korta drag?
_________________  Magnus Thomé
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173

06 Feb 2015 14:13
Dropstop/preload är ju inte den komponent man börjar med när man tänker chassi från vitt papper.
Men det kan vara en del i att få till ett beteende på en bil som är långt från "vettig". Trehjulingar är ju inte normala på nåt vis (speciellt om det ska trehjulas i varenda sväng).
Min erfarenhet av (för mycket) preload på ett annars rimligt balanserat chassi är kraftigt förändrad fjäderkonstant halvvägs mot apex (när dropstop/dämparstången tar i och allt blir annorlunda med ett ryck). Skoj om man tycker om att rädda knasiga beteeenden (eller drifta), men knappast ett sätt att köra jämnt och snabbt.
Däremot finns det ju fall där ett lik till bil inte vill styra in och man vill snabba upp förändringen från broms till sväng, då kan ett ryck/spark vara ett sätt att tvinga till det (ge ytter fram extra vikt just där och då). Det finns många sätt att bygga bort sånt. En vajer är snabbt/billigt men inte rätt.
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579

06 Feb 2015 14:18
Senast ändrad av Michael Bäck, 06 Feb 2015 14:20, ändrad totalt 1 gång
Re: Drop stops eller förspända fjädrar till ride height
Magnus Thomé skrev: | Uffe24 skrev: | Var på bmw dag med Stefan mumm. |
Hur går hans argumentation för drop stops? I korta drag? |
Det han nämde var fram i en bakhjulsdriven bil där man kunde förspänna
fjädern via dopstopp eller om man har fjäderben med möjlighet
att justera längden & fjäderförspänningen separat behöver man ej dropstops.
När man styr in reagerar bilen olika snabbt beroende på hur mycket
man förspänt fjäderna. Man får mer eller mindre viktförskjutning
samt mindre utfjädring på det minst belaste hjulet i en kurva
samt mindre infjädring från statsikt läge på det belastade hjulet.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579

06 Feb 2015 14:19
Re:
Johan Sjöström skrev: | Stefan brukar väl förespråka detta, vad var det för BMW dag som han gästspelade på, och hur kunde man missa det? |
Förarmötet i Jönköping den 24/1
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292

06 Feb 2015 15:17
Mark ortiz skrev: | In the February 2007 newsletter, I responded to a question regarding zero-droop setups. These are setups where the suspension is not allowed to have any droop travel from static position. I said that these were bad for everything except controlling ground clearance in order to have consistent aerodynamic ground effects. As a result of further reflection, and conversation with a number of people, I have concluded that there is another benefit.
That benefit is that when the car is in a rolled condition, the inside wheel pair has greater pitch resistance than the outside wheel pair. This has effects similar to left-stiff spring splits on an oval-track car. The car de-wedges when accelerating rearward while also accelerating laterally, and it gains wedge when accelerating forward while also accelerating laterally.
That helps the car get itself rotating in yaw on entry, provided the driver is decelerating or braking while entering, and helps it put power down on exit.
This would apply to a car with zero-droop setup at both front and rear. If only the front is zero-droop, effects would be confined to corner exit.
This benefit does come at a price in the wheels' ability to follow bumps, but if the surface is smooth enough, it may be worth it |
(Taget från Mark ortiz newsletter Juli 2007, http://www.auto-ware.com/ortiz/ChassisNewsletter--July2007.htm . Fler finns här http://www.auto-ware.com/techref/lib_index.htm#chassis_newsletters)
_________________ Johan Lekås
|
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767

06 Feb 2015 17:24
Som en klok man sa en gång, "lägg ut en lång rak planka på racerbanan o du kommer se ojämnheter, dessa ska bilen "flytande" färdas över och med hjälp av hjulets rörelse hela tiden ge däcken markkontakt med asfalten."
Följsamhet i fjädringen m.a.o.
Att då låta utfjädringen bottna innan hjulet bottnat i ojämnheten.....
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
|
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209
Trådstartare

06 Feb 2015 21:12
Tror detta är mer Racetech än skruva. Hoppas någon som testat kan dela med sig.
_________________ Ulf Sanden
|
|