| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racetech
Drop stops eller förspända fjädrar till ride height
|
1 besök senaste veckan (7019 totalt) |
|
Var på bmw dag med Stefan mumm. Han pratade om drop stops mm. Såg att det fanns lite gamla trådar här om detta men finns det lite mer kunskap idag. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Ulf Sanden |
||||
|
Re:
Har man korta fjädrar så är det ju bra att de inte halkar snett... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Varför skulle man vilja ha 0 i drop. bara betendet som kan förekoma vid acceleration eller broms.
en racebana är inte 100% jämn. Sen kan man använda de för att begränsa dropen om man har förlånga dämpare så har jag det själv för att få ett specifikt resultat (lyfta innerbakhjulet). men att steloperera helt ser jag ingen som helt ide med. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Re:
Jag skulle kunna tänka mig att man i ej drivande ände kanske kan hitta lite mer fäste genom att låta ett hjul helt lyfta, givetvis beroende på chassigeometrier etc. Annars låter det helt dumt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
ja. Men om ett hjul lyfter förtidigt får du en brytande effekt av att det hjulet tappar grepp innan all last ligger på ytterhjulet. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Dropstop/preload är ju inte den komponent man börjar med när man tänker chassi från vitt papper.
Men det kan vara en del i att få till ett beteende på en bil som är långt från "vettig". Trehjulingar är ju inte normala på nåt vis (speciellt om det ska trehjulas i varenda sväng). Min erfarenhet av (för mycket) preload på ett annars rimligt balanserat chassi är kraftigt förändrad fjäderkonstant halvvägs mot apex (när dropstop/dämparstången tar i och allt blir annorlunda med ett ryck). Skoj om man tycker om att rädda knasiga beteeenden (eller drifta), men knappast ett sätt att köra jämnt och snabbt. Däremot finns det ju fall där ett lik till bil inte vill styra in och man vill snabba upp förändringen från broms till sväng, då kan ett ryck/spark vara ett sätt att tvinga till det (ge ytter fram extra vikt just där och då). Det finns många sätt att bygga bort sånt. En vajer är snabbt/billigt men inte rätt. |
||||
|
Re: Drop stops eller förspända fjädrar till ride height
Det han nämde var fram i en bakhjulsdriven bil där man kunde förspänna fjädern via dopstopp eller om man har fjäderben med möjlighet att justera längden & fjäderförspänningen separat behöver man ej dropstops. När man styr in reagerar bilen olika snabbt beroende på hur mycket man förspänt fjäderna. Man får mer eller mindre viktförskjutning samt mindre utfjädring på det minst belaste hjulet i en kurva samt mindre infjädring från statsikt läge på det belastade hjulet. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
(Taget från Mark ortiz newsletter Juli 2007, http://www.auto-ware.com/ortiz/Chass _________________ Johan Lekås |
||||
|
Som en klok man sa en gång, "lägg ut en lång rak planka på racerbanan o du kommer se ojämnheter, dessa ska bilen "flytande" färdas över och med hjälp av hjulets rörelse hela tiden ge däcken markkontakt med asfalten."
Följsamhet i fjädringen m.a.o. Att då låta utfjädringen bottna innan hjulet bottnat i ojämnheten.....
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
![]() |
Racetech
|
1 besök senaste veckan (7019 totalt) |