| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Uppgradera bromsar på BMW e36 M3 97
|
2 besök senaste veckan (7339 totalt) |
|
Uppgradera bromsar på Bmw e36 M3 97
Tjenare! Nu har man börjat spåra lite och känner att jag vill ha tag i ett par värre bromsar till min M3a. Jag hittade detta kittet på ebay men frakten var sjuk på 350 Dollar vilket känns saftigt. Priset på detta kittet är 11K så det är väl i den prisklassen jag pratar om.
Finns det något mostvarande kit som ni känner är prisvärt och som man kan rekomendera ? Mvh // Rasmus _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||
|
Re:
Öh, nej, det finns inga belägg till m5orna. XP8 duger inte. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Erik du menar M3 va? =) Johan det är som så att jag kommer uppgradera ändå så slipper jag bry mig om att bromsarna skulle fada med ett par rejäla hejdare så blir det bara service på dom med slitage osv. Ingen som sitter på något bra koncept? =) _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||
|
_________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||
|
Kör med pfc 08 och pfc skivor i org. storlek på min m3e46 som är betydligt tyngre än en e36 och det räcker gott och väl, inga bekymmer att köra 20 minuter på full attack.
Självklart så skulle det bromsa ännu bättre med större rejälare saker men då ser jag inte att 11k räcker... ett bra belägg är ju flera tusen bara det
Men en uppgradering till m3e46 bromsar är ju inte så fruktansvärt dyrt, brukar handla om 2-4k för begagnade prylar i bra skick och lägg sen till belägg fram och bak så kommer du under 10k
|
||||
|
Jag kör på stoptech 4-kolvs ok och skivor fram 332x32mm och det är ju en helt annan bromskänsla än m3:s standardok. Det som jag inte tycker är bra med oken är att man lagt rostfritt stål på bromsbeläggens glidyta, denna reagerar med oket som är i aluminium. Detta medför att oket korroderar under den rostfria plattan så att denna reser sig och beläggen pga detta med tiden kärvar. Tror att porsche ok är bättre på den punkten.
/Johan B _________________ Johan B |
||||
|
Re:
Och på de bromsok som har 'vanligt' rostande stål som glidytor så korriderar både glidytan och aluminiumet bakom och medför att beläggen kärvar... Åker man med flerkolvs aluok så kostar det flis, eller mycket rengöring och smörja om man ska åka runt i saltslask. Finns även en anledning att begagnade +4kolv aluok ofta är riktigt billiga, nya packningsatser och gliddelar kostar nästan lika som nya ok (och har man tur ingår belägg i nya ok) _________________ Roland Johansson |
||||
|
Kylning
Glöm inte att bygga en riktig kylning till bromsarna. Vare sig du väljer att uppgradera bara beläggen eller hela bromsarna så är kylning det som gör absolut mest per krona för att förhindra att bromsarna fejdar. Det sliter dessutom fruktansvärt mycket på beläggen när de kommer över maxtempen som de tål. Man kan lätt köra slut på helt nya belägg på ett par trackdays om bromsarna går varma, belägg som skulle hålla en hel säsong annars....
_________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
|
Alla bromsok kräver underhåll precis som man byter olja/filter i en motor vid vissa intervall.
JohanB; hur många år har du kört med ditt ST-kit nu? 7-8? Vill minnas att du använder bilen året runt? _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
|
Re: Kylning
Japp kylning är nästa att fixa efter att lådan är ihop.
Tack för alla tips och trix. _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||
|
Re:
Nja, nästan. De räcker långt bara man bromsar smart.
Prio1: Kylning, Kylning & Kylning!!! Prio2: Racebelägg, fräsch vätska och stålomspunnet. Jag kör själv (sedan många år) original förutom Ferodo DS3000 och enklast möjliga Zimmermanskivorna samt stålomspunna slangar. En uppsättning skivor håller 1½-2 säsonger. Beläggen pallar nästan en säsong. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Jag var tvungen att titta i paprena, har haft bromsarna sedan oktober 2004. Naturligtvis behöver bromsarna underhåll som allt annat. Jag skrapar korroderad aluminium ca två gånger om året. Då blir de funktionsmässigt nästan som nya igen Men när man blandar material får det ibland konsekvenser som konstruktören kanske inte räknat med. De där rostfria glidytorna går ju att byta, problemet är bara att skruven de sitter med också korroderar fast. Frågan är om man sluppit problemet om den rostfria glidytan belagts med teflon på undersidan. Jag skall vid tillfälle se om jag kan få tag på papperstunna teflonbitar och lägga under/emellan. Volvos kombibilar hade ju förr plåtbakluckor som snabbt rostade sönder. Då bytte de till aluminiumluckor som ganska snabbt korroderade sönder. Nu kör man med plast/glasfiberluckor som tydligen fungerar?. Johan B _________________ Johan B |
||||
|
Re:
Delvis sant. Det skall vara så mycket kylning som krävs för att hålla bromssystemet du valt (belägg/skivor mm) i RÄTT arbetstemperatur. Ingen mening att kyla för mycket, då går man miste om hela grejen liksom
..& ja, det är ganska enkelt att kyla för mycket. Läs vad dina belägg/skivor kräver för arbetstemp, mät efter ett pass (ej med beröringsfria mätmetoder) och justera därefter kylningen motsvarande.
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Tittar man även på hjullagers välmående, damasker för spindel- och styrleder, drivaxlar, bromsok så går det inte att kyla för mycket. Däremot kanske man inte ska köpa belägg som fungerar bäst vid konstant rödglödgad skiva... _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Uppgradera bromsar på BMW e36 M3 97
|
2 besök senaste veckan (7339 totalt) |