Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avgas temp?
1, 2   >>
2962 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Avgas temp?

Först o främst vill jag visa en trevlig motor, men jag blev lite konfunderad. Varför är inte alla grenrör lika varma??


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Tror du inte det är rörlängder o avstånd till böjar som ställer till det så att det ser lite olika ut?

Det ser ju inte direkt ut som ett budgetbygge så man tycker väl att dom borde kunna få till tempen...

_________________
Karl Brag
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Vad är det för en motor? En VW 5:a?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5256



Re: Avgas temp?

ThomasT skrev:
Först o främst vill jag visa en trevlig motor, men jag blev lite konfunderad. Varför är inte alla grenrör lika varma??



En rörböj ger mer motstånd än rakt rör... Tittar du på röret som ser varmast ut har det häftigast krök direkt efter avgasporten...

Kan även bero på hur bilden tagits, skillnader på spridare etc. De kanske håller på och justerar?

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
BTG skrev:
Vad är det för en motor? En VW 5:a?

Mvh / Micke


Säkert... I wish.......

Nä, ni får gissa lite bättre..

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Re: Avgas temp?

Rolle Scirocco skrev:

En rörböj ger mer motstånd än rakt rör... Tittar du på röret som ser varmast ut har det häftigast krök direkt efter avgasporten...


Men de två rören längst till höger är relativt snarlika, men skilljer ganska mycket i temp...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag tror det är en BMW V10.

Jag tror även att skillnaden i temperatur på avgasrören beror på hur de exponeras mot omgivningen.

De 2 inre rören exponerar mestadels av sin yta mot 3 endast något svalare avgassystem + en rätt mycket svalare motor. De 3 yttersta har dock en stor del av sin yta exponerad mot objekt med rumstemperatur. Tänk på att värmestrålningen drivs av k*(Tstrålandeobjekt^4-Tomgivandeobjekt^4) Så värmestrålningen blir jättestor för de tre yttersta.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
DanielB skrev:
Jag tror det är en BMW V10.

Jag tror även att skillnaden i temperatur på avgasrören beror på hur de exponeras mot omgivningen.


Nix, ingen BMW.

Men kolla längs in mot motorn det skiljer i temp även där.

Kanske är som Rolle skriver att de kör cylindrarna olika.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



ThomasT skrev:
Nix, ingen BMW.


Värst vad alla är insöade på BMW här på (säger mannen som är tabbetorsk på Scirocco )

Jag tror att det är Dodges lastbilsmotor !?! M.a.o. samma motortyp som sitter i Vipern ??

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Hazze skrev:

Jag tror att det är Dodges lastbilsmotor !



Hehehe, nu snurrar entusiasterna i sina gravar!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eftersom det sitter en idiotlågbudget/lowtechlösning i form att ETT gasspjäll på en i övrigt så pass maserad maskin (ser ganska "effektrik" ut iaf) säger jag att det INTE är en BMW iaf, där har man vett att göra rätt på denna punkt när det gäller prestandamotorer!






BMW-insnöade? Vad snackar du om...


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Audi 2.3 ??????? (ser ingen turbo men man får väl chansa)

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



Med tanke på dragningen av grenrören så gissar jag på att den sitter mittmonterad, kanske i en framtida Lamborghini?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Här gissas det vilt ser jag!!!


Trodde inte att det skulle vara så svårt......


Angående avgastempen så får vi nog aldrig veta svaret...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5256



ThomasT skrev:
DanielB skrev:
Jag tror det är en BMW V10.

Jag tror även att skillnaden i temperatur på avgasrören beror på hur de exponeras mot omgivningen.


Nix, ingen BMW.

Men kolla längs in mot motorn det skiljer i temp även där.

Kanske är som Rolle skriver att de kör cylindrarna olika.


Men de 2 rör längst åt höger är skillnad mellan... Nr2 har en mycket snävare sväng först, då det ska gå innanför det yttre röret som då har lite lugnare böj och inte lika nära avgasporten.

Det är i alla fall en V10! Syns om man tittar på de glödande bitarna från andra bankens rör.

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:


Men de 2 rör längst åt höger är skillnad mellan... Nr2 har en mycket snävare sväng först, då det ska gå innanför det yttre röret som då har lite lugnare böj och inte lika nära avgasporten.

Det är i alla fall en V10! Syns om man tittar på de glödande bitarna från andra bankens rör.



Jag köper resonemanget med krökarna, trodde kanske inte att det skulle skilja så mycket.


Visst är det en V10a... Sitter i denna sköna skapelse:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



ThomasT skrev:
Visst är det en V10a... Sitter i denna sköna skapelse:



Bonuspoäng för att man iaf gissade på rätt koncern?

Måste vara en Porsche GT?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Johan f.k.a M3E30

Visst är det Porsche GT!! Måste svida hos Porsche puritanerna att det var ett BMW freak som tog det.......


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



ThomasT skrev:
Johan f.k.a M3E30

Visst är det Porsche GT!! Måste svida hos Porsche puritanerna att det var ett BMW freak som tog det.......





Är väldigt svag för GT:n, den har ju iaf motorn halvvägs mot rätt placering

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5279



AL skrev:
Eftersom det sitter en idiotlågbudget/lowtechlösning i form att ETT gasspjäll på en i övrigt så pass maserad maskin (ser ganska "effektrik" ut iaf) säger jag att det INTE är en BMW iaf, där har man vett att göra rätt på denna punkt när det gäller prestandamotorer!






BMW-insnöade? Vad snackar du om...



ASDF!! här går man och lovprisar porsche å får en fruktansvärd smäll tillbaks! touche

inte för jag vet riktigt hur ett gasspjäll ser ut, eller varför det är dåligt med bara ett, men... det trodde jag inte att porsche skulle skära i några kurvor med carrera GTn?

hoppas att porschevetarna slätar ut varför de har byggt motorn så "klantigt" om de nu har det... gärna en förklaring av gasspjäll osv också!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



DanielB skrev:
Jag tror det är en BMW V10.

Jag tror även att skillnaden i temperatur på avgasrören beror på hur de exponeras mot omgivningen.

De 2 inre rören exponerar mestadels av sin yta mot 3 endast något svalare avgassystem + en rätt mycket svalare motor. De 3 yttersta har dock en stor del av sin yta exponerad mot objekt med rumstemperatur. Tänk på att värmestrålningen drivs av k*(Tstrålandeobjekt^4-Tomgivandeobjekt^4) Så värmestrålningen blir jättestor för de tre yttersta.

mvh
Daniel


Jag håller med dig om att det nog är avståndet till andra varma rör som skapar skillnaden i temp.

Små skillnader kan nog bero på hur rören är krökta. Att det skulle vara avgastemperaturen som ger skillnaden tror jag inte riktigt på. Är ju inte svårt för ett företag med Porsches resurser att bygga ett ordentligt insug som ger lika mycket luft till alla cylindrar. Sen är ju spridarna rätt exakta i bränslemängd också. Högre avgastemp skulle också kunna orsakas av att någon avgasventil inte är tät men det är ju knappast troligt på en testmotor som körs i bänk.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Avgas temp?
1, 2   >>
2962 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande