Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2962 besök totalt |
Re: Avgas temp?
En rörböj ger mer motstånd än rakt rör... Tittar du på röret som ser varmast ut har det häftigast krök direkt efter avgasporten... Kan även bero på hur bilden tagits, skillnader på spridare etc. De kanske håller på och justerar? _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Avgas temp?
Men de två rören längst till höger är relativt snarlika, men skilljer ganska mycket i temp... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag tror det är en BMW V10.
Jag tror även att skillnaden i temperatur på avgasrören beror på hur de exponeras mot omgivningen. De 2 inre rören exponerar mestadels av sin yta mot 3 endast något svalare avgassystem + en rätt mycket svalare motor. De 3 yttersta har dock en stor del av sin yta exponerad mot objekt med rumstemperatur. Tänk på att värmestrålningen drivs av k*(Tstrålandeobjekt^4-Tomgivandeobjekt^4) Så värmestrålningen blir jättestor för de tre yttersta. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Nix, ingen BMW. ![]() Men kolla längs in mot motorn det skiljer i temp även där. Kanske är som Rolle skriver att de kör cylindrarna olika. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Värst vad alla är insöade på BMW här på ![]() Jag tror att det är Dodges lastbilsmotor !?! M.a.o. samma motortyp som sitter i Vipern ?? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Eftersom det sitter en idiotlågbudget/lowtechlösning i form att ETT gasspjäll på en i övrigt så pass maserad maskin (ser ganska "effektrik" ut iaf) säger jag att det INTE är en BMW iaf, där har man vett att göra rätt på denna punkt när det gäller prestandamotorer!
![]() ![]() BMW-insnöade? Vad snackar du om... ![]() ![]() |
||||
Men de 2 rör längst åt höger är skillnad mellan... Nr2 har en mycket snävare sväng först, då det ska gå innanför det yttre röret som då har lite lugnare böj och inte lika nära avgasporten. Det är i alla fall en V10! Syns om man tittar på de glödande bitarna från andra bankens rör. _________________ Roland Johansson |
||||
Jag köper resonemanget med krökarna, trodde kanske inte att det skulle skilja så mycket. Visst är det en V10a... Sitter i denna sköna skapelse: ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() Är väldigt svag för GT:n, den har ju iaf motorn halvvägs mot rätt placering ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
ASDF!! här går man och lovprisar porsche å får en fruktansvärd smäll tillbaks! touche inte för jag vet riktigt hur ett gasspjäll ser ut, eller varför det är dåligt med bara ett, men... det trodde jag inte att porsche skulle skära i några kurvor med carrera GTn? hoppas att porschevetarna slätar ut varför de har byggt motorn så "klantigt" om de nu har det... gärna en förklaring av gasspjäll osv också! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jag håller med dig om att det nog är avståndet till andra varma rör som skapar skillnaden i temp. Små skillnader kan nog bero på hur rören är krökta. Att det skulle vara avgastemperaturen som ger skillnaden tror jag inte riktigt på. Är ju inte svårt för ett företag med Porsches resurser att bygga ett ordentligt insug som ger lika mycket luft till alla cylindrar. Sen är ju spridarna rätt exakta i bränslemängd också. Högre avgastemp skulle också kunna orsakas av att någon avgasventil inte är tät men det är ju knappast troligt på en testmotor som körs i bänk. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2962 besök totalt |