| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på liten motor
|
3233 besök totalt |
|
Tips på liten motor
skall starta upp ett nytt projekt har köpt en Autobianchi A112 Abarth (Kallas Lancia i sverge) söker en liten trevlig 16v motor, har letat efter Swift gti motorer men dom börjar bli svåra att hitta. Så frågan är till er finns det några alternativ ? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Du har ju garanterat redan tänkt på det men jag säger det ändå, MC-motor! Det finns ju en uppsjö att välja mellan, både "screamers" men även mer lågvarviga med mer vrid.
Hur mycket effekt/vrid är du för övrigt ute efter. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
|
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Håller med här. En liten 1.6 16v på 110hk. Sitter i Peugeot 206 också bland annat. Heter tu5jp4 på "franska" Går att skrämma upp i 160hk inte med allt för mycket arbete
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
|
Jag antar att en Fiat Twincam är alltför stor, annars har du ju erfarenhet av ylandet.
|
||
|
Ska man ha mc motor måste det vara lite lågvarvsvrid och en låda/koppl som klarar den ökade massan.
Jag tror att BMW K1100-1200 mc motor skulle kunna funka. Liggande 4a med kardandrivning/torrkoppling/Bosch ECU. Extremt lik en bilmotor designmässigt, men kompakt, lättare och lämnar 130 hkr ur 1200an vid trevliga 9K rpm. Inte så dyra beg numera. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
|
Jeg har en 1242 FIRE i min Abarth. Riktignok 75 hk fra Punto, men den er samme motoren som 1368 16v som sitter i nyere Punto/Panda/500. Dette er også samme som 500 Abarth. Det blir veldig trangt med turboen mellom motor og frontbjelke, men ingenting er umulig
Bruker du en FIRE så kan du bruke orginale fiat deler, men det er litt puslespill å finne alt fra motorfester, drivaksler, gearoverforinger osv. Jeg laget det meste slikt selv
|
||
|
1368 16v
1368 16v låter bra ! vill hälst ha weber DCOE har du några bilder på en sådant montage i en A112 ? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
De fleste som kjorer A112 (Cinq og Punto også selvfolgelig) i Corsa Italiana i Norge har convertert til FIRE. Det finns mye info og bilder på garasjetrådene i Sportsbillosjen http://www.sportsbillosjen.com/forum/viewforum.php?f=7&sid=cedfb636aa9caf4eec8fe7a717b168df
Jeg tror ingen kjorer DCOE, men det er vel noen som har Jenvey spljellhus med DCOE manifoild. PGA regelverket/regnearket så kjorer de fleste med 8 ventiler for å holde oss i den minste klassen, selv om det er noen som holder på å bygge 16v. Selv kjorer jeg med lett portet topp, 310 graders kam 8v, forgassere fra en Kawa 600 Ninja og ca 105-110 hk
Et par bilder fra min. Se bort i fra all oljen etter et lite havari
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på liten motor
|
3233 besök totalt |