| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrservo funderingar
|
1542 besök totalt |
|
Styrservo funderingar
Jag ska byta till elservo på min bil och hade tänkt ett hydrauliskt elservo från Opel Men nu är jag sugen på en rattstångs elservo men är lite orolig att de ska bli för tungt för rattaxeln och knutarna. Jag har rätt korta styrarmar på spindlarna och 12 grader caster så det går nästan inte att vrida på ratten utan att de gamla motor drivna servot var igång. Vad tror ni? De känns ju rätt jobbigt om rattaxeln/knut går sönder
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
borde det inte vara dimensionerat att hålla för de krafter det kan tänkas utsättas för av någon som är betydligt starkare än de flesta av oss? Att lägga till ett servo är ju ungefär samma sak som att träna upp musklerna rejält alternativt montera större ratt, styrsystemet borde ju inte haverera av en sådan sak? Såvida du inte kortat av styrarmar eller gjort annat som gör att krafterna ökar
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Var verkar servot?
_________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Re: Styrservo funderingar
Jag känner till en Miator som testat och haft stora problem med att elektroniken lagt av efter sju varv. Och då pratar vi om omodifierad styrning, där man med lite ansträngning klarar sig fint utan servo. Jag kan inte vilken Hollänsk leverantör det var, och jag minns inte om de har löst problemen eller om det nu sitter fräsh original hydraulik i bilen igen. |
||||
|
det är nog värt att tänka på...
corsa c elservot som sitter i rattstången är jäkligt starkt. jag byggde på en kort styrväxel och tog bort hydraliken. funkade väldigt bra. inga glapp etc. men känslan är lite mera diffus kring mittläget.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
tänkte kanske fel...
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrservo funderingar
|
1542 besök totalt |