| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Miatakunniga se hit, diff fråga
|
4598 besök totalt |
|
Jag funderar lite på att köpa mig en Miata och bygga banbil av, undrar då vilka årsmodeller samt motorstorlekar som har visco/Torsen diffar som standard. /Johan _________________ Johan Börjesson |
||||
|
Re: Miatakunniga se hit, diff fråga
Alla svensksålda har det om jag kommer ihåg rätt. |
||||
|
Plocka ur drivaxlarna ur diffen så syns det
Det är lite svårt att klura ut det på Tysklandsmodellerna (det verkar funnits lika många varianter som bilhandlare). I USA finns det färre utrustningspaket där det påstås att man för vissa årsmodelelr kan koppla elhissar eller liknande grunkor till diff. om det sitter diff är det 90-93 visko, 94-95 TorsenI, 96-02 TorsenII, 03-05 Tochigi-Fuji "Super LSD". Jag kan ha fel på brytpunkten mellan torsenmodellerna. http://www.miata.net/garage/diffguid Annars finns det ju småtråkiga alternativ som att välja en überutrustad specialmodell bara för att vara säker (10AE från 1999 tex). Ibland kan man sälja vidare överblivet bling. Tyvärr handlas bakklumparna för lite mycket pengar (700-1000 Euro) så rätt grejjer från början är värt en del. Sen är inte drivaxlarna identiska mellan alla år (mellan 1,8ans 7"diff), det finns tre varianter har jag för mig (minst två iaf). |
||||
|
Re:
På 94-05 7" klump så är det inget som säger diff eller öppen förrän du tar ur drivaxlarna eller möjligen dränerar den på olja och inspekterar genom nåt av oljepluggshålen. |
||||
|
Re:
Jo, men om man ska åka på bana så är det väl den enda modellen som gäller?!
_________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Tack för svaren, nu när jag är fullärd innom diff området så kommer här nästa fråga. Vilka dämpare funkar bäst på Miatan om jag enbart ska köra bana med den, prisklass upp till ca 10.000:-
/Johan _________________ Johan Börjesson |
||||
|
Re:
Kan du handla från USA så finns det färdigshimsade och kortade att köpa för drygt $1000 för alla fyra (Koni Race). tex: http://www.good-win-racing.com/Mazda Gängade hylsor och fjädrar tillkommer naturligtvis. Tein Flex kostar ca 15kkr jättekomplett från SDV (Josens går inte direkt långsamt). |
||||
Hur fungera Fuji-diffen (jag följde länken, men fick mismatch mellan bild och bildtext)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Varning! Trådlyft modell värre!
Om man har en 1,6:a -92:a och skall hänga dit en torsenbromsad diff, vad behöver man då byta ytterligare? Räcker det med bara diffen om man hittar en -94-95 men man behöver byta även drivaxlar och hubbar om man tar en senare?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Tack! Oavsett årsmodell på diffen så behövs även drivaxlar och kardanaxel, alltså (men inget mer)? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Re:
Sen finns det lite olika drivaxlar till 7" diffen, delade med skruvförband och kompletta insticksaxlar. De passar lika i diffen och insticksaxlarna ger mer plats för avgaskröken. Enklast är att plcoka diff och axlar från 98-05 (NB, minns inte när de slutade med delade drivaxlar). Mer nördinfo http://www.miata.net/garage/diffguid |
||||
|
Re:
Största skillnaden är den lilla färspänningen som ger mindre frihjulande vid halvavlastat innerhjul, samt att den sprätter mer grus vid parkeringsmanövrar. Jag har aldrig testat den i "real anger" eftersom jag köpte tävlingsbilen innan det blev alltför seriöst. Men samtidigt påstås lamellvingarna gå av och trilla ut när man byter olja. OSG lamelldiff påstås vara the shit som kan ge en halvsekund per varv (kanske lite mer på våra krokiga banor) redan vid originaleffekt. |
||||
|
Läste på lite och det verkar som den där Super-lsd inte för över lika mycket kraft som torsen men den för över lite kraft även obelastad. känns husom inte som nåt som blir speciellt intressant...
Får kolla på bättre alternativ!
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Så, rimligtvis borde följande gå på min -92 NA som från fabrik hade öppen diff (US)?
1 st Torsen, utväxling 4.1:1 från en -00 1 st kardan samt 2 st drivaxlar från en NBFL -03 Och just det. Är det någon som vet om det går att köpa ett komplett instrumenthus från en likadan NA fast med KM/H-mätare och bara byta rakt av från den jag har idag (som visar MPH) utan krångel?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4598 besök totalt |