| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förlänga rattstång
|
7 besök senaste veckan (4521 totalt) |
|
Förlänga rattstång
Skulle behöva lite input då jag behöver förlänga min rattstång samt svetsa på hylsan till quick releasen för ratten. Rattstången är gängad invändigt och har splines på utsidan. Originalratten trycks över splinesen och skruvas med en M16 bult med en ren rejält sänkt skalle. Tanken var först att låta en mekanisk verkstad svarva en hylsa med splines som trycks på befintlig rattstång och som kan bultas fast i den invändiga gängningen. Det hade kanske funkats om det inte vore så att hylsan till quick releasen i princip har samma ytterdiameter som rattstången. Vilket gör det omöjligt att få genom en buit i hylsan då den blir för smal. Kan inte få genom en bult pga av skallen Mitt andra alternativ är svarva en förlängning som kan pressas över befintligt rattstång som sedan säkras med en genomgående bult genom då både rattstång och hylsa. Hylsan till quick relaeasen kan svetsas fast i den nya svarvade hylsan. Frågan är om det känns vanskligt att bara säkra med en genomgående bult. Man kan förstås även fräsa splines i delen som pressas över rattstången för extra säkerhet. Här syns både rattstång och hylsa, ca 100mm behöver den förlängas
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Jag vet inte om detta är kosher eller vad du är ute efter, men så här gjorde jag:
Tog två kompletta rattstånguppsättningar och stack av resp kapade både själva stängerna och höljena "åt varsitt håll". Svarvade skarvhylsa till stången som fästes med rörsprintar. Med facit i hand kändes det snålt med två sprintar på var sida. Det håller, men psyket sade mig att ett par till borde dit innan körning.... Snyggt bygge!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re:
Det är nog exact så mikael vill göra, samt ha hjälp med att genomföra. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Just AMG-bilarna mellan 89-90 har en kåpa över rattstången med fäste för kontaktdonet för dom reglage som sitter på ratten (huvudbrytare och PTT-knapp), vill använda den kåpan och då måste stången förlängas så den kommer utanför kåpan tillsammans med hylsan för snabbfästet. Mellan snabbfästet och ratten kan man sedan använda vanligt förlängare som tex du visade för att justera det sista.(se bild längre ner)
Men det är just dom här 100mm mellan hylsan och rattstången som måste till på något sätt. Pär sett kanske kan vara en lösning men jag kan inte förlänga själva höljet runt stången utan endast själva stången, så jag min hylsa skulle i så fall hamna. Funderade lite och skissade upp något som kanske kan funka. På detta sätt kan man använda den invändig gängan i rattstången för att säkra förlängningen, men kräver dock att man kan göra splines i den. 1. Svarva hylsa med invändiga splines mot rattstången. Denna träs sedan på befintlig rattstång och säkras med en M16 insex bult. Den har 24mm bred skalle, den breda delan av insidan på hylsan behöver vara 26mm, det är tajt men borde funka fint. Hylsan kan sedan dras åt precis som ratten dras åt idag. 2. Hylsan för snabbfästet förs in i hylsan på motsatt sida, denna är 26mm invändigt. Denna kan sedan säkras med bultförband eller rörsprint på två ställen (0 grader och 90 grader) Vad tror ni om detta? Det är splines som kanske ställer till det. Alternativt så pressar man bara på hylsan över rattstången och kör rörsprint där med, men det finns bara utrymme för en tyvärr
||
|
Klurade på en alternativ lösning som kanske är enklare att få fram.
Svarva en hylsa med M16 gänga i ena ändan. Denna skruvas in i rattstången, kanske lite Loctite med. För att säkra upp så kan man ju borra ett hål igenom genom både den gängade delen av hylsan samt rattstången och säkra med rörsprint. Andra sidan svarvas så att hylsan till quick releasen kan tryckas in i hylsan, kan säkras med både rörsprint samt även tigga skarven.
||
|
Nu spånar jag bara fritt, ursäkta mej om det blir fel... :looki: Kan man inte göra en "dubbelmutter" och skruva in i M16 hålet med en mindre gänga i, typ M8-10. En bult i bra kvalité, kanske tom fingängad, bör ju hålla för drag och slit i ratten. Sen en splinsad hylsa passande den befintliga rattstången men med ett mindre hål för en mindre skruv...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Förlänga rattstång
|
7 besök senaste veckan (4521 totalt) |