Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
KÖPES
![]() |
1480 besök totalt |
KÖPES: Instrumentkluster Mazda MX-5 NA
Söker ett instrumentkluster (instrumenthus) till Mazda Miata -90-97 NA med kilometervisning. Inga dekaler eller specialgrejer utan helt standard väl fungerande med kilometervisning. 0705-849136 ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ebay tyskland är ett tips (om ingen svarar):
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw= |
||||
Tack för tipset! Ska hålla utkik där. Har även kikat på den lokala bilskoten (Borås Bildemo.), men de ska ju i vanlig ordning ha betalt som om grejerna var nya och gjorda av guld...
![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Engelska ebay kan vara värt att kolla på men då efter Japanska Roadstervarianterna (som ju har km/h även i tripmätaren).
Nu när du byter slutväxel så är det ju läge att byta givare i lådan också, så det stämmer. |
||||
Re:
Brukar inte japanska "mätare" bara gå till 180? |
||||
Re:
![]() Dvs den visar rätt, men läget på nålen kanske är annorlunda (det går att jämföra bilder om man orkar). |
||||
Har kikat lite i England och kontaktat en säljare men han verkar inte vilja skeppa till Sverige. Får väl fortsätta leta lite.
Hastighetsgivaren i lådan, är det verkligen idé att byta den när jag går från 4.30- till 4.10-utväxling? Det gör väl mest att mätaren börjar visa mer rätt? ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re:
4,1:1 satt det i alla 1,8 94-97 (du ska ha den mekaniska som driver vajer, inte den elektroniska från 98-). Du har http://www.ebay.co.uk/itm/Speedo-dri Skall skaffa http://www.ebay.co.uk/itm/94-95-96-9 Det är inte bara drevet utan även offset i hållaren som skiljer. |
||||
Ah, så du tänker att skalan på mätaren är annorlunda på km/h-klustret och mph-klustret men att visaren kommer vrida sig lika mycket vilket gör att den visar fel?
I så fall kanske en möjlighet är att leta upp ett kluster som visar ungefär samma skala (där 160 km/h står på samma ställe som 100 mph på det gamla). Med tanke på att den visar 10% fel idag mot GPS-hastighet så är det ju inte jättepetigt tänker jag. (Stort tack för hjälpen med detta!) ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re:
Att byta vajerdrev i lådan har med slutväxeln att göra. |
||||
Re:
Tror jag börjar förstå lite mer. Det betyder att om jag byter utväxlingen utan att byta givaren så kommer nålvridningen i hastighetsmätaren vara runt 5% lägre p.g.a. skillnaden mellan 4.30- och 4.10-utväxlingen. Givaren har därmed inget med km/h/mph-visningen att göra utan det enda den förändrar är att den ger rätt utväxling till hastighetsmätarwiren givet samma utväxling i bakaxeln som givaren är gjord för. Enklast vore därför att hitta ett mätarhus som visar ungefär samma hastighet (alltså 160 km/h vid samma nålvinkel som dagens 100 mph) och som har ungefär samma mätarställning i km (180000) som jag idag har i miles (112000) vilket då skulle medföra att man inte behöver byta givaren (om man kan leva med 5% felvisning). Har jag förstått det hela någorlunda rätt nu? ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
||||
![]() Stort tack! För ovärderlig hjälp! Då söker jag mer specifikt ett instrumentkluster med km/h-visning och mätare som går till 220 km/h. Gärna med mätarställning runt 180000 km, men det är inte såå noga. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
KÖPES
![]() |
1480 besök totalt |