Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
KÖPES
KÖPES: Instrumentkluster Mazda MX-5 NA
1480 besök totalt
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Söker ett instrumentkluster (instrumenthus) till Mazda Miata -90-97 NA med kilometervisning. Inga dekaler eller specialgrejer utan helt standard väl fungerande med kilometervisning.

0705-849136

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tack för tipset! Ska hålla utkik där. Har även kikat på den lokala bilskoten (Borås Bildemo.), men de ska ju i vanlig ordning ha betalt som om grejerna var nya och gjorda av guld...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Engelska ebay kan vara värt att kolla på men då efter Japanska Roadstervarianterna (som ju har km/h även i tripmätaren).

Nu när du byter slutväxel så är det ju läge att byta givare i lådan också, så det stämmer.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Japanska Roadstervarianterna (som ju har km/h även i tripmätaren).

Brukar inte japanska "mätare" bara gå till 180?

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Niklas Falk skrev:
Japanska Roadstervarianterna (som ju har km/h även i tripmätaren).

Brukar inte japanska "mätare" bara gå till 180?
Över 180 i en Miata så har du annat att fokusera på än hastighetsmätaren.
Dvs den visar rätt, men läget på nålen kanske är annorlunda (det går att jämföra bilder om man orkar).

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Har kikat lite i England och kontaktat en säljare men han verkar inte vilja skeppa till Sverige. Får väl fortsätta leta lite.

Hastighetsgivaren i lådan, är det verkligen idé att byta den när jag går från 4.30- till 4.10-utväxling? Det gör väl mest att mätaren börjar visa mer rätt?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Claes Haglund skrev:
Hastighetsgivaren i lådan, är det verkligen idé att byta den när jag går från 4.30- till 4.10-utväxling? Det gör väl mest att mätaren börjar visa mer rätt?
Trip och mätare visar rätt.
4,1:1 satt det i alla 1,8 94-97 (du ska ha den mekaniska som driver vajer, inte den elektroniska från 98-).

Du har
http://www.ebay.co.uk/itm/Speedo-drive-unit-Mazda-MX-5-mk1-4-3-1-USED- . . . .
Skall skaffa
http://www.ebay.co.uk/itm/94-95-96-97-MAZDA-MIATA-TRANSMISSION-VEHICLE . . . . (men just den tycker jag är dyr)
Det är inte bara drevet utan även offset i hållaren som skiljer.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ah, så du tänker att skalan på mätaren är annorlunda på km/h-klustret och mph-klustret men att visaren kommer vrida sig lika mycket vilket gör att den visar fel?

I så fall kanske en möjlighet är att leta upp ett kluster som visar ungefär samma skala (där 160 km/h står på samma ställe som 100 mph på det gamla). Med tanke på att den visar 10% fel idag mot GPS-hastighet så är det ju inte jättepetigt tänker jag.

(Stort tack för hjälpen med detta!) thumbs up

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Claes Haglund skrev:
Ah, så du tänker att skalan på mätaren är annorlunda på km/h-klustret och mph-klustret men att visaren kommer vrida sig lika mycket vilket gör att den visar fel?
Att byta mätartavla löser mph/kph visningen, men trippen räknar fortfarande miles. Byter du hus (eller bara hastighetsmätare) får du både tavlor och trippmätare i kilometer.
Att byta vajerdrev i lådan har med slutväxeln att göra.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
Att byta mätartavla löser mph/kph visningen, men trippen räknar fortfarande miles. Byter du hus (eller bara hastighetsmätare) får du både tavlor och trippmätare i kilometer.
Att byta vajerdrev i lådan har med slutväxeln att göra.

Tror jag börjar förstå lite mer. Det betyder att om jag byter utväxlingen utan att byta givaren så kommer nålvridningen i hastighetsmätaren vara runt 5% lägre p.g.a. skillnaden mellan 4.30- och 4.10-utväxlingen.

Givaren har därmed inget med km/h/mph-visningen att göra utan det enda den förändrar är att den ger rätt utväxling till hastighetsmätarwiren givet samma utväxling i bakaxeln som givaren är gjord för.

Enklast vore därför att hitta ett mätarhus som visar ungefär samma hastighet (alltså 160 km/h vid samma nålvinkel som dagens 100 mph) och som har ungefär samma mätarställning i km (180000) som jag idag har i miles (112000) vilket då skulle medföra att man inte behöver byta givaren (om man kan leva med 5% felvisning).

Har jag förstått det hela någorlunda rätt nu?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Claes Haglund skrev:
Har jag förstått det hela någorlunda rätt nu?
Jupp.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Stort tack! För ovärderlig hjälp!

Då söker jag mer specifikt ett instrumentkluster med km/h-visning och mätare som går till 220 km/h. Gärna med mätarställning runt 180000 km, men det är inte såå noga.

Citera
KÖPES
1480 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande