| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Aerodynamik Honda crx
|
2625 besök totalt |
|
Aerodynamik Honda crx
Hej Är ganska ny när det gäller det här med att svänga! Har tidigare hållit på med dragracing ("kolfiber Pv'n") Nu kör vi i en serie som kallas SDC 5000, typ 5-pappkuppen men med några skillnader i reglementet. Vi kör med en Honda crx vtech som är rensad på allt onödigt, en riktig bur, inga slicks eller r-däck tillåtna Och ingen trimning (konstigt va?) Den är ju väldigt lätt från början, och nu när den är rensad på allt onödigt så väger den nästan inget på bakhjulen. Detta leder till att den känns "vinglig i baken" och lägga dit vikt är inte aktuellt så därför har jag börjat fundera på aerodynamiska förbättringar. Det första man tänker på är ju en vinge, men det verkar ju finnas hu många modeller som helst! Är det nån man kan säga funkar bra i dom flesta fall, tänkte inte testa i vindtunnel precis! Finns det isåfall en ritning på en sådan profil, gärna i ett format så att man kan skära fram profilen i tex laser och sedan tillverka ett "skinn" över det Reglerna för vinge är att den skall rymmas i en ruta på 20*20 cm, och jag antar att det är vingprofilen med sidor, dock ej fästet som jag förövrigt skulle vilja ha av modell "goseneck", sen får den inte heller vara bredare än bilen. Jag har förstått att detta ämne är hur stort som helst! men man borde väl få till nåt som är 80%igt i alla fall. Bonnasmed från Norrland som man är så vill man ju kunna fixa nåt själv inte alltför hightech!!! Sedan finns ju det här med slät undersida o diffusor. Där funderar jag på om man skulle tillverka en slät skiva under bilen som inte ligger riktigt kloss mot det ordinarie underredet ( som vi inte får modifiera), då kan man kanske evakuera värme från motorrummet o avgassystemet däremellan och ut på sidorna ovan den släta skivan. Vidare så sätter man "kjolar" på den släta skivan så att det inte "läcker" in luft där och avslutar baktill med en diffusor, givetvis skall skivan sträcka sig ända fram och börja som en splitter (som enligt reglementet inte får sticka ut mer än 5cm framför bilens främsta del). Vidare så funderar jag om funktionen på en diffusor kan bli den samma om man konar den lite utåt sidorna om det inte finns utrymme uppåt att få till en nog stor vinkel? För det måste väl vara storleksökningen på utrymmet för luften som skaparundertrycket I övrigt tas alla förslag på åtgärder för snabbare varvtider emot, chassietuning, motortuning ej trim, däckval,körteknik, tankning, förarbyten ja allt ni kan komma på. Med vänlig hälsning, Magnus _________________ Magnus hägglund |
||||
|
Re: Aerodynamik Honda crx
Börja med att flytta bak allt som måste finnas, men som inte behöver sitta långt fram. Det är "enkelt" att få mer aerodynamiskt grepp bak i hög hastighet, men om du inte har samma fördelning fram/bak på det som bilens viktfördelning kommer bilens balans ändras med hastigheten. Med andra ord, om en lätt r*v är ett problem innan du börjar pyssla med aerodynamik kommer det fortfarande vara det sedan också - kanske betydligt värre att hantera om föraren inte är med på noterna när bilen ändrar beteende mellan hög och låg fart. Helplant golv med diffusor är en bra tanke, om det går få till på ett vettigt sätt. Ventilera ut så mycket värme som möjligt genom huven så slipper du göra det i golvet.
Det ska fungera så också om jag minns rätt från aerodynamikböckerna, inom rimliga gränser. Men för att vara petig så skapas undertrycket av att luften tvingas röra sig snabbare genom den trånga sektionen under golvet. Luften rör sig fort där det är trångt, den saktar ner när det blir större utrymme, med vettig utformning i bägge ändar kan man öka luftmängden som passerar och därmed dess hastighet som i sin tur ökar undertrycket. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Inget profs men en tanke är att kanske labba med olika däcks bredd. Om den är lätt bak kanske man skulle testa smalare däck som får upp lite mer temp och grepp?
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
Om du inte redan gjort det så läs denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5132&highlight= borde väl varit bland de snabbaste CRX:erna i landet.
_________________ /Torbjörn Lundkvist Porsche 911 C4 -99 Lotus Esprit -85 Alfa Romeo 1750 GT -70 |
||||
|
Enklast och kanske även billigast är att, fixa ställbara Coilovers, så du kan höjja bilen fram och sänka bak.
Då flyttar du vikt till bakhjulen. Och får att inte få in onödig luft under bilen, bygg en stor framspoiler/diffusor med det minsta tillåtna markfrigången enligt reglementet. Skit i planbotten, för mycket jobb vs. för lite vinst, i de hastigheter som ni kör i antagligen. Skit i vingen också, skapar för mycket "drag" och ni tappar toppfart på rakorna. Kolla över hjulvinklarna, ställ på så mycket negativ camber ni kan och nolla Toe, runt om, kanske lite toe in bak, men det är en smaksak. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
ok, dock får vi ej ha ställbara coilovers men man kan ju alltid chimsa höjderna.
hur var viktfördelningen på din bil? vad tyckte du funkade bäst? har tänkt väga i alla hörn och försöka få lika höger/vänster. funderar även på om man skulle behöva reducera bromskraften lite på bakhjulen, är det nåt du provat å iså fall hur gick du tillväga? går det att använda nån reduceringsventil från nån bil på skrotgården? /Magnus _________________ Magnus hägglund |
||||
|
Min första tanke är att flytta bak föraren så mycket ni kan.
Jag har en ED9 med B16a motor i och visst är den lite lynnig men det börjar ju först vi 200+ km/h. Jag har dock coilovers och justerbart chassie. Samt originalvinge. Var går gränsen på trimming? En apexi med V-tech kontroll kunde ju varit något. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Aerodynamik Honda crx
|
2625 besök totalt |