Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Åker ni R-däck till/från trackdays?
5975 besök totalt
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Åker ni R-däck till/från trackdays?

Goddag,

har blivit bekväm senaste året/åren och orkar inte byta mellan gatdäck och r-däck på banan utan kör helt enkelt r-däck till/från banan med.

Men det blir ju några mil per säsong som däcken då går gata. Hur mycket sliter det egentligen på r-däcken? Säg att dom kanske går 2-300 mil gata på en säsong. Medför det sånt märkbart slitage att det verkligen är skäl nog att byta till gatdäck för transporterna?

Just nu kör jag MPSC 235/40/18

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Jag kör r-däcken till och från banan därför att jag inte får in byteshjul i bilen pga av bur. Men jag skulle vilja kunna byta.

För det stora bekymret med att använda r-däcken annat än på banan är inte slitaget i mönsterdjup eller liknande. Det är antalet gånger däcken blir varma och sedan kalla igen, antalet "heat cycles" för att använda en förekommande term.
Ett r-däck pallar mellan 20-40 riktiga heat cycles. Låter man bilen stå ute ett par veckor en fin sommar heat cycle:as däcken minst en gång om dagen utan att ha rullat en meter. (Fråga mig inte hur jag vet detta. )

Man vet att r-däcken heat cycle:ats "sönder" när de tappat sin vidhäftningsförmåga. De kanar då omkring som vanliga sommardäck... Fram till dess att du upplever detta är de bra. Därefter värdelösa, oavsett hur mycket mönster som då finns kvar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1069



Re:

BTG skrev:
Låter man bilen stå ute ett par veckor en fin sommar heat cycle:as däcken minst en gång om dagen utan att ha rullat en meter. (Fråga mig inte hur jag vet detta. )

BTG i Dubai då eller? Du kan väl knappast argumentera för detta i Sverige?

_________________
Janne Ström
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Jag kör alltid bandäcken även till och från banan, rent slitagemässigt tycker jag inte det är några problem, dessutom sliter jag nog mest insida på väg till och från banan och mest utsida på själva banan (beroende på hjulvinklarna och bilen förstås). Ibland blir det R-däck några dagar innan och efter också faktiskt. Körde till Falkenberg i jobbet igår på R-däcken

Jag har inte tänkt så mycket på heat cycles undrar ju lite hur varma däcken behöver bli för att det skall räknas som en heat cycle?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Jag kör nästan aldrig på r-däcken till banan.
Av någon anledning så är nästan alla däck jag har väldigt nära eller under 1.6 mm...

_________________
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

3DBlaster skrev:
BTG skrev:
Låter man bilen stå ute ett par veckor en fin sommar heat cycle:as däcken minst en gång om dagen utan att ha rullat en meter. (Fråga mig inte hur jag vet detta. )

BTG i Dubai då eller? Du kan väl knappast argumentera för detta i Sverige?


Jo, kom igen nu Janne. De senaste somrarna har väl varit bra?
Det går tyvärr absolut att sabba en uppsättning däck en svensk sommar.


BMW-DJ skrev:
Jag har inte tänkt så mycket på heat cycles undrar ju lite hur varma däcken behöver bli för att det skall räknas som en heat cycle?

Vet inte, det är förmodligen en glidande skala beroende på en mängd faktorer; fabrikat, temperatur, tid, ålder på gummi mm.

Man kan ju se däcks livslängdsegenskaper i den mest extrema form i F1-kval nu för tiden. Där anses ju däcken körda efter ett försök. Inte primärt pga av värme kanske men ändå. Däck är känsliga varelser...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Jag biter i det sura äpplet och byter däck på plats. Mycket för att det är rätt långt till banorna men främst för att minimera slitaget på däcken.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Har inte r-däck på vagnen


Hehe kunde inte låta bli...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag kör alltid min bil på gata med R-däck. Märker inget speciellt extra slitage eller sämre grepp på banan trotts -3,7 grader camber och toe out fram. Jag vågar påstå att det är i det närmaste omöjligt att heat cycla ett R-däck på gatan.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20197



Däremot blästrar Rdäck karosskanterna betydligt vid gatåka.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Jag kör också alltid på R-däcken. Märker inget vidare slitage att tala om trots ett par hundra mil till och från banor plus en del gatåka per sommar.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Tackar för svaren!
Kör också hyffsat aggresiv camber fram, men det slitaget som blir på insidan jämnas som nämnt ovan ut lite när det sliter mer utsida vid bankörning.

Det jag dock märkt som en nackdel när man åker r-däck är dom gånger (alltid?) det är regn på väg till/från banan. R-däck och vattenplaning är ju riktigt bra polare.

Skjuter upp planerna på en batteridriven mutterknack lite
Med bur i bilen blir det ju rätt lite space för alla grejer man behöver med för däcksbyte.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Kör Toyo 888 och måste ju säga att dom är förvånansvärt bra i regn så länge dom har respektabelt mönster kvar. Är aldrig "rädd" när jag kör på gata heller.

225/45/17, 3grader camber fram , Volvo 240.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



I en Mazda MX5 har man inget val
Men försöker vara duktig att byta direkt när jag kommer hem. Det som lider är heat cycla däcken och soppa förbrukningen.
Kan passa på fråga om ni pumpar upp däcken för gatåka för att de inte skall bli varma?
Brukar pumpa upp till 2,3-2,5 bar för gat åka på 205/50/15".

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Re:

cirs skrev:
I en Mazda MX5 har man inget val
Men försöker vara duktig att byta direkt när jag kommer hem. Det som lider är heat cycla däcken och soppa förbrukningen.
Kan passa på fråga om ni pumpar upp däcken för gatåka för att de inte skall bli varma?
Brukar pumpa upp till 2,3-2,5 bar för gat åka på 205/50/15".


Brukar också stanna till på närmaste mack efter banåkat och pumpa upp till 2.4-2.5 för hemfärd.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53



Jag köra oftast på R däck till och från träffar men har alltid med mig ombyte ifall ngt däck tar slut under träffen.

På ett år kanske man sliter bort 1 mm extra pga att man kör däcken till och från ?

_________________
Henrik Petersson
Citera
Däck för banåka
Åker ni R-däck till/från trackdays?
5975 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande