Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5975 besök totalt |
Åker ni R-däck till/från trackdays?
Goddag, har blivit bekväm senaste året/åren och orkar inte byta mellan gatdäck och r-däck på banan utan kör helt enkelt r-däck till/från banan med. Men det blir ju några mil per säsong som däcken då går gata. Hur mycket sliter det egentligen på r-däcken? Säg att dom kanske går 2-300 mil gata på en säsong. Medför det sånt märkbart slitage att det verkligen är skäl nog att byta till gatdäck för transporterna? Just nu kör jag MPSC 235/40/18 |
||||||
Jag kör r-däcken till och från banan därför att jag inte får in byteshjul i bilen pga av bur. Men jag skulle vilja kunna byta.
För det stora bekymret med att använda r-däcken annat än på banan är inte slitaget i mönsterdjup eller liknande. Det är antalet gånger däcken blir varma och sedan kalla igen, antalet "heat cycles" för att använda en förekommande term. Ett r-däck pallar mellan 20-40 riktiga heat cycles. Låter man bilen stå ute ett par veckor en fin sommar heat cycle:as däcken minst en gång om dagen utan att ha rullat en meter. (Fråga mig inte hur jag vet detta. ![]() Man vet att r-däcken heat cycle:ats "sönder" när de tappat sin vidhäftningsförmåga. De kanar då omkring som vanliga sommardäck... Fram till dess att du upplever detta är de bra. Därefter värdelösa, oavsett hur mycket mönster som då finns kvar. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
BTG i Dubai då eller? Du kan väl knappast argumentera för detta i Sverige? _________________ Janne Ström |
||||||
Jag kör alltid bandäcken även till och från banan, rent slitagemässigt tycker jag inte det är några problem, dessutom sliter jag nog mest insida på väg till och från banan och mest utsida på själva banan (beroende på hjulvinklarna och bilen förstås). Ibland blir det R-däck några dagar innan och efter också faktiskt. Körde till Falkenberg i jobbet igår på R-däcken
![]() Jag har inte tänkt så mycket på heat cycles undrar ju lite hur varma däcken behöver bli för att det skall räknas som en heat cycle? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Re:
Jo, kom igen nu Janne. De senaste somrarna har väl varit bra? Det går tyvärr absolut att sabba en uppsättning däck en svensk sommar. ![]()
Vet inte, det är förmodligen en glidande skala beroende på en mängd faktorer; fabrikat, temperatur, tid, ålder på gummi mm. Man kan ju se däcks livslängdsegenskaper i den mest extrema form i F1-kval nu för tiden. Där anses ju däcken körda efter ett försök. Inte primärt pga av värme kanske men ändå. Däck är känsliga varelser... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Jag biter i det sura äpplet och byter däck på plats. Mycket för att det är rätt långt till banorna men främst för att minimera slitaget på däcken.
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Jag kör alltid min bil på gata med R-däck. Märker inget speciellt extra slitage eller sämre grepp på banan trotts -3,7 grader camber och toe out fram. Jag vågar påstå att det är i det närmaste omöjligt att heat cycla ett R-däck på gatan.
![]() |
||||||
|
||||||
Jag kör också alltid på R-däcken. Märker inget vidare slitage att tala om trots ett par hundra mil till och från banor plus en del gatåka per sommar.
_________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||||
Tackar för svaren!
Kör också hyffsat aggresiv camber fram, men det slitaget som blir på insidan jämnas som nämnt ovan ut lite när det sliter mer utsida vid bankörning. Det jag dock märkt som en nackdel när man åker r-däck är dom gånger (alltid?) det är regn på väg till/från banan. R-däck och vattenplaning är ju riktigt bra polare. Skjuter upp planerna på en batteridriven mutterknack lite ![]() Med bur i bilen blir det ju rätt lite space för alla grejer man behöver med för däcksbyte. |
||||||
Kör Toyo 888 och måste ju säga att dom är förvånansvärt bra i regn så länge dom har respektabelt mönster kvar. Är aldrig "rädd" när jag kör på gata heller.
225/45/17, 3grader camber fram , Volvo 240. _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||||
I en Mazda MX5 har man inget val
![]() Men försöker vara duktig att byta direkt när jag kommer hem. Det som lider är heat cycla däcken och soppa förbrukningen. Kan passa på fråga om ni pumpar upp däcken för gatåka för att de inte skall bli varma? Brukar pumpa upp till 2,3-2,5 bar för gat åka på 205/50/15". _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Re:
Brukar också stanna till på närmaste mack efter banåkat och pumpa upp till 2.4-2.5 för hemfärd. |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5975 besök totalt |