| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tips på fjäderhårdhet
|
1085 besök totalt |
|
tips på fjäderhårdhet
hejsan! jag har en bmw 2002 med volvo t5 motor och m5 bakvagn, jag beräknar vikten till cirka 1050kg. och viktförhållande vet jag inte men motorn är bakflyttad så ja hoppas på nära 50/50. jag har 325lbs fjädrar på mina e30 ben fram och jag ska köpa fjädrar till mina coilvers bak nu men jag behöver något riktmärke att beställa efter. fjädern sitter tillsammans med dämpare precis innanför hjulnavet (original placering m5 e34) . jag vet att det förmodligen inte kommer bli hundra bra nu till en början men jag vill bara ha ett startkoncept med fjädrarna. vissa skriver att man ska ha hårdare bak än fram och vissa säger tvärtom och millway har inte tid att hjälpa mig med tips. så vad tror ni? min kunskap om beräkningar på detta är mycket låg.. Erik _________________ erik nyberg |
||
|
Det korta svaret är:
Du ska ha mjukare fjädrar bak än fram.
Det längre svaret: Vid standardplacering måste man ha betydligt hårdare fjädrar än vid "coilovers". Jag vet inte exakt hur bakvagnen ser ut på E34, och vad då det blir för utväxlingförhållande (MR)mellan hjulet och fjädern. Utan alla detaljer är det svårt att säga vad som passar bra. Det är väldigt många variabler att hålla koll på. Sitter det krängningshämmare bak nu? Är det diffbroms? Förutom viktfördelning skulle även den ofjädrade vikten vara intressant att veta. Beroende på hur noggrann man ska vara kan man i princip räkna och analysera hur mycket och länge man vill.
Re:
Ofjädrade vikten grovt sett: Länkarmen fjäderbenet(dämpare,fjäder ink hjulspindel) bromsskiva bromsok hjulager & nav fälg däck Har för mig mitt på E30:in vägde 40-45kg beroende på fälg & däck _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Skaffar du runt 200-250 lbs/in eller 35-45 N/mm som det heter i metriska enheter så kommer bilen absolut att funka. Mer precis än så vågar jag inte vara eftersom jag vet så lite om bilen. _________________
|
||
|
Re:
Okej. Jag safe'ade lite. Hårdare bak kan ju ge bilen lite otrevlig överstyrning var tanken bakom det.
Låter bra. Nemas problemas.
Skruva banåkabil
tips på fjäderhårdhet
|
1085 besök totalt |