Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulupphängning
4323 besök totalt
ISSA48
Linköping
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Hjulupphängning

För att få undre bärarm rak.
Kan man montera en förlängning av kulbulten enligt skiss?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad försöker du göra? Du behöver förklara lite mer runtomkring...
Beroende på hur du vänder den där så kommer den inte göra ett smack nämligen, bara om du flyttar ledpunkten längre från spindeln.
Förstår inte vad du menar med "rak" däremot..?

BMW 330i -05
Citera
ISSA48
Linköping
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Vi bygger en bil för MellanSvenska LångloppsSerien
Vi skall sänka bilen, och vill ha undre bärarmen horisontal

Eskilstuna
Här sen Mar 2005

Kan man få in en mutter i förlängningsdelen genom en öppning på sidan så borde det väl funka antar jag. Går det inte att bygga om till länkhuvuden istället?

www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

Jag tycker det ser ut som det ska funka.
Finns liknande kit (med hel kulbult då som är förlängd) till exempelvis Nissan och funkar bra, i början så kom det kit där dom tänkte fel och flyttade upp själva ledkulan dock

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Varför vill du ha bärarmen horisontell?

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Erik Nilsson skrev:
Varför vill du ha bärarmen horisontell?

Förmodligen vill han ha den horisontell eftersom det är den punkt när den(länkarmen) är längst då.
Och för att det då minska bumpster OM styrstaget hamnar rätt.

Det man gör på VW är att sätta förlängningen i spindeln och ett ledlager i länkarmen.

Kumla
Här sen Jul 2008

Re: Hjulupphängning

ISSA48 skrev:

Problemet som den ser ut är att den kan gänga ur sig när du kör. Jag skulle nog bygga en helt ny led, eller åt ninstonde dra en sprint rakt igenom för att låsa den.

I övrigt så bör det väl fungera som tänkt, finns ju som sagts en hel del liknande kit på marknaden....

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Vad försöker du göra? Du behöver förklara lite mer runtomkring...
Beroende på hur du vänder den där så kommer den inte göra ett smack nämligen, bara om du flyttar ledpunkten längre från spindeln.
Förstår inte vad du menar med "rak" däremot..?
+1
Det är geometrin mellan ledpunkterna som spelar rol.
Bärarmen kan vara S-formad utan att det påverkar gegeometrin mellan ledpunkterna (så "rak" är ingen isolerad fördel).

Det finns massor av kit, men se till att inspireras av rätt variant, inte den som är blankast och i coolast färg (det sammanfaller inte alltid med funktion).

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Men frågan om varför man vill ha en rak bärarm kvarstår. Det vill man inte ha på en McPerson.
(eller är det någon annan hemlig konstruktion på denna ?)
McPerson finns det de som fuskat med i decennier, det enda jag vet är att en välbalanserad bil kan bli helknas genom att bara flytta rollcenter en cm upp eller ner (med så knasiga ändringar som att ändra hjuldiameter).

Men ibland är det ju frågan om att göra ett "fel" mindre extremt så man kommer in i fönstret där saker börjar bete sig som väntat.

Är det inte dags för lite förvirrande spindeltappslutnignar mm nu?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag skiter i det här nu.

Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Re: Hjulupphängning

ISSA48 skrev:

Förutsatt att det översta ljusgråa är fjäderben/upright och det nedersta ljusgrå är nedre länkarm, så har du med din lösning bara fördyrat och försämrat nedre länkarm.
Du behöver flytta ned kulan från fjäderben/upright för att få önskad funktion.
om jag utgår från att det är en hyffsat konventionell hjulupphängning, så vill du förmodligen ha yttre/nedre led i våg, eller strax under, inre nedre ledpunkt!

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag skiter i det här nu.

Jag förstår dig ni har haft ett väldigt tålamod med oss nybörjare. Fast just det här är nästan hokus pokus ingen har kunnat förklara exakt vad som är orsaken (nu menar jag orsaken till att ett rc kit är bra och vad är begränsningarna) i alla fall inte vad jag sett. Men faktum kvarstår att det verkar göras av alla tex fabriksteam mm så det är stämmer säker även om det verkar va ledpunkternas läge som gäller och inte armen i sig
Bilden upp och ner?
Är som andra här lite undrande hur du ska låsa gängan inuti. Har konstruerat ett mer klassiskt alternativ kommer efter tester troligtvis säljas av fart fabriken till bmw snart

Lund
Här sen Feb 2003

Vad butterfly menar, och vad Roger påpekar är att det är lederna som trådskaparen sannolikt önskar få i våg. Om nu själva kulleden sitter i spindeln, så hjälper det inte något att flytta ner själva bärarmen. Geometrin kommer vara oförändrad och brytkrafterna på spindelleden/adaptern kommer istället öka.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Att jag tröttnat har inget med nybörjarfrågor att göra. Jag har suttit här i 13 år, och svarat på frågor med blandad framgång och lärt mej massor under tiden.

Men den senaste året har jag fått en massa mothugg från folk som har flotta maskinparker och folk som skriver i varenda jävla tråd...men inte har ett skit att tillföra i utvecklingen av tankesättet.

Man lyckades jaga bort Malmberg härifrån...och Fuling har dragit ner på sitt skrivande.

Varje vecka ser jag konstruktioner som är rent dåliga och placeringar av saker som är rent livsfarliga...men påpekar man det, så står det gliringar om det i trådar, långt efter.

Malmberg var en av dom få, som fattade mitt resonemang om bla spindeltappar, även om kanske vi inte alltid var överens om hur det skulle användas. Men sambandet finns där och det lär man sig genom att bygga bilar.
Nu får nybörjarna vända sig till dom som skriver i alla trådar....helt utan praktisk erfarenhet av att bygga bil.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
Vad butterfly menar, och vad Roger påpekar är att det är lederna som trådskaparen sannolikt önskar få i våg. Om nu själva kulleden sitter i spindeln, så hjälper det inte något att flytta ner själva bärarmen. Geometrin kommer vara oförändrad och brytkrafterna på spindelleden/adaptern kommer istället öka.

Sen är det ju inte speciellt säkert att man vill flytta leden precis rakt i spindelledstappens riktning, det kanske blir massor med bumpsteer t ex om man inte följer efter med styrleden. Sen ändrar man ju flertalet andra parametrar t ex avstånd mellan styraxeln och hjulets centrumlinje, scrub, och trail för att nämna ett antal.

Det ändrar egenskaperna i styningen väldigt mycket mer (åt fel håll garanterat) än fördelen med att ha en "rak bärarm" som verkar vara huvudargumentet för att bygga om.

BMW 330i -05
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Ah, missade totalt.... Leden sitter ju helt fel... om det är McP problemet som man är ute efter att lösa.... Då löser man ju även per automatik problemet med att man inte lycka låsa gängan... Ibland är man tydligen inte helt med i huvudet...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En goding bland många andra
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=871 väldigt lågt trådnummer.

En annan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4698

Skruva banåkabil
Hjulupphängning
4323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande