Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
18 besök senaste veckan (153680 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 825



Inte roligt! Men du har bra fart i grejerna i alla fall thumbs up Var det några värre skador eller mest kosmetiskt (förutom huv och vindruta då)?

_________________
David Jovén
BMW M4
BMW M3 3,2 -96 Såld
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 413



Angående missljuden med 3 liters veven kolla så inte stakarna har tagit i blocket där cylindern börjar eller hur man ska förklara det... Själv vart med om en BMW s50 som gick hur fint som helst å snurra för hand men när man starta tog det i och lätt mycke!

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861


Trådstartare
Re:

Bolero skrev:
Nä fan vad tråkigt!

Har du plastdörrar på båda sidorna ? Är det verkligen godkänt att ha det på förarsidan ?

mvh


Japp plastdörrar på båda sidor Jag kom ju igenom besiktning, så då lär det ju vara godkänt?

Har man bur med sidosträva så kan jag ärligt talat inte se varför det inte skulle vara godkänt i serier som BMW Cup och liknande. I många större serier är det inga problem att köra med det och den lilla skillnad säkerhetsmässigt på en plast/kolfiber dörr jämfört med t.ex alu dörr lär ju vara nästan försumbar? Buren är ändå många gånger starkare än vad en plåt/alu dörr är.


GTIDave skrev:
Inte roligt! Men du har bra fart i grejerna i alla fall thumbs up Var det några värre skador eller mest kosmetiskt (förutom huv och vindruta då)?


Yes mest kosmetiskt, drygaste blir att försöka fixa bulorna i taket och takluckeersättaren som inte går att få i/ur med buren på plats, så den får jag försöka lappa ihop där den sitter om det går, annars kapa ur den och hitta annan lösning


bmw_fredde skrev:
Angående missljuden med 3 liters veven kolla så inte stakarna har tagit i blocket där cylindern börjar eller hur man ska förklara det... Själv vart med om en BMW s50 som gick hur fint som helst å snurra för hand men när man starta tog det i och lätt mycke!


Tack för tippset, har även fått samma tipps från annat håll, har tänkt att lyfta ur allt och kolla riktigt noga, men har än så länge bara försökt kolla runt med allt på plats utan att se något uppenbart. thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 412



Reglemente

Enligt dom reglerna som finns får man ej göra något med förardörren? Menade mer så du själv har koll på det sen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 646



Dom flesta SBF-reglementen brukar vara skrivna så att man ska ha nästintill orörd originaldörr där det sitter någon, alltså förardörr i dom flesta grenar utom typ rally där man har kartläsare.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



En dörr i kolfiber eller glasfiber stoppar inte inträngning på samma sätt som en plåtdörr så det kan vara logiskt, å andra sidan så tävlar ju folk i cabbar och hela bilar som är gjorda i glasfiber så det blir ju lite skumt.
Hur gör folk som tävlar med Corvetter t ex?

Såg på filmen att huvlåsen heter nåt med D1, det är alltså inte riktiga Aerocatch?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861


Trådstartare
Re: Reglemente

Bolero skrev:
Enligt dom reglerna som finns får man ej göra något med förardörren? Menade mer så du själv har koll på det sen.


Men detta är ju taget ur BMW Cup reglementet, det gäller ju inte mig så jag ej kör BMW Cup (eller någon annan form av tävling). Men ja, jag är väl medveten om att i många serier får man ej byta dörren, likväl att i många andra serier är det helt okey att köra hela karosser i glasfiber osv, som MaZ skriver. Men i vilket fall så är den gamla plåtdörren sparad än så länge, å tar precis 45 sekunder att byta till thumbs up

MaZ skrev:
Såg på filmen att huvlåsen heter nåt med D1, det är alltså inte riktiga Aerocatch?


Stämmer, ej äkta Aerocatch, bara av samma "typ", men antagligen sämre kvalitet i gjutningen. thumbs down

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re: Reglemente

Tråkigt med bilen men du verkar flink i garaget så har den förhoppningsvis snart på en bana nära dig!

Newberg skrev:
MaZ skrev:
Såg på filmen att huvlåsen heter nåt med D1, det är alltså inte riktiga Aerocatch?


Stämmer, ej äkta Aerocatch, bara av samma "typ", men antagligen sämre kvalitet i gjutningen. thumbs down


Jag tycker du ska kontakta tillverkare och återförsäljare av de där huvlåse.. riktigt riktigt farligt! Kompensation lär väl vara svårt att få till kanske men det bör ju klart uppmärksammas vad som hänt dig. Om de har någon känsla bör de undersöka vad som gick snett i just ditt fall..

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 412



Re: Reglemente

Newberg skrev:
Bolero skrev:
Enligt dom reglerna som finns får man ej göra något med förardörren? Menade mer så du själv har koll på det sen.


Men detta är ju taget ur BMW Cup reglementet, det gäller ju inte mig så jag ej kör BMW Cup (eller någon annan form av tävling). Men ja, jag är väl medveten om att i många serier får man ej byta dörren, likväl att i många andra serier är det helt okey att köra hela karosser i glasfiber osv, som MaZ skriver. Men i vilket fall så är den gamla plåtdörren sparad än så länge, å tar precis 45 sekunder att byta till thumbs up


Stämmer, ej äkta Aerocatch, bara av samma "typ", men antagligen sämre kvalitet i gjutningen. thumbs down



Ah okej ja då är jag med! trodde du körde cupen. Hoppas det går snabbt att få ihop bilen!

Mvh

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861


Trådstartare
Re: Reglemente

Bolero skrev:

Ah okej ja då är jag med! trodde du körde cupen. Hoppas det går snabbt att få ihop bilen!

Mvh


Någon dag kanske, men inte just nu thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861


Trådstartare
Mantorp 25/7

Bilen har fått en ny huv, ny ruta, riktiga aerocatch-lås, blivit riktad i taket och lagad taklucke-ersättare. Även en rejäl damsugning invändigt för att bli av med allt glassplitter och div andra småpill blev gjort så nu är den så gott som ny igen!

För att fira detta så drog vi oss mot Mantorp igen den gångna fredagen för lite körning med 5100.se

Överlag så kan nog dagen sammanfattas som rätt dålig tyvärr... Visserligen höll bilen, men med mycket bilar på banan och flera körpass inställda eller nerkortade till bara 10min så hans endast 28 varv med under hela dagen. Det var dessutom riktigt riktigt halt ute på banan, mycket drift-gummi nerlagt, mycket grus på banan och även absorberingsmedel i raceline varvet runt... Trots detta så lyckades jag i alla fall förbättra personbästa med fyra tiondelar, nu nere på 1.28.3. Är inte ett dugg nöjd med min körning på hela dagen, men de få fria varv som jag fick känns ändå okey att bygga vidare på till nästa gång.

Har ju även 10hz GPS puck så nu går det bättre att logga hastigheter. 198blås i slutet av rakan med en 328 motor lär väl vara helt okey?


Drog ihop en snabb film med lite "thrills 'n spills" från dagen, detta visar tydligt hur svårt det var med grepp under dagen. Jag bjuder på en liten 360 i början, lagt med när en del andra bjuder på... ja vad vi nu ska kalla det. Å sen avslutas filmen med de 2 snabbaste varven jag hann med under dagen



När bilen ändå är hel så drar vi till Kinnekulle kommande fredag för lite mer körning

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861


Trådstartare
Kinnekulle 31/7

Har länge sett fram emot att prova Kinnekulle, men aldrig tagit mig tid att göra detta. Men så i fredags var det dags tillsammans med Svenska MX-5 klubben. Mycket välorganiserad träff med mycket körtid. Fick in nånstans 80-90 varv under hela dagen och allt flöt på utan problem.

Hade rätt höga förväntningar på Kinnekulle då jag alltid tyckt att den sett väldigt intressant ut att köra, och inte blev jag besviken! Snacka om tekniskt krävande bana, grymt rolig!

Dagen var uppdelad i 3 olika grupper, varav jag var i den sista utav dom. Började därför dagen med att stå flaggvakt på de två första passen (som ändå inte var min grupp). Funkade kanon och alla skötte sig fint, tyvärr gick det lite för fort under bron från ett ekipage vilket resulterade i en tråkig rullning i sandlådan. Luften var kylig och asfalten kall, så nu visste man att det gällde å bygga temp i däcken innan man kunde attackera.
Väl ute på banan lirade allt fint och däcken bettade mer och mer. Tog ett par pass innan man lärt sig banan helt, att hitta rätt spår och våga ta med sig fart över de två krönen på baksidan är nog något jag känner att jag fortfarande behöver jobba på.

Märkte rätt snart att vänster bakdäck snabbt blev varmt och byggde tryck jämfört med resterande däck. Ju längre jag körde ju mer märkte jag att bilen tenderar att överstyra i högersvängar, justerade därmed ner däckstrycket under dagen på vänster bak och bilen kändes bättre. Dessa däck verkar vara känsliga på när de får bara aningens för högt tryck, bara ett hekto för mycket och det blir halt direkt. Detta resulterade även i att jag nästan tappade bilen i slutet av ett snabbt varv, vilket var riktigt tråkigt då detta annars hade blivit dagens snabbaste tid.

Men nåja, 57.3 sattes till slut som snabbaste tid, vilket jag är mycket nöjd över.


Drog ihop en snabb liten film, denna visar först ett 58 varv, sedan ett 57.4 varv och sist ett 57.8 varv med ett herrejösses-kast i slutet. Enligt loggarna tappade jag ca 8 tiondelar i sista sektorn på grund av detta, hade kunnat bli en rätt fin tid hade jag inte klantat mig!


_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Att köra 57 tider med en gammal 328 första gången på Kullen är ju sanslöst bra!
Vad har du för däck?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Snyggt rattat när du hämtar hem kastet thumbs up

Borde köra på slicks med de tiderna.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 825



Mycket bra kört! Fruktansvärt bra till och med Har du några sektortider och hastigheter på de varven?

_________________
David Jovén
BMW M4
BMW M3 3,2 -96 Såld
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1317



Mycket snabbt kört! Du kan verkligen ratta din 328a thumbs up Tror den rullar på slicks. Snart dags att ta steget vidare till någon serie? Funderat något på time atack eller bmw-cup?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Kikade igenom tråden som hastigast och riktigt bra tider oavsett om det är på slicks eller inte. Håller med övriga gå med och kör förslagsvis BMW cup. Tror att du skulle hävda dig fint i modifierat.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861


Trådstartare
Tack alla för kommentarerna thumbs up

Yes kör på gamla STCC slicks från 2010-2011 nånting, är Yokohama 240/610-17".

Här är sektortider på snabbaste varvet (57.3) samt de varv med kastet på slutet (57.8). Däremot såg jag att du kör med Harrys laptimer, jag kör RaceChrono, tror inte de är samma sektorer på de två?


Vmax å Vmin är tyvärr inte så "rena" som jag skulle vilja, hade lite problem med att de blir "spikar" i grafen som ni kan se på bilden nedan, vilket verkar vara en GPS glitch snarare än att jag kört hackigt?


Här är iaf Vmax å Vmin graf



Är 165km/h under bron fegt förresten? Hade 168 på något varv men inte mer än det tror jag. Vad brukar ni andra med jämförbar bil/däck ligga på just där?


Angående Time Attack eller BMW Cup så har jag absolut funderat på detta. De hänger väl lite på hur mycket bök de blir att få vagnbok

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Fina tider thumbs up
Här är motsvarande hastigheter för min 318is E36 på beggade r-däck från 2007.
Håller fullt från startböjen till kvarnen då mäktar den med runt 164-165 under bron. Kolla in Gabriel Wendells M3, han kör väl drygt 190 på r-däck :



_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861


Trådstartare
Re:

Fint tackar thumbs up


Men höll på att tuppa av när jag läste att Wendel kör 190 under bro Så va tvungen att leta genom hans tråd å hittade detta:

Gabriel Wendel skrev:
Här är mina hastigheter vid ett 57,9 varv, några kommentarer på var jag kan hitta mer hastighet och tid?


Inte riktigt 190 blås, men ja han åker snabbare än mig där, de är nått jag måste ändra på

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Re:

Newberg skrev:
Fint tackar thumbs up


Men höll på att tuppa av när jag läste att Wendel kör 190 under bro Så va tvungen att leta genom hans tråd å hittade detta:

Gabriel Wendel skrev:
Här är mina hastigheter vid ett 57,9 varv, några kommentarer på var jag kan hitta mer hastighet och tid?


Inte riktigt 190 blås, men ja han åker snabbare än mig där, de är nått jag måste ändra på


Detta är mitt snabbaste varv men har kvar logg på 185 under bron med Det snabbaste jag åkt var utan att släppa, då fick jag ingen lägsta fart utan likt loggen med 318is ovan bara en högsta hastighet mellan utgång på rakan och kvarnen.. tror det stod 192 som absolut topp då men han inte över alls till vänster innan kvarnen så blev inge bra

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
18 besök senaste veckan (153680 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande