Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15 >> 19 besök senaste veckan (153681 totalt) |
Angående missljuden med 3 liters veven kolla så inte stakarna har tagit i blocket där cylindern börjar eller hur man ska förklara det... Själv vart med om en BMW s50 som gick hur fint som helst å snurra för hand men när man starta tog det i och lätt mycke!
_________________ Fredrik Edholm |
||||||
Re:
Japp plastdörrar på båda sidor ![]() ![]() Har man bur med sidosträva så kan jag ärligt talat inte se varför det inte skulle vara godkänt i serier som BMW Cup och liknande. I många större serier är det inga problem att köra med det och den lilla skillnad säkerhetsmässigt på en plast/kolfiber dörr jämfört med t.ex alu dörr lär ju vara nästan försumbar? Buren är ändå många gånger starkare än vad en plåt/alu dörr är.
Yes mest kosmetiskt, drygaste blir att försöka fixa bulorna i taket och takluckeersättaren som inte går att få i/ur med buren på plats, så den får jag försöka lappa ihop där den sitter om det går, annars kapa ur den och hitta annan lösning ![]()
Tack för tippset, har även fått samma tipps från annat håll, har tänkt att lyfta ur allt och kolla riktigt noga, men har än så länge bara försökt kolla runt med allt på plats utan att se något uppenbart. ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Reglemente
Enligt dom reglerna som finns får man ej göra något med förardörren? Menade mer så du själv har koll på det sen. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
En dörr i kolfiber eller glasfiber stoppar inte inträngning på samma sätt som en plåtdörr så det kan vara logiskt, å andra sidan så tävlar ju folk i cabbar och hela bilar som är gjorda i glasfiber så det blir ju lite skumt.
Hur gör folk som tävlar med Corvetter t ex? ![]() Såg på filmen att huvlåsen heter nåt med D1, det är alltså inte riktiga Aerocatch? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re: Reglemente
Men detta är ju taget ur BMW Cup reglementet, det gäller ju inte mig så jag ej kör BMW Cup (eller någon annan form av tävling). Men ja, jag är väl medveten om att i många serier får man ej byta dörren, likväl att i många andra serier är det helt okey att köra hela karosser i glasfiber osv, som MaZ skriver. Men i vilket fall så är den gamla plåtdörren sparad än så länge, å tar precis 45 sekunder att byta till ![]() ![]()
Stämmer, ej äkta Aerocatch, bara av samma "typ", men antagligen sämre kvalitet i gjutningen. ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Tråkigt med bilen men du verkar flink i garaget så har den förhoppningsvis snart på en bana nära dig!
Jag tycker du ska kontakta tillverkare och återförsäljare av de där huvlåse.. riktigt riktigt farligt! Kompensation lär väl vara svårt att få till kanske men det bör ju klart uppmärksammas vad som hänt dig. Om de har någon känsla bör de undersöka vad som gick snett i just ditt fall.. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Ah okej ja då är jag med! ![]() Mvh _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
Mantorp 25/7
Bilen har fått en ny huv, ny ruta, riktiga aerocatch-lås, blivit riktad i taket och lagad taklucke-ersättare. Även en rejäl damsugning invändigt för att bli av med allt glassplitter och div andra småpill blev gjort så nu är den så gott som ny igen! ![]() För att fira detta så drog vi oss mot Mantorp igen den gångna fredagen för lite körning med 5100.se ![]() Överlag så kan nog dagen sammanfattas som rätt dålig tyvärr... Visserligen höll bilen, men med mycket bilar på banan och flera körpass inställda eller nerkortade till bara 10min så hans endast 28 varv med under hela dagen. Det var dessutom riktigt riktigt halt ute på banan, mycket drift-gummi nerlagt, mycket grus på banan och även absorberingsmedel i raceline varvet runt... Trots detta så lyckades jag i alla fall förbättra personbästa med fyra tiondelar, nu nere på 1.28.3. Är inte ett dugg nöjd med min körning på hela dagen, men de få fria varv som jag fick känns ändå okey att bygga vidare på till nästa gång. Har ju även 10hz GPS puck så nu går det bättre att logga hastigheter. 198blås i slutet av rakan med en 328 motor lär väl vara helt okey? ![]() ![]() Drog ihop en snabb film med lite "thrills 'n spills" från dagen, detta visar tydligt hur svårt det var med grepp under dagen. Jag bjuder på en liten 360 i början, lagt med när en del andra bjuder på... ja vad vi nu ska kalla det. Å sen avslutas filmen med de 2 snabbaste varven jag hann med under dagen ![]() När bilen ändå är hel så drar vi till Kinnekulle kommande fredag för lite mer körning ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Kinnekulle 31/7
Har länge sett fram emot att prova Kinnekulle, men aldrig tagit mig tid att göra detta. Men så i fredags var det dags tillsammans med Svenska MX-5 klubben. Mycket välorganiserad träff med mycket körtid. Fick in nånstans 80-90 varv under hela dagen och allt flöt på utan problem. Hade rätt höga förväntningar på Kinnekulle då jag alltid tyckt att den sett väldigt intressant ut att köra, och inte blev jag besviken! Snacka om tekniskt krävande bana, grymt rolig! Dagen var uppdelad i 3 olika grupper, varav jag var i den sista utav dom. Började därför dagen med att stå flaggvakt på de två första passen (som ändå inte var min grupp). Funkade kanon och alla skötte sig fint, tyvärr gick det lite för fort under bron från ett ekipage vilket resulterade i en tråkig rullning i sandlådan. Luften var kylig och asfalten kall, så nu visste man att det gällde å bygga temp i däcken innan man kunde attackera. Väl ute på banan lirade allt fint och däcken bettade mer och mer. Tog ett par pass innan man lärt sig banan helt, att hitta rätt spår och våga ta med sig fart över de två krönen på baksidan är nog något jag känner att jag fortfarande behöver jobba på. Märkte rätt snart att vänster bakdäck snabbt blev varmt och byggde tryck jämfört med resterande däck. Ju längre jag körde ju mer märkte jag att bilen tenderar att överstyra i högersvängar, justerade därmed ner däckstrycket under dagen på vänster bak och bilen kändes bättre. Dessa däck verkar vara känsliga på när de får bara aningens för högt tryck, bara ett hekto för mycket och det blir halt direkt. Detta resulterade även i att jag nästan tappade bilen i slutet av ett snabbt varv, vilket var riktigt tråkigt då detta annars hade blivit dagens snabbaste tid. Men nåja, 57.3 sattes till slut som snabbaste tid, vilket jag är mycket nöjd över. Drog ihop en snabb liten film, denna visar först ett 58 varv, sedan ett 57.4 varv och sist ett 57.8 varv med ett herrejösses-kast i slutet. Enligt loggarna tappade jag ca 8 tiondelar i sista sektorn på grund av detta, hade kunnat bli en rätt fin tid hade jag inte klantat mig! _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Mycket snabbt kört! Du kan verkligen ratta din 328a
![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Kikade igenom tråden som hastigast och riktigt bra tider oavsett om det är på slicks eller inte. Håller med övriga gå med och kör förslagsvis BMW cup. Tror att du skulle hävda dig fint i modifierat.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Tack alla för kommentarerna
![]() Yes kör på gamla STCC slicks från 2010-2011 nånting, är Yokohama 240/610-17". Här är sektortider på snabbaste varvet (57.3) samt de varv med kastet på slutet (57.8). Däremot såg jag att du kör med Harrys laptimer, jag kör RaceChrono, tror inte de är samma sektorer på de två? ![]() Vmax å Vmin är tyvärr inte så "rena" som jag skulle vilja, hade lite problem med att de blir "spikar" i grafen som ni kan se på bilden nedan, vilket verkar vara en GPS glitch snarare än att jag kört hackigt? ![]() Här är iaf Vmax å Vmin graf ![]() ![]() Är 165km/h under bron fegt förresten? Hade 168 på något varv men inte mer än det tror jag. Vad brukar ni andra med jämförbar bil/däck ligga på just där? Angående Time Attack eller BMW Cup så har jag absolut funderat på detta. De hänger väl lite på hur mycket bök de blir att få vagnbok ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Fina tider
![]() Här är motsvarande hastigheter för min 318is E36 på beggade r-däck från 2007. ![]() Håller fullt från startböjen till kvarnen då mäktar den med runt 164-165 under bron. Kolla in Gabriel Wendells M3, han kör väl drygt 190 på r-däck ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Re:
Fint tackar ![]() Men höll på att tuppa av när jag läste att Wendel kör 190 under bro ![]()
Inte riktigt 190 blås, men ja han åker snabbare än mig där, de är nått jag måste ändra på ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Re:
Detta är mitt snabbaste varv men har kvar logg på 185 under bron med ![]() ![]() _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15 >> 19 besök senaste veckan (153681 totalt) |