Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (20645 totalt) |
Behöver få ut varmluft ur motorutrymmet.
Hade enorma problem på Gatebil med värme. Oljan stack upp mot 120grader och vattnet blev rejält varmt med, tror straxt över 100grader stod det på Apex FC. 2st saker måste lösas: 1. Måste få in kallare luft in till luftfiltret. Där tror jag att jag löser det med luftslang från fronten upp till filtret. Sedan skärma av luftfiltret. 2. Jag måste få ut varmluften med. Finns det några färdiga gälar som man kan montera? Bara såga hål och skruva fast? Kollat på en del stylingfirmor men en del är fake och en del är designade för vissa bilar bara. Tips och idéer? Nästa år kommer kylsystemet uppgraderas en hel del men nu gäller det att klara årets tävlingar.1 _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Re:
Att lyfta huven i bakkant är det absolut sämsta man kan göra. Det är bra om man vill öka värmen i motorrummet _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Hur ser bilen ut i fronten idag? Bilder ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Kan det vara denna måhända: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||||
SKulle satsa på att sätta utsläppen rätt långt fram på huven. Det brukar vara en lågtryckszon där. Alternativt kan man ju öppna en kanal från motorrummet till bakom framhjulen, som på BMW M3.... Men framkant på huven är nog det optimala....
_________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
Re:
PRECIS en sådan lösning behöver jag som han har på sidorna! Nästa år ska en liknande huv utvecklas till min.
_________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Här kommer lite bilder:
![]() Här ser vi att tuta och lås tar bort mycket luftflöde! Detta måste göras något åt! ![]() Tyvärr sitter det intercooler - Oljekylare - Kylare efter varandra och nästa år kommer den tas bort för monteras 2st lite mindre på varje sida vid fronten. ![]() Detta är ju så dåligt det kan bli tyvärr, men lösning finns. ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Det viktigaste för dig är att få ut luften. Mer luft in gör inte mycket som det ser ut just nu. Är det inget flöde ut genom huven så flödar det inte igenom kylarna.
Du skulle vinna väldigt mycket på att kapa upp huven mellan kylare och motor och sätta en gurney flap framför. Men det kanske inte känns så lockande på en gatbil... Men öppnar man upp lite lagom och sätter ett galler där kan det fortfarande se rätt diskret ut. + gälar i huven på vänster och höger sida . _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Vaför blir det värre Michael? |
||||||
Re:
Man får ett övertryck i bakkant av huven som tvingar in mer luft under huven, kan däremot funka på en driftingbil då de färdas mest i sidled... _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||||||
Re:
Det är precis min tanke! Känns som luften inte har någonstans att ta vägen så får ingen genomströmning. Nästa år kommer splitter, Canards + större vinge så diskret är inget vi behöver bry oss om. Kommer inte gå på gatan mera än nästa år ändå. Gurney flap sitter inte det på änden på vingar? Är tanken där att den ska mota vinden där den varma luften ska komma upp? För hög vindtryck på huven gör att den varma luften stannar under huven? Vem säljer gälar m.m. för mera racebruk än stylingbruk? Letat i timmar man inte hittat något som passar ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Re:
Här är ett exempel på ett luftutsläpp med gourney flap, det skapas en område med återcirkulerande luft framför gourney flapen som skapar som en lite ramp så luften passerar över luftutsläppet i en vinkel och drar med sig mer luft. ![]() Att släppa ut luft i bakkant är svårt då övertrycket motarbetar luften som man vill få ut och resulterar i motsatt effekt. _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||||||
Re:
Nåt liknande har jag på min Abarth, se bif bild. Öppningen i huven sitter vid turbon och är väl tänkt att evakuera värme från den. På andra sidan på huven sitter ett intag till luftfiltret. ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
Vi i Porsche 9x4 krestar brukar kika på denna bild:
![]() Även om det inte är samma bil ger det liten fingervisning om olika trycksonerna.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Hur höga utseendekrav har du på gälarna du söker? Om det bara behöver fungera, och lågt pris är en bonus, så...
![]() https://www.byggmax.se/ventilation/v ![]() _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
Re:
Och till gamla ford cosworthar finns det lite olika varianter av luftutsläpp, tänkta att monteras lite på utsidan av huven och nära fronten för att släppa ut varma luften från kylerierna direkt. Lite härligt åttiotalsutseende men finns även billiga kopior. _________________ Roland Johansson |
||||||
Installationen av kylare/oljekylare/intercooler ser ut som ett skolexempel på hur man inte skall göra. Antingen skall de ligga dikt an mot varandra eller så skall luften inte kunna smita runt respektive kylare pga styrplåtar eller andra tätningar. Som oljekylaren är monterad är den svårt begränsad i effektivitet på grund av sin montering.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (20645 totalt) |