Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver få ut varmluft ur motorutrymmet.
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20645 totalt)
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901


Trådstartare
Behöver få ut varmluft ur motorutrymmet.

Hade enorma problem på Gatebil med värme.

Oljan stack upp mot 120grader och vattnet blev rejält varmt med, tror straxt över 100grader stod det på Apex FC.

2st saker måste lösas:

1. Måste få in kallare luft in till luftfiltret.
Där tror jag att jag löser det med luftslang från fronten upp till filtret.
Sedan skärma av luftfiltret.

2.
Jag måste få ut varmluften med.
Finns det några färdiga gälar som man kan montera?
Bara såga hål och skruva fast?

Kollat på en del stylingfirmor men en del är fake och en del är designade för vissa bilar bara.

Tips och idéer?

Nästa år kommer kylsystemet uppgraderas en hel del men nu gäller det att klara årets tävlingar.1

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 355



Oljekyl och ett kallare termostat kanske kan vara på sin plats.
Angående att få bort värme från motorrummet så är det endel som öppnar upp huven i bakkant.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Lupo1.8t skrev:
Angående att få bort värme från motorrummet så är det endel som öppnar upp huven i bakkant.

Att lyfta huven i bakkant är det absolut sämsta man kan göra.
Det är bra om man vill öka värmen i motorrummet

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Anton-Dekorteknik skrev:
Hade enorma problem på Gatebil med värme.

Oljan stack upp mot 120grader och vattnet blev rejält varmt med, tror straxt över 100grader stod det på Apex FC.

2st saker måste lösas:

1. Måste få in kallare luft in till luftfiltret.
Där tror jag att jag löser det med luftslang från fronten upp till filtret.
Sedan skärma av luftfiltret.

2.
Jag måste få ut varmluften med.
Finns det några färdiga gälar som man kan montera?
Bara såga hål och skruva fast?

Kollat på en del stylingfirmor men en del är fake och en del är designade för vissa bilar bara.

Tips och idéer?

Nästa år kommer kylsystemet uppgraderas en hel del men nu gäller det att klara årets tävlingar.1


Hur ser bilen ut i fronten idag? Bilder

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Kan det vara denna måhända: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99047

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76





Något liknande Jet200's huv skulle nog lösa utsläppet av luften, att ordna med styrplåtar så att luften tvingas genom kylarna borde också hjälpa till.

Syns på Mantorp!

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650



SKulle satsa på att sätta utsläppen rätt långt fram på huven. Det brukar vara en lågtryckszon där. Alternativt kan man ju öppna en kanal från motorrummet till bakom framhjulen, som på BMW M3.... Men framkant på huven är nog det optimala....

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901


Trådstartare
Re:

PRECIS en sådan lösning behöver jag som han har på sidorna!
Nästa år ska en liknande huv utvecklas till min.


Andreas P. skrev:


Något liknande Jet200's huv skulle nog lösa utsläppet av luften, att ordna med styrplåtar så att luften tvingas genom kylarna borde också hjälpa till.

Syns på Mantorp!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901


Trådstartare
Här kommer lite bilder:




Här ser vi att tuta och lås tar bort mycket luftflöde!
Detta måste göras något åt!



Tyvärr sitter det intercooler - Oljekylare - Kylare efter varandra och nästa år
kommer den tas bort för monteras 2st lite mindre på varje sida vid fronten.



Detta är ju så dåligt det kan bli tyvärr, men lösning finns.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5277



Tätar du mellan alla radiatorer, och fram till intagen, så kommer allt lösa sig.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Det viktigaste för dig är att få ut luften. Mer luft in gör inte mycket som det ser ut just nu. Är det inget flöde ut genom huven så flödar det inte igenom kylarna.
Du skulle vinna väldigt mycket på att kapa upp huven mellan kylare och motor och sätta en gurney flap framför. Men det kanske inte känns så lockande på en gatbil... Men öppnar man upp lite lagom och sätter ett galler där kan det fortfarande se rätt diskret ut. + gälar i huven på vänster och höger sida .

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Re:

Michael Bäck skrev:
Lupo1.8t skrev:
Angående att få bort värme från motorrummet så är det endel som öppnar upp huven i bakkant.

Att lyfta huven i bakkant är det absolut sämsta man kan göra.
Det är bra om man vill öka värmen i motorrummet


Vaför blir det värre Michael?
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



Re:

Bert Svensson skrev:
Michael Bäck skrev:
Lupo1.8t skrev:
Angående att få bort värme från motorrummet så är det endel som öppnar upp huven i bakkant.

Att lyfta huven i bakkant är det absolut sämsta man kan göra.
Det är bra om man vill öka värmen i motorrummet


Vaför blir det värre Michael?


Man får ett övertryck i bakkant av huven som tvingar in mer luft under huven, kan däremot funka på en driftingbil då de färdas mest i sidled...

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901


Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Det viktigaste för dig är att få ut luften. Mer luft in gör inte mycket som det ser ut just nu. Är det inget flöde ut genom huven så flödar det inte igenom kylarna.
Du skulle vinna väldigt mycket på att kapa upp huven mellan kylare och motor och sätta en gurney flap framför. Men det kanske inte känns så lockande på en gatbil... Men öppnar man upp lite lagom och sätter ett galler där kan det fortfarande se rätt diskret ut. + gälar i huven på vänster och höger sida .


Det är precis min tanke!
Känns som luften inte har någonstans att ta vägen så får ingen genomströmning.

Nästa år kommer splitter, Canards + större vinge så diskret är inget vi behöver bry oss om.
Kommer inte gå på gatan mera än nästa år ändå.

Gurney flap sitter inte det på änden på vingar?
Är tanken där att den ska mota vinden där den varma luften ska komma upp?
För hög vindtryck på huven gör att den varma luften stannar under huven?


Vem säljer gälar m.m. för mera racebruk än stylingbruk?
Letat i timmar man inte hittat något som passar

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



Re:

Anton-Dekorteknik skrev:

Gurney flap sitter inte det på änden på vingar?
Är tanken där att den ska mota vinden där den varma luften ska komma upp?
För hög vindtryck på huven gör att den varma luften stannar under huven?


Här är ett exempel på ett luftutsläpp med gourney flap, det skapas en område med återcirkulerande luft framför gourney flapen som skapar som en lite ramp så luften passerar över luftutsläppet i en vinkel och drar med sig mer luft.



Att släppa ut luft i bakkant är svårt då övertrycket motarbetar luften som man vill få ut och resulterar i motsatt effekt.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1593



Re:

Andreas P. skrev:
Anton-Dekorteknik skrev:

Gurney flap sitter inte det på änden på vingar?
Är tanken där att den ska mota vinden där den varma luften ska komma upp?
För hög vindtryck på huven gör att den varma luften stannar under huven?


Här är ett exempel på ett luftutsläpp med gourney flap, det skapas en område med återcirkulerande luft framför gourney flapen som skapar som en lite ramp så luften passerar över luftutsläppet i en vinkel och drar med sig mer luft.

Att släppa ut luft i bakkant är svårt då övertrycket motarbetar luften som man vill få ut och resulterar i motsatt effekt.

Nåt liknande har jag på min Abarth, se bif bild.
Öppningen i huven sitter vid turbon och är väl tänkt att evakuera värme från den.
På andra sidan på huven sitter ett intag till luftfiltret.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Köp en nismo s15 huv.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Vi i Porsche 9x4 krestar brukar kika på denna bild:



Även om det inte är samma bil ger det liten fingervisning om olika trycksonerna..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Hur höga utseendekrav har du på gälarna du söker? Om det bara behöver fungera, och lågt pris är en bonus, så...

https://www.byggmax.se/ventilation/ventilationsgaller/ventil-p25522


_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Re:

UlfG skrev:
Hur höga utseendekrav har du på gälarna du söker? Om det bara behöver fungera, och lågt pris är en bonus, så...

https://www.byggmax.se/ventilation/ventilationsgaller/ventil-p25522




Och till gamla ford cosworthar finns det lite olika varianter av luftutsläpp, tänkta att monteras lite på utsidan av huven och nära fronten för att släppa ut varma luften från kylerierna direkt. Lite härligt åttiotalsutseende men finns även billiga kopior.

_________________
Roland Johansson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Installationen av kylare/oljekylare/intercooler ser ut som ett skolexempel på hur man inte skall göra. Antingen skall de ligga dikt an mot varandra eller så skall luften inte kunna smita runt respektive kylare pga styrplåtar eller andra tätningar. Som oljekylaren är monterad är den svårt begränsad i effektivitet på grund av sin montering.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
Behöver få ut varmluft ur motorutrymmet.
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande