| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorhaveri s50b32
|
3894 besök totalt |
|
Motorhaveri s50b32
Har tyvärr fått motorhaveri i m3 e36 3,2(s50b32) det som hänt är att vevstakslagret skurit på 6:ans vevtapp. Sedan såg jag att på 3an o 4ans vevstakslager har börjat snurra med runt i vevstakar- man ser att lagrets silverfärgade yta är borta o mässingfärg kommit fram(på baksida av lagren)Vet någon vad som orsakar detta haveri? Tanken är att slipa vevtapp till största överdimension o byta stakar, men behöver något mer kollas? Tacksam för alla tips- Andreas _________________ Andreas Andersen |
||
|
Sen är väl lagerhaveri mer eller mindre standard på S50 som rullat 20k mil eller mer. Givetvis med undantag men det känns som ganska få. Jag köpte en sån spis och öppnade den i förebyggande syfte och det var ett smart drag då några av lagen var riktigt slitna.
Ok, oljepump ska bytas- sugsilarna är ju ganska grova i nät så får lägga en hel del tid på rengöring av samtliga kanaler o dyl-oljekylet går det att spola rent? Tänkte fylla med avfettning o spola varmvatten igenom, detta blir ju dyr renovering o vill ju gärna att det inte händer igen😓
_________________ Andreas Andersen |
||
|
Re:
är väl främst b32 som har det problemet? har inte fått uppfattningen att b30n har det, den har ju lite mindre veclagerdiameter. _________________ MVH |
||
|
Kolla lagerspel innan du sätter ihop den, s50 har för trånga, brukar ligga runt 3-4 hundringar original jag kör 8hundringat och 20-50olja och lagrena Har sett ut som nya när ja kollat!
Jag har 6 org stakar om du behöver.. _________________ Fredrik Edholm |
||
|
Hur ökar man på spelet då? Jag menar ned en frisk vev och rätt lager har man ju ett visst spel som avviker ganska mycket från dina teorier. Jag tror inte du har fel då jag lyssnar på dina ord på andra forum men jag vill gärna förstå mer..
Re:
Antar att det finns lager med annat spel att köpa. Finns det till vissa andra BMW motorer där ingenjörerna har designat med för lite spel... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
|
Re:
Slipa veven mindre än vad som är specat. |
||
|
_________________ Ulf Sanden |
||
|
Finns ju bara en storlek på vevlager om man inte räknar 0,25 och 0,50 öd för slipad vev. ram därimot finns 3 olika "speltoleranser" på!
Hena ur stakarnas storände funkar för å öka spelet dock med riktig maskin så man får bort eventuel ovalitet inte med sån man sätter i borrmaskin
Vad har du mätt upp för originalspel Johan? _________________ Fredrik Edholm |
||
|
Om man köper race lager i stället för standard från ACL typ, så har ju dom lite större spel än standard lager
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
|
Re:
Precis, i bland har man tur och andra gånger kan man få köpa 3st satser för att få i hop en bra
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorhaveri s50b32
|
3894 besök totalt |