Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorhaveri s50b32
3894 besök totalt
Andren
Stenstorp
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Motorhaveri s50b32

Har tyvärr fått motorhaveri i m3 e36 3,2(s50b32) det som hänt är att vevstakslagret skurit på 6:ans vevtapp. Sedan såg jag att på 3an o 4ans vevstakslager har börjat snurra med runt i vevstakar- man ser att lagrets silverfärgade yta är borta o mässingfärg kommit fram(på baksida av lagren)Vet någon vad som orsakar detta haveri? Tanken är att slipa vevtapp till största överdimension o byta stakar, men behöver något mer kollas? Tacksam för alla tips- Andreas

08
Här sen Apr 2005

Oljetryck. dvs pump o alla kanalerna.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Sen är väl lagerhaveri mer eller mindre standard på S50 som rullat 20k mil eller mer. Givetvis med undantag men det känns som ganska få. Jag köpte en sån spis och öppnade den i förebyggande syfte och det var ett smart drag då några av lagen var riktigt slitna.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andren
Stenstorp
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Ok, oljepump ska bytas- sugsilarna är ju ganska grova i nät så får lägga en hel del tid på rengöring av samtliga kanaler o dyl-oljekylet går det att spola rent? Tänkte fylla med avfettning o spola varmvatten igenom, detta blir ju dyr renovering o vill ju gärna att det inte händer igen😓

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

Re:

Johan Sjöström skrev:
Sen är väl lagerhaveri mer eller mindre standard på S50 som rullat 20k mil eller mer. Givetvis med undantag men det känns som ganska få. Jag köpte en sån spis och öppnade den i förebyggande syfte och det var ett smart drag då några av lagen var riktigt slitna.

är väl främst b32 som har det problemet? har inte fått uppfattningen att b30n har det, den har ju lite mindre veclagerdiameter.

Vadstena
Här sen Nov 2007

Kolla lagerspel innan du sätter ihop den, s50 har för trånga, brukar ligga runt 3-4 hundringar original jag kör 8hundringat och 20-50olja och lagrena Har sett ut som nya när ja kollat!
Jag har 6 org stakar om du behöver..

Der drüben
Här sen Dec 2002

Hur ökar man på spelet då? Jag menar ned en frisk vev och rätt lager har man ju ett visst spel som avviker ganska mycket från dina teorier. Jag tror inte du har fel då jag lyssnar på dina ord på andra forum men jag vill gärna förstå mer..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Stor ändarna vevstakarna . Oljepump och med reducerventil

Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

Johan Sjöström skrev:
Hur ökar man på spelet då? Jag menar ned en frisk vev och rätt lager har man ju ett visst spel som avviker ganska mycket från dina teorier. Jag tror inte du har fel då jag lyssnar på dina ord på andra forum men jag vill gärna förstå mer..

Antar att det finns lager med annat spel att köpa. Finns det till vissa andra BMW motorer där ingenjörerna har designat med för lite spel...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jo det finns ju med nån överdimension men jag har inte sett någon med dom toleranserna fredde talar om.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Johan Sjöström skrev:
Jo det finns ju med nån överdimension men jag har inte sett någon med dom toleranserna fredde talar om.

Slipa veven mindre än vad som är specat.

Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007

Finns ju bara en storlek på vevlager om man inte räknar 0,25 och 0,50 öd för slipad vev. ram därimot finns 3 olika "speltoleranser" på!
Hena ur stakarnas storände funkar för å öka spelet dock med riktig maskin så man får bort eventuel ovalitet inte med sån man sätter i borrmaskin
Vad har du mätt upp för originalspel Johan?

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Om man köper race lager i stället för standard från ACL typ, så har ju dom lite större spel än standard lager thumbs up dom har ju även en hårdare lager yta på köpet, vilket kan vara till fördel eller nackdel.

Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007

Gäller och mäta upp dom bara en polare köpte till sin s54 å det blev för stort

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Re:

bmw_fredde skrev:
Gäller och mäta upp dom bara en polare köpte till sin s54 å det blev för stort

Precis, i bland har man tur och andra gånger kan man få köpa 3st satser för att få i hop en bra

Citera
Skruva banåkabil
Motorhaveri s50b32
3894 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande