Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Manometer oljetryck i kupe
4271 besök totalt
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare

Litar inte på min digitala oljetryckmätare, den visar jättefel och ojämnt beroende på batterispänning.
Satte dit en manometer i blocket istället men vill se trycket inne i kupén, kan man använda en slang från blocket till manometern? Hur blir det med ev luftfickor i slangen eller är det ett ickeproblem?

PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006

Re: Manometer oljetryck i kupe

x6rs skrev:
Litar inte på min digitala oljetryckmätare, den visar jättefel och ojämnt beroende på batterispänning.
Satte dit en manometer i blocket istället men vill se trycket inne i kupén, kan man använda en slang från blocket till manometern? Hur blir det med ev luftfickor i slangen eller är det ett ickeproblem?

Det är ett ickeproblem! mätaren blir lite slöare bara.

MB SLK såld
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Manometer oljetryck i kupe

PFR skrev:
x6rs skrev:

Det är ett ickeproblem! mätaren blir lite slöare bara.

Dock trist om det blir läckage. 100+ gradig olja är inget man vill ha läckandes inne i kupén. Bättre att köpa en bra elektrisk mätare istället. Gäller även bränsletrycksmätare.

x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Har testat flera olika mätare nu men litar inte på någon av dom, blir nog mekanisk i instrumentpanelen och nåt slags skyddshölje så det inte kan läcka

MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

Av ren nyfikenhet, vad har du testat för mätare och vad får du för skillnader?

skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Har provat bla Depo racing från j-spec, stora skillnaden blir när man tex startar kylfläktarna, på både tryck och värme mätarna, den enda som visar samma är lambda och varvräknaren, tex olje och kyltemp går upp när man startar fläktarna, man får ett hum om hur det ligger till men inte så mycket mer, väldigt instabila värden beroende på strömspänning

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

x6rs skrev:
Har provat bla Depo racing från j-spec, stora skillnaden blir när man tex startar kylfläktarna, på både tryck och värme mätarna, den enda som visar samma är lambda och varvräknaren, tex olje och kyltemp går upp när man startar fläktarna, man får ett hum om hur det ligger till men inte så mycket mer, väldigt instabila värden beroende på strömspänning

Då har du nog något fel vad gäller jordning eller spänningsnivå i bilen. Jag skulle jobba på att gå över systemet, ordentliga jordsladdar, extra jordsladd från tex topplock till torpedvägg. Jorda instrumenthusdelen, jorda fläktar.

Kanske skaffa en avstörd +12 v för att mata instrument.

Vill du ändå köra mekaniskt, sätt mätaren utanför vindrutan och en liten 'huva' på den så du ser den trots sol. Bränsle och varm olja hör inte hemma i kupen.

skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Kan säga att jag inte snålat in på jordningen, möjligtvis att mitt batteri är i minsta laget, men elprylar känns inte direkt tillförlitligt.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Men...alltså.....det kan ju inte vara mätarnas fel, om du har ett elsystem som inte kan hålla konstant elförsörjning.
Självklart ändrar sig mätarna, om inte spänningen är konstant.

På tex Jaguar, sittar det en spänningsstabilisator till instrumenten.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
Men...alltså.....det kan ju inte vara mätarnas fel, om du har ett elsystem som inte kan hålla konstant elförsörjning.
Självklart ändrar sig mätarna, om inte spänningen är konstant.

På tex Jaguar, sittar det en spänningsstabilisator till instrumenten.

Håkan, jag tror inte det finns en enda bilmodell konstruerad och tillverkad efter 1975 som inte har spänningstabilisator för instrumenten.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Om extrainstrumentet i sig är okänsligt för spänning men ändå varierar med bilens övriga funktioner är min spaning att extrainstrumentet är anslutet till en dålig jord. Givaren sitter normalt i motorblocket vilket är en mycket stark jordpunkt. Att ansluta extrainstrumentets jord till en skruv vilken som helst i inredningen/instrumentbrädan kan mycket väl orsaka dessa variationer. I min Pantera är det ett klassiskt symptom att alla mätare i mittkonsollen svajar en aning när man vrider på dimmern för instrumentbelysningen. De delar jordpunkt ute i kabelhärvan och den gemensamma jordkabeln är i klenaste laget.

Guson

skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
En sån där spänningsstabilisator då, vart får man tag på det? Ingen jordpunkt sitter i en plåtskruv utan allt sitter med minst bult+mutter och har använd få jordpunkter(block, chassiebult osv.)
jag har byggt eget elsystem, enda jag inte byggt är elen till lampor osv, så nån stabilisator sitter det inte

x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Nu har jag testat manometer i kupé, och det funkar rätt bra faktiskt, den reagerar ngt långsammare än när den satt på blocket och den visade helt plötsligt för lite men rättade till sig, misstänker att det blir en luftbubbla i slangen som dämpar trycket ngt

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Det är ett allmänt problem att t.ex tempmätare är väldigt spänningskänsliga. Anledningen är att konstruktionen brukar vara den allra billigaste möjliga...dvs bara ett motstånd inne i mätaren.

Det hade varit så himla lätt att sätta en spänningsregulator inne i mätaren, så att den arbetar med t.ex 7,5 volt så hade man sluppit det problemet........

4271 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande